جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید غلامعلی عاقلی

فرازی از وصیت نامه:
شهید غلامعلی عاقلی

ما بر اين عقيده‌‌ايم كه روزي به دنيا آمده‌‌ايم و روزي از دنيا خواهيم رفت و حال كه بايد برويم چرا اين رفتن را خود انتخاب نكنيم و چرا با شرف نرويم و بدان كه ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت، لذا همچون مولايمان حسين(ع) مرگ رنگين را به زندگي ننگين ترجيح مي‌‌دهيم كه عاقبت يا ريشه ظلمت را برمي‌‌كنيم و يا در گرداب خون خودمان خفه‌‌ات مي كنيم (در هر دو صورت پيروزيم) و العاقبه المتقين...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :غلامعلی عاقلی
نام پدر :محمدمهدی
تاریخ تولد :۱۳۴۰/۰۴/۰۷
محل تولد :روستای مهماندوست دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :معاون قسمت پشت جبهه
سن :۲۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۲/۱۲/۰۷
محل شهادت :جزیره مجنون
نام عملیات :خیبر
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :تفحصی - اصابت تیر و ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :مهماندوست
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای مهماندوست

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

 

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در هفتمین روز تیرماه سال یک‌‌هزاروسیصدوچهل در روستای مهماندوست دامغان در خانۀ باصفا و بی‌‌آلایش محمدمهدی و زهراخانم کودکی پای به عرصۀ گیتی نهاد.

نامش را به عشق مولا علی(ع) غلامعلی نهادند تا در مسیر  بندگی‌‌اش، هیچ راهی را جز راه حق و حقیقت نپوید. به چشم برهم‌‌ زدنی، غلامعلی بزرگ شد و راهی مدرسه. تحصیلاتش را تا پنجم ابتدایی در زادگاهش خواند و پس از آن برای ادامۀ تحصیل به دامغان رفت و دیپلمش را گرفت.

غلامعلی سر سفرۀ پدر و مادری بزرگ شد که از آن‌‌ها جز به خیر و نیکی یاد نمی‌‌شود. پدر و مادری متدین، مهربان، زحمتکش، صبور، قانع و راضی به رضای پروردگار.

بعد از گرفتن دیپلم، با شروع جنگ، غلامعلی که برای دفاع از دین و میهنش لحظه‌‌ای آرام و قرار نداشت و دلش برای رفتن به جبهه‌‌ها پر می‌‌زد در سال هزاروسیصد‌‌وشصت به سپاه پیوست و از طریق سپاه به جبهه‌‌ها اعزام شد.

خوب می‌‌دانست تنها راهی که به مقصود می‌‌رسد یاد و راه خدای عالم است. از خدا می‌‌خواست که هیچ انسانی در کوچه پس‌‌کوچه‌‌های زندگی اسیر بن‌‌بست نشود.

غلامعلی ارادت عمیقی به سالار شهیدان داشت. مسیر سبز بندگی‌‌اش صراط مستقیمی بود که از عشق آغاز شد و به خدا پیوست. سرانجام پس از مدت‌‌ها حضور در جبهه در هفتم اسفندماه شصت‌‌ودو در عملیات خیبر، جزیره مجنون به آسمان شهادت پر کشید. بی آن‌‌که نشانی از او به دست آید.

سال‌‌ها گذشت و چراغ عمر پدر خاموش شد. چشم به راه پسر ماند و چشم از جهان فرو بست. پس از سیزده سال سرانجام در سی‌‌ام فروردین‌‌ هزاروسیصدوهفتادوپنج جنازه‌‌اش به وطن برگشت و مزارش گلزار شهدای مهماندوست تا همیشه میعادگاه عاشقان راه حق و حقیقت است.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهداء الصديقين

و قاتلوهم حتي لايكون فتنه و يكون دين كله لله.

و اعدوا لهم مستطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدوالله و عدوكم. (قرآن كريم)

اگر اين جنگ 20 سال هم طول بكشد ما با تمام قدرت ايستاده ايم. (امام خميني)

با سلام و درود به منجي عالم بشريت و نايب برحقش اين بزرگ مرد ايثار و شجاعت و ايمان و تقوا، قلب تپنده و تمامي مستضعفين، درود بيكران به ارواح طيبه شهداي اسلام از تاريخ حسيني تا تاريخ خميني.

سلام بر تمامي غيور مرداني كه در سر هواي حسيني دارند و مردانه از اسلام عزيز دفاع مي‌‌كنند.

خدايا ما را از خواب غفلت بيدار نما و چنان بينش و جهش ده كه با  پاي سر در راهت و به سويت پركشيم. خدايا در اين لحظات حساس عمر فقط به لطف تو چشم طمع دارم گناهانم را با آب توبه بشوي و پس از آن با شهادت در راهت در زمره نيكان قرار ده ان‌‌شاءا...

« اللهم ارزقنا الشهاده خالصا في سبيلك تحت رايه نبيك مع اوليائك »

و اما حسين(ع) جان اگر در كربلاي خونين تو نبودم تا به نداي (هل من ناصر ينصرني) تو پاسخ مثبت گويم امروز در كربلاي ايران با الهام از هدف مقدست و خط سرخت آموختم كه چگونه به نداي فرزند پاكت خميني بت‌‌شكن پاسخ گويم. « لبيك يا حسين(ع) ، لبيك يا خميني »

حسين جان اين شعار را با خود زمزمه مي‌‌كنيم « بر مشامم مي‌‌رسد هر لحظه بوي كربلا ـ در دلم ترسم بماند آرزوي كربلا ـ تشنه آب فراتم اي اجل مهلت بده ـ تا بگيرم در بغل قبر شهيد كربلا » (اي خدا روزي نما) دشمن دون بشنو.

