جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید غلامحسین سفیدیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید غلامحسین  سفیدیان

هميشه به ياد خدا باشيد و از دروغ و غيبت و تهمت دوري گزينيد كه اين گونه اعمال قلب را سياه مي‌‌كند 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :غلامحسین  سفیدیان
نام پدر :اسماعیل
تاریخ تولد :۱۳۳۷/۰۹/۱۰
محل تولد :روستای قلعه دامغان
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :راننده بلدوزر
سن :۲۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۲۲
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۵
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :قلعه
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

فرزند اسماعیل سفیدیان، دهم آذر هزاروسیصدوسی‌‌وهفت در روستای چهارده (دیباج) دامغان چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در روستای چهارده گذراند و چون امکانات بیشتری برای تحصیل در مقاطع بالاتر نبود، مجبور به ترک تحصیل شد. سپس برای امرار معاش خود و خانواده‌اش مشغول به کار کشاورزی در زمین پدرش شد.

فراگیری قرآن را در کنار دو مربی به نام‌های ملاخدیجه و ملامعصومه ادامه داد؛ تا آنجا که به دیگران نیز قرآن‌‌خواندن می‌آموخت.

به دلیل کوتاهی قدش از خدمت سربازی معاف شد و در همان حین به اصرار خانواده‌اش با حداقل امکانات زندگی و به کمک پدر و مادرش، با دختر عمه‌‌‌اش ازدواج کرد و حاصل آن، دو فرزند پسر می‌‌‌باشد. چون امکانات مالی محدودی داشت، تنها هشت ماه از عمر پربارش را قبل از شهادت توانست مستقل زندگی کند.

او کار مبارزه را چند سال قبل از انقلاب آغاز کرده بود و مدتی نیز توسط شهربانی دامغان تحت تعقیب بود؛ تا جایی که یک بار آقای هادی سفیدیان را به جای او دستگیر و شکنجه کردند.

راننده ماشین‌های راه‌‌سازی و بلدوزر بود که در منطقه عملیاتی کربلای ‌‌۵ در شلمچه براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکرش پس از تشییع در روستای چهارده (دیباج) دامغان به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

« رب اشرح لي صدري و يسرلي امري واحلل عقده من لساني يفقهو قولي »

« ان الله اشتري من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون في سبيل الله فيقتلون

و يقتلون وعدا عليه حقا في التوراته والانجيل والقرآن و من اوفي بعهده من الله فاستبشروا

ببيعكم الذي باتعتم به و ذاك هو الفوز العظيم»(توبه آيه 110)

خداوند از مؤمنان جان‌‌ها و اموالشان را خريداري مي‌‌كند كه (در برابرش) بهشت براي آنان باشد به اين گونه كه در راه خدا پيكار مي‌‌كنند مي‌‌كشند و كشته مي‌‌شوند اين وعده حقي است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر نموده و چه كسي از خدا به عهدش وفادارتر است اكنون بشارت باد بر شما به دادوستدي كه با خدا كرده‌‌ايد و اين پيروزي بزرگي براي شما است.

وصيت‌‌نامه خود را به نام آن كه ما را آفريد و حيات و ممات ما در دست اوست آغاز مي‌‌كنم.

