جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید قربانعلی شیرمرغی

فرازی از وصیت نامه:
شهید قربانعلی  شیرمرغی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :قربانعلی  شیرمرغی
نام پدر :علی اصغر
تاریخ تولد :۱۳۳۲/۰۵/۱۵
محل تولد :دامغان
شغل :کارمند دولت
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۳۴ سال
خانواده چند شهید :امید آن که ما نیز ادامه‌‌دهنده و پیرو حضرت زینب شیرزن کربلا باشیم و در عمل اثبات کنیم که پیرو آنانیم و عامل به عمل

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۷/۰۱/۰۷
محل شهادت :حلبچه
نام عملیات :والفجر ۱۰
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :بمباران شیمیایی

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :تهران
شهر :تهران
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت زهرای تهران

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

پانزده مردادماه سال هزاروسیصدوسی‌ودو گل‌خنده‌های شکرین پسته‌زارهای دامغان به بار نشسته بود که قربانعلی در روستای جزن دامغان به دنیا آمد. قبل از آن‌که روی مهربان پدر را ببیند و یا دست نوازشگر پدر اشک‌های کودکانه‌اش را برچیند روزگار رخصت زیارت رخسار پدر را از او گرفت. نامش را مهربان مادرش به عشق مولا علی(ع) قربانعلی گذاشت.  همان مادری که خود در هیاهوی جنگ و حادثه همانند بسیاری از شیرزنان این مرز ‌‌‌و بوم مدتی را در جبهه به تدارکات و پشتیبانی رزمندگان پرداخت. شاید می‌دانست که روزی پسرش در امتداد مولامداری‌اش به شهادت می‌رسد.

هوش و ذکاوت سرشار او چیزی نبود که در محنت و سختی‌های بی‌پدری و رنج‌های ناتمام مادر گم شود. دوران ابتدایی را در روستای جزن دامغان به پایان رساند. بعد از آن به‌‌همراه خانواده به تهران رفتند و در محلۀ جوادیه تهران ساکن شدند. به تحصیلات خود ادامه داد تا دیپلم گرفت و دو سال تمام در لباس سرباز وظیفه به وطنش خدمت کرد. بعد از آن به استخدام رسمی صنایع دفاع ارتش درآمد و ازدواج کرد.

در التهاب و تکاپوی مبارزات ملت دلیر ایران در آن سال‌های خاکستر و خون با تمام توان دوشادوش ملت ایستاد. چند بار دستگیر و زندانی شد؛ ولی از مبارزه خسته نشد و از کشته‌‌شدن در راه آرمان‌هایی که پای‌بندش بود، پروایی نداشت. بیست‌ودوم بهمن فرا رسید و طعم آزادی را به مذاق احساس هموطنانش جاری ساخت؛ اما طولی نکشید که دشمن بر آستان مرزها ایستاده بود و هماورد می‌طلبید. قربانعلی رفتن به جبهه را مجوز ماندن در سرزمینی می‌دانست که جنگیدن برای آن در حد فریضه واجب الهی بود. او حالا دارای سه فرزند بود؛ اما همسر و فرزندانش را به خدایی که از او به خانواده‌اش مهربان‌تر است می‌سپارد و راهی می‌شود.

از صفات روحانی این شیرمرد دریادل همین بس که هم‌سنگرانش این مجاهد پاک‌دل پاک‌دامن را به پارسایی، رأفت، فروتنی و شجاعت می‌شناختند. او رزمنده‌ای بود که دار و ندارش را مدیون این خاک گهرخیز می‌دانست.

سرانجام در بهار سال هزاروسیصدوشصت‌وهفت در سکوت آهنین کوهساران غرب در حمله شیمیایی دشمن، به حق پیوست. هنوز آواز آزادی او در پژواک گلبانگ هر اذان جاری است.

«چو شهیدان به خدا پیوستند

تا خدا هست شهیدان هستند»

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

« و قاتلو هم حتی لا تکون فتنه »

و با کافران جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود. (قرآن کریم)

اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده‌‌ایم(امام خمینی)

با سلام و درود به حضرت اباعبدالله حسین(ع)سرور شهیدان و سلام بر رهرو و ادامه‌‌دهنده راه آن حضرت زینب کبری(س)همان شیرزنی که تمامی مصائب و سختی‌‌ها را با جان و دل پذیرفت و هرگز در برابر جباران و ستمگران تسلیم نشد و با ایراد خطبه‌‌ها علاوه بر آن‌‌که روحی تازه در کالبد مردم عصر خویش دمید آن‌‌چنان وحشت و اضطراب در دل یزید و یزیدیان برافکند که خواب راحت را از آنان ربوده و بر رسوائی و لا‌‌ابالی‌‌گری آنان افزود و سلام بر حضرت امام امین بزرگ ناجی عصر ما و سایر مظلومان در طول تاریخ.

امید آن که ما نیز ادامه‌‌دهنده و پیرو حضرت زینب شیرزن کربلا باشیم و در عمل اثبات کنیم که پیرو آنانیم و عامل به عمل.

این حقیر بنا برحسب وظیفه شرعی و ادای تکلیف الهی به جبهه‌‌های نبرد حق علیه باطل اعزام می‌‌گردم گرچه با توجه به شناختی که از خودم دارم و با توجه به اعمال گذشته لیاقت و استحقاق شهادت راه خدا را ندارم   مع‌‌ذلک امید عفو و بخشش از درگاه پروردگار عالم را دارم.

ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای حضرت امام و آیت‌‌الله منتظری و آرزوی پیروزی نهایی برای رزمندگان اسلام در صورت نائل شدن به فوز عظیم شهادت محل دفن خود را مزار شهدا بهشت زهرا(س) تهران تعیین مین‌‌مایم.

به امید زیارت کربلا . قربانعلی شیرمرغی

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.