ما بر اين عقيده‌‌ايم كه روزي به دنيا آمده‌‌ايم و روزي از دنيا خواهيم رفت و حال كه بايد برويم چرا اين رفتن را خود انتخاب نكنيم و چرا با شرف نرويم و بدان كه ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت، لذا همچون مولايمان حسين(ع) مرگ رنگين را به زندگي ننگين ترجيح مي‌‌دهيم كه عاقبت يا ريشه ظلمت را برمي‌‌كنيم و يا در گرداب خون خودمان خفه‌‌ات مي كنيم (در هر دو صورت پيروزيم) و العاقبه المتقين.

وصيت‌‌نامه بسيجي قهرمان (ميركمالي) را خواندم منقلبم كرد شهيد نذر كرده كه اگر به دانشگاه الهيات قبول بشه (جبهه) به صندوق حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) پول واريز نمايد.

پدر و مادرم عزيزان، من هم چنين نذري را دارم (مبلغ 100 تومان) و اما منافقان كور دل دشمن روياروي ما خط حركتي ما را مي‌‌داند شما را بفهميد جنگ ما جنگ با شخص صدام جنايتكار نيست بلكه همان‌‌طور كه تك تك شهدا يادآور شدند جنگ ما جنگ بر عليه كفر و استكبار است و طبق وظيفه تحت رهبري ولي فقيه امام خميني ما با ظلم مي‌‌جنگيم در هر كجا كه باشد با او در جنگيم ان‌‌شاءا… كفر و استكبار را تا ويراني كاخ‌‌هاي (سبز ـ سرخ ـ سفيد) ظلم تعقيب مي‌‌نمايم. ولي اول نوبت صدام است.

و اما سخني با شما برادران با وجود اين كه مي‌‌دانم شما از من (اين حقير) بهتر مي‌‌دانيد ولي از باب وظيفه تذكر امروز جنگ در رأس همه مسائل است اگر بخواهد مهر و محبت خانه وزندگي، پدر ومادر و فرزند و كلاس وم درسه مانع مسئله اصلي گردد یقیناً باید به ایمان خود به خدا شک کنیم.

برادران با سلاح و صلاح به پیش بروید که پیروزید. از همۀ برادران طلب مغفرت می‌‌نمایم و التماس دعا دارم برای امام.

و اما پدر و مادر عزیز:

عاجزانه از شما می‌‌خواهم که مرا عفو نمایید که سعادت من در گرو رضایت شماست. مرا ببخشید از این‌‌که نتوانستم وظیفۀ خودم را در مقابل شما انجام دهم خصوصاً از زمانی‌‌که عضو سپاه شدم حتماً خودتان متوجه شدید که بیشتر اوقات فکر من در جنگ و جبهه بود.

اگر لیاقت شهید شدن را داشتم بلند گریه نکنید که موجب شادی دشمنان دین شود خود را در ردیف پدران و مادران شهدا ببرید، صبر پیشه کنید. «والله مع الصابرین»

خدا را شکر کنید که مرا چنان تربیت کردید که در راه قدم بردارم و یقیناً برای شما سودمند هست. بکوشید در تربیت دیگر فرزندان که آن‌‌ها نیز خط حسینی داشته‌‌باشند و یا زینب‌‌گونه باشند. اگر سعادت شهید شدن یافتم برای من کمترین مقدار خرج کنید و بقیه را هر مقدار که می‌‌خواهید به حساب جبهه واریز نمایید.

سفارش می‌‌کنم مبادا به عنوان خانواده شهید از دولت اسلامی کمترین توقع داشته‌‌باشید کنار مزار دیدار شهیدان در روستای مهماندوست دفنم نمایید بر بالای قبرم پرچم سه رنگ سرخ و سفید و سبز را نصب کنید (با آرم الله) چرا که منافقان کردل بدانند که سرخ نشانۀ جوشش خون حسین (ع) است و سفید این‌‌که ما  صلح‌‌طلبیم با صالحان و سبز با آرم الله تا بدانند کخ خط ما خط محمد (ص) و آل اوست و به خاطر خدا جنگ می‌‌کنیم. دعا به حال امام و پیروزی رزمندگان را فراموش ننمایید.

خدایا خدایا تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‌‌دار

رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما

به یا رب یا رب سنگرنشینان، به گردان حماسه آفرینان،

 به آنانی که در تاریکی شب، مناجات و دعا دارند در شب

گهی در رزم و گاهی در نمازند، نمونه عاشقان پاک‌‌بازند.

به پیکرهای پاک این عزیزان، که در اطراف سنگر جان سپردند

به اشک مادران داغ دیده، که می‌‌گویند شب‌‌ها تا سپیده،

به آن خواهران دل‌‌شکسته، که در سوگ برادرها نشسته

امام و رهبر ما را نگه‌‌دار، امید کشور ما را نگه‌‌دار(بعد از خدا)

به پیروزی رسان اسلامیان را، به نابودی کشان صدامیان را

والسلام علی من اتبع الهدی.

غلامعلی عاقلی

از روستای مهماندوست

62/11/05

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.