اينجانب غلامحسين سفيديان فرزند اسماعيل به شماره شناسنامه 17 تاريخ تولد 1337 شهادت مي‌‌دهم كه خدا يكي است و محمد(ص) رسول و فرستاده خداست و اين كلمه‌‌اي هست كه بعد از به دنيا آمدنم در گوش راست و چپم آن را به من ياد دادند و من آن را قبول كردم و به نداي فرزند پيامبر زمان لبيك گفتم و تا اگر با زنده بودنم نتوانم به اسلام خدمت كنم شايد خونم باعث خدمت به اسلام كه دين بر حق ماست شود من اكنون كه شهيد شدم راه خودم را انتخاب كردم و آنچه را كه معلم خوب و دلسوز من(امام) به من آموخته يقين پيدا كردم و آن را عمل نمودم سخن من با آن برادراني كه به نداي حسين زمان لبيك گفتند اين است كه اي برادران عزيز براي خدا خالصانه كار كنيد بگذاريد آنان كه در لانه‌‌هاي خود خزيده‌‌اند هر چه درباره شماها مي‌‌گويند چون خدا بر اعمال ما آگاه است چون ما به حسين(ع) اقتدا كرده‌‌ايم و او را هم مسلمان‌‌نماهاي ناآگاه خارجي لقب داده بودند و شما اي جوانان ده (روستا) آگاه باشيد و نگذاريد آنان كه مي‌‌خواهند حق مردم را پايمال كنند به آن‌‌ها فرصت ندهيد متحد باشيد اگر كسي حق مردم را به خود اختصاص داده است از آن دفاع كنيد و از او پس بگيريد و اگر چنين نكنيد خدا هم از شما نمي‌‌گذرد و شما اي پدران و مادران مبادا از فرزندان خود كه مي‌‌خواهند به جبهه بيايند جلوگيري كنند چون همين فرزندان در قيامت شماها را مقصر مي‌‌دانند و همين جلوگيري شما بهانه‌‌اي در دست آنان مي‌‌شود و خلاصه شماها اي پدران و مادران و برادران و خواهران به امام وفادار باشيد و هر چه او بگويد آن را عمل كنيد و شماها حضورتان را در جبهه‌‌هاي حق عليه باطل ثابت نگه داريد آنان كه توانايي به جبهه آمدن را دارند بيايند و آنان كه توانايي ندارند در پشت جبهه خدمت كنند تا بتوانيد به داد مظلومان و محرومان دنيا برسيد و اسلام را در دنيا زنده نگه بداريد و هميشه به ياد خدا باشيد و از دروغ و غيبت و تهمت دوري گزينيد كه اين گونه اعمال قلب را سياه مي‌‌كند چون كه هر زمان باشد خلاصه مرگ فرا خواهد رسيد و هيچ گريزي از آن نيست.

و تو اي پدر و مادر آخرين سلام‌‌ها و درودهاي فرزند كوچك خود غلامحسين را پذيرا باشيد و از شا مي‌‌خواهم كه در مصيبت من گريه نكنيد چون شما خانواده يك شهيد هستيد ولي زينب(س) خانواده 72 شهيد بوده به او اقتدا كنيد و هميشه صبر را پيشه خود كنيد كه خدا با صابران است.

و شما اي خواهرانم شما هم به زينب(س) اقتدا كنيد و صابر باشيد مبادا در شهادت من شيون كنيد كه اين كار شما دشمن را شاد مي‌‌كند و عفت و پاكدامني را زينت خود قرار دهيد.

و تو اي برادرم غلامرضا به حسين‌‌(ع) اقتدا كن و هيچ حزني و خوفي در دل خود راه مده و با ياد خدا با مشكلات روبرو  شو. و تو اي خانواده‌‌ام اگر نتوانستم در دنيا آنچه تو بر گردن من حق داري ادا كنم اميدوارم كه مرا عفو نمايي و فرزندانم حسن و ابوالفضل را اول به خدا و بعد به بابا و شما مي‌‌سپارم و آنان را چنان تربيت كني كه ان‌‌شاءالله به اسلام خدمت كنند و در اين زمينه پدرم را وصي خود قرار مي‌‌دهم اولاً يك سال نماز و روزه برايم ادا نمايند و تربيت و سرپرستي فرزندانم حسن و ابوالفضل به عهده او باشد و در تمام اموال هر چه دارم در هر جا كه صلاح مي‌‌داند در همانجا خرج كند.

و در پايان از همه شماها مردم حزب الله و غيره ده عذرخواهي مي‌‌كنم  و از همه شما حلاليت مي‌‌طلبم و شماها اي همه كسانم حتي الامكان از پوشيدن لباس مشكي خودداري نماييد و از گريه كردن و شيون نمودن خودداري نماييد زيرا اين عمل شما با فكر من سازگار نيست وصيت ‌‌نامه‌‌ام را در مجلس ختم بگذاريد تا به گوش همگان برسد به اميد پيروزي حق بر باطل و بيدار شدن تمام مسلمانان دنيا والسلام،

غلامحسين سفيديان 63/12/22

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.