جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید موسی دشتی

فرازی از وصیت نامه:
شهید موسی دشتی

اگر اين افتخار نصيب من گرديد كه شهيد شوم بعد از من رسالت خون، چون زينب كبري(س) به اثبات برسانيد و راه شهدا را ادامه دهید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :موسی دشتی
نام پدر :قلی
تاریخ تولد :۱۳۳۷/۰۵/۰۶
محل تولد :هشترود - خراسانک
شغل :کارمند شهرداری
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :کمک آر پی جی زن
سن :۲۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۰۴
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۴
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش و تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در ششمین روز مردادماه سال ‌‌هزاروسیصدوسی‌‌وهفت موسی فرزند قلی در روستای خراسانلو از توابع هشترود تبریز دیده به جهان گشود. دیری نپایید که تیغ بی‌‌دریغ جفای روزگار او را از آغوش گرم و مهربان مادر جدا کرد و مادر روی در نقاب خاک کشید.

سختی روزگار و اجبار معیشت، فرصت بچگی‌‌کردن را از موسی گرفت و او که هنوز خردسالی بیش نبود از همان دوران کودکی شروع به کار کرد. تا دوم ابتدایی درس خواند و کارگری و لوله‌‌کشی را پیشۀ خود کرد.

در اوایل دهه پنجاه به‌‌همراه تعدادی از همشهری‌های خود برای امرار معاش و یافتن کار به دامغان کوچ کرد. تخصصش لوله‌کشی ساختمان بود. ابتدا کارهای پیمان‌کاری شهرداری و مردم را انجام می‌داد. کم‌کم مغازه‌ای گرفت و در شهرداری هم کارمند شد. در سال پنجاه‌‌وهفت از دختری که در همسایگی مغازه‌اش زندگی می‌کردند، خواستگاری نمود و با او ازدواج کرد. حاصل ازدواجشان چهار فرزند دختر شد.

به‌‌خاطر هزینه سنگین زندگی و درآمد کم، مجبور بود در شبانه‌‌روز حداقل ده ساعت کار کند. با وجود خستگی ساعت‌‌ها کار و تلاش، از شرکت در مجالس مذهبی و نماز جماعت غافل نمی‌شد. به دعای توسل خیلی توجه داشت.

چند بار به جبهه اعزام شد و دویست‌‌وپنجاه‌‌ونه روز به دفاع جانانه از مرز و بوم میهنش مشغول بود.

سمت‌‌هایش در جبهه تک‌‌تیرانداز و کمک‌‌آرپی‌‌جی‌‌زن بود.

آخرین بار در آبان‌‌ماه سال هزاروسیصدوشصت‌‌وپنج به جبهه رفت و در چهارم دی‌ماه همان سال در منطقه شلمچه اصابت تیر و ترکش به جسم پاک موسی، او را تا خدا برد و در عملیات کربلای ‌‌۴ مفقودالأثر شد.

فرزند اول شهید در آن‌‌ زمان فقط هشت سال داشت. حدود سه سال بعد در نیمه مرداد‌‌ماه سال شصت‌‌وهشت، پاره‌‌های پیکر پاکش به همراه پلاک که حاصل تلاش گروه تفحص بود، در دامغان، به همراه شش شهید دیگر تشییع و به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

اكنون كه ميهن اسلامي ايران مورد تجاوز وحشيانه حزب بعث عراق قرار گرفته و از آن مهم‌‌تر كه دين اسلام در خطر است اين جانب موسي دشتي عازم ميدان‌‌هاي نبرد با كفار مي‌‌باشد و اميدوارم بتوانم دين خود را به قرآن و اسلام ادا نمايم و در آخرت در پيشگاه خداوند متعال سر افكنده نباشم و همچنين اميدوارم ملت ايران اين موقعيت را كه درك كرده بيش از حد مورد اهميت قرار داده و امام عزيز را تنها نگذاريد نه تنها وصيت من به فرزندانم اينست كه اگر اين افتخار نصيب من گرديد كه شهيد شوم بعد از من رسالت خون، چون زينب كبري(س) به اثبات برسانيد و راه شهدا را ادامه دهند و از ديگر چيزها اينست كه محل دفن من در دامغان باشد و سعي شود كه پدرم در تشييع جنازه من شركت كند و از ديگر وصيت‌‌هاي من اينست كه در موقعيت فعلي مجالس آن چنان براي من برگزار نكنند. به اميد پيروزي مستضعفين بر مستكبرين.

والسلام موسي دشتي

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.