جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید حسن عزیزیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید حسن عزیزیان

برادران و خواهران من كوشش كنيد كه در هر جايي كه هستيد هر شغلي كه داريد هر نظامي كه هستيد با هر ایده‌‌ای كه هستيد شما توجه كنيد كه اين راه اسلام عزيز را به آن‌‌طوري كه خداي تبارك و تعالي امر فرموده است طي كنید كه با طي كردن اين راه شما پيروز هستيد پس در راه دين بايد به امام حسين(ع) اقتدا كرد امام حسين (ع) براي اسلام فدا شد رفت تا اسلام بماند و شهيد شد تا دين زنده شود.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :حسن عزیزیان
نام پدر :میرزا
تاریخ تولد :۱۳۳۴/۰۱/۰۳
محل تولد :روستای محمدآباد دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :معاون گردان پیاده
سن :۳۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۷/۰۵/۰۵
محل شهادت :اسلام آباد غرب
نام عملیات :مرصاد
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به سینه

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

بی‌ریا بود و فقط به رضای حضرت حق می‌اندیشید. گمنام بود اما نام‌آور؛ نسبت به دیگر رزمندگان سن و سالی داشت و مانند برادر بزرگتر سایه‌اش بر سر سنگرنشینان می­نشست. هم‌‌رزمانش طعم شجاعت و تدبیر او را در شب‌های عملیات برای همیشه در ظرف جان­شان نگه خواهند داشت.

 در سال هزاروسیصدوسی‌وچهار در روستای محمدآباد از توابع شهرستان دامغان به دنیا آمد.‌‌ در دامان پرمهر خانواده‌ای مذهبی و اصیل. با ورودش چلچراغی شد برای نورانیت خانه پدر و گرمای دل مادر.

پدر نام حسن را برای او انتخاب کرد که به حق برازنده‌اش بود. تحصیلاتش را تا پنجم ابتدایی بیشتر ادامه نداد؛ اما علاقه زیادی به فراگیری علم و آگاهی داشت. معمولاً اوقات فراغت خود را با کتاب‌های مذهبی، قرآن و روزنامه سپری می‌کرد. سواد مدرسه‌ای نداشت؛ اما متفکر بود و اهل مطالعه. بعد از چندی به کار سخت و پرمشقت کارگری روی‌‌ آورد. در شانزدهم آبان هزاروسیصدوپنجاه‌وسه به سربازی رفت و با طی‌‌کردن بیست‌وچهار ماه خدمت در تاریخ هزاروسیصدوپنجاه‌وپنج موفق به اتمام دوره خدمت گردید.

از وجود مهرهای متعدد در شناسنامه‌اش می‌شود فهمید که به ‌مسائل سیاسی بااعتنا بوده‌است. مانند انتخابات و …

متأهل بود و دارای سه فرزند. دو دختر و یک پسر یادگاران این شهیدند.

بسیجی بود که در تاریخ بیست‌وسوم مهرماه سال هزاروسیصدوشصت‌ویک به عضویت رسمی سپاه درآمد تا در این لباس مقدس بهتر به اسلام و نظام خدمت کند.

با شروع جنگ تحمیلی به‌‌خاطر رشادت‌هایی که از خود نشان داد مسئولیت‌های مختلفی به عهده‌اش گذاشته شد که سمت معاون گردان بالاترین آن‌‌ها بود. کارهای خود را بی‌سروصدا انجام می‌داد و تعریف و تمجید دیگران در کارهای او تأثیری نداشت. هر چه مقام نظامی او بالاتر می‌رفت معرفت، افتادگی و خضوع و فروتنی‌اش بیشتر می‌شد.

با بیش از سی‌ویک ماه، یا به عبارتی نهصدوسی روز،‌‌ حضور خاضعانه در جبهه‌های آتش و خون به روحش بزرگی و به عمرش زینت بخشید.

عملیات‌های بیت‌‌المقدس ، رمضان، خیبر، والفجر۸، کربلای۱، کربلای۴ و۵، نصر۸، مرصاد و مناطقی مانند جاده خندق، پد بیت‌‌اللهی، میدان شهید چراغچی، میدان امام‌‌ رضا(ع) و… شاهد دلاوری‌ها و تدابیر خاص آن بزرگوار بود.

چندین بار مجروح شد. در عملیات رمضان پایش تیر خورد و کربلای ۵ دچار گاز خردل شد. به سروکتفش نیز در دیگر عملیات‌ها ترکش‌هایی نشست.

