جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید خسرو عربیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید خسرو عربیان

حجاب را رعایت کنید، چه مرد و چه زن که آرایش حکومت اسلام به حجاب امت اسلامی است. دیگر این‌‌که نمازها را با حضور قلب به جای آورید که نماز ستون دین است و این نماز موقعی قبول می‌‌شود که همراه با حضور قلب باشد. این را هم می‌‌دانیم که تا نماز قبول نشود هیچ عمل ما قبول نیست. از شما می خواهم که این گفته‌‌ها را عامل باشید و از خدا که من هم عامل به گفتارم باشم.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :خسرو عربیان
نام پدر :غلام
تاریخ تولد :۱۳۴۱/۰۳/۰۶
محل تولد :روستای جزن دامغان
شغل :کارمند آموزش و پرورش
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :پرسنلی گردان - پیاده
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۸/۱۱
محل شهادت :عین خوش
نام عملیات :محرم
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :جزن
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای جزن

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

شهید خسرو عربیان، فرزند غلام، متولد ششم خردادماه هزاروسیصدوچهل‌ویک دامغان، روستای جزن، کارمند آموزش و پرورش. خسرو عربیان با عنوان پرسنلی گردان در عملیات محرم منطقه عین‌خوش شرکت داشت که براثر اصابت ترکش در تاریخ یازدهم آبان‌ماه هزاروسیصدوشصت‌ویک به شهادت رسید.

به‌‌خاطر شرایط سخت منطقه عملیاتی چهل‌‌وپنج روز پس از شهادت این شهید، پیکر مطهر ایشان به دامغان منتقل و در زادگاهش روستای جزن به خاک سپرده شد.

خسرو دوره ابتدایی را در مدرسه رودکی جزن گذرانید و سپس مقاطع راهنمایی و متوسطه را در شهر دامغان به پایان رسانید. به دلیل علاقه به رشتۀ فنی وارد هنرستان شهید چمران گردید و در رشته «برق» فارغ التحصیل شد. سپس در مرکز تربیت معلم مشهد به‌‌عنوان دانشجو معلم ادامه تحصیل داد.

خسرو از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دامغان به جبهه اعزام گردید. به پاس قدردانی از مقام والای شهیدان انقلاب اسلامی به استناد مصوبه دویست‌‌وهفتادوششمین جلسه مورخه هجدهم فروردین هزاروسیصدوهفتادویک شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشنامه لیسانس افتخاری به وی اعطاء گردید. این دانشنامه تحت شماره صدوشصت‌‌ونه به تاریخ سی‌‌ام شهریورماه سال یک‌‌هزاروسیصدوهفتادوسه به خانواده این شهید اهدا شد.

شهید عربیان در دو مرحله جمعاً صد روز در جبهه حضور داشت. وی انسانی خداشناس و متدین و پای‌‌بند به احکام اسلامی بود. ‌‌طوری که نقل شده با خودش عهد می‌‌بندد، هرگاه نمازش قضا شود، یک روز به جای نماز قضایش روزه بگیرد.

همواره به امور خانواده خویش می‌پرداخت و در روستای جزن باغی داشتند که مسؤولیت رسیدگی و آبیاری آن بر عهده این شهید بوده است. او با کمک دوستان و هم‌‌رزمان خویش اقدام به ایجاد پایگاه بسیج با نام «ثارالله» در روستای جزن نمودند.

این شهید دارای چهار خواهر و سه برادر است. پدرش کاسب باصفایی بود که چند ماه بعد از شهادت این شهید در یک سانحه تصادف رحلت نمود.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لالله و انا الیه راجعون

به درستی که ما از خدائیم و به سوی خدا باز می‌‌گردیم. اینجانب خسرو عربیان فرزند غلام به شماره شناسنامه 1491 با ایمان به یگانگی خداوند و شهادت به این‌‌که محمد(ص) رسول اوست و امیر مومنان علی(ع) ولی اوست وصیت می‌‌کنم که حکم ولایت را به جان و دل پذیرا باشید و آنچه که امام رهبر کبیر انقلاب می‌‌گوید آن‌‌ را تکلیف شرعی و قانونی بدانید، چون انسان اگر ولایت نداشته باشد هیچ عبادتش قبول نیست. از فرمایشات امام صادق(ع)

چون خداوند انسان را تکلیف می‌‌کند که حکم خدا و رسولش و ولی امرش را اطاعت کنیم یعنی حکم امام حکم خداست و ما هم بنده خدائیم باید خود را درست در اختیار حکم خدا قرار دهیم و هیچ موقع از حدود خدا تجاوز نکنیم که مورد خشم و غضب خدا قرار می‌‌گیریم. و دیگر این‌‌که حجاب را رعایت کنید، چه مرد و چه زن که آرایش حکومت اسلام به حجاب امت اسلامی است. دیگر این‌‌که نمازها را با حضور قلب به جای آورید که نماز ستون دین است و این نماز موقعی قبول می‌‌شود که همراه با حضور قلب باشد.

این را هم می‌‌دانیم که تا نماز قبول نشود هیچ عمل ما قبول نیست. از شما می خواهم که این گفته‌‌ها را عامل باشید و از خدا که من هم عامل به گفتارم باشم. و از تمامی مردمی که با من تماس داشتند طلب حلالیت و آمرزش می خواهم.

خدایا تو را شکر می‌‌کنم که در میان امتی هستم که این انقلاب و این رهبری را به او عطا کردی و خدایا از تو یاری می‌‌خواهم که بتوانم شکرگزار این دو نعمت بزرگ باشم و بتوانم تا سر حد جان در پاسداری و حفظ این انقلاب کوشا باشم  هر چند که امکان دارد لیاقت نداشته باشم که جان خود را تقدیم کنم چون می‌‌دانم که تو از مؤمنان می‌‌خری. خدایا مرا از مومنان قرار ده.

والسلام

امضاء خسرو عربیان – به تاریخ 1361/08/09

 

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.