 سرانجام در تاریخ پنجم مرداد سال هزاروسیصدوشصت‌وهفت درحالی‌‌که زره جهاد و مقاومت پوشیده بود با اصابت تیر به سینه در عملیات مرصاد معراجش را به سوی معبود خویش آغاز کرد و سبکبال و خوشحال از قبولی آزمون عمر، خنده‌کنان به جنان پرکشید. رفت تا بر خوان وصال دوست بنشیند.

طولی نکشید که پیکرش به دامغان انتقال داده ‌شد و همراه با هجده پرستوی مهاجر دیگر بر روی دستان مردم دامغان تشییع و در فردوس رضای این شهر به خاک سپرده ‌شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

اين وصيت‌‌نامه‌‌ها انسان را مي‌‌لرزاند و بيدار مي‌‌كند. امام خميني

خدا جان و مال اهل ايمان را به براي بهشت خريداري كرده آن‌‌ها كه در راه خدا جهاد مي‌‌كنند

كه دشمنان دين اسلام را به قتل برسانند و يا خود كشته شوند اين وعده قطعي خداوند است

و عهديست كه در تورات و انجيل و قرآن ياد فرموده و از خدا با وفاتر به عهد كيست اي اهل

ايمان شما به خود در اين معامله بشارت دهيد كه اين معاهده با خدا در حقيقت سعادت و

پيروزي بزرگي است (سوره التوبه آیه 111)

شكر خداوندي را كه جهان را آفريد و انسان‌‌ها را خلق نمود تا به واسطه ايمان آوردن و اطاعت از خدا رهبري پيامبر و ائمه كه مسئوليت رسالت بزرگ وحدانیت انسان‌‌ها به‌‌سوی الله از طرف خداوند به عهدۀ آن‌‌ها گذاشته شده‌‌است و درود بر امام‌‌خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی كه دنبال حركت انبيا يعني ولايت فقيه مي‌‌باشند  و درود بر مومنين كه به واسطه اطاعت از ولايت امر مطيع امام معصوم و سپس رسول خدا و سرانجام در اطاعت كامل از خداوندي باشند و تنها به خداوند مي‌‌انديشند و فقط او را عبادت مي كنند سلام درود بر شهيدان زنده تاريخ، شهيداني كه سرور آنان حسين‌‌بن‌‌علي(ع) است شهيداني كه رهبر مستضعفين جهان نايب امام زمان(عج)، امام خميني فرمود كه آنان از همه افضل‌‌ترند سلام بر شمع محافل بشريت، تنها در مكتب اسلام‌ساز اسلام است كه شهادت معني پيدا مي‌‌كند و انسان راه سعادت خود را در فنا شدن در حق جستجو مي‌‌كند.

ياران همه سوي مرگ رفتند            بشتاب كه تاز ره نمانيم

اي خون حماسه در رگ دين         برخيز نماز خون بخوانيم

بار الها! اكنون كه قدم به جبهه نهاده‌‌ام جز رضاي تو هيچ عاملي مرا به اين سوي نكشانده است من آمده‌‌ام تا به سعادت ابدي دست يابم و آخرتم را آباد سازم آمده‌‌ام تا آخرت خود را تاًمين كنم آمده‌‌ام تا دشمنان تو و دين تو را منكوب و مقهور كنم آمده‌‌ام تا اسلام عزيز را زنده شود و جان بگيرد.

اگر در اين راه مرا لايق داشتي و سعادت شهادت را نصيبم كردي به فضل و كرم خودت مرا ببخش و از گناهانم در گذر. خدايا آرزو دارم اگر به لقاي تو دست يافتم با بدن قطعه قطعه شده تو را ملاقات كنم سلام من بر شما پدر بزرگوارم و عزيزم من نتوانستم از زحمات چندين ساله شما عزيزان تشكر و قدرداني كنيم  تاًسف مي‌‌خورم كه نتوانستم خدمات زيادي براي شما انجام دهم و از شما پدر عزيزم مي‌‌خواهم كه حق خود را بر من حلال كني چون به منزلگه يار مي‌‌روم هيچ چيز برايم جز او عزيز نيست.

اي پدر آيا از اين‌‌كه در زندگي خود يك شهيد پرورش داده‌‌اي و فرزندت توانسته به حال اسلام و قرآن  ذره‌‌اي مفيد باشد سربلند نيستي و افتخار نمي‌‌كني. آيا از اين كه  توانسته‌‌اي در حساس‌‌ترين لحظات زماني كه اسلام عزيز مورد حملات كفار و منافقين قرار گرفته فرزند خود را به پيشگاه حق تعالي هديه كني راضي و خشنود نيستي. از پروردگار عزيز براي شما صبر جميل و اجر جزيل آرزو مي كنم. سلام بر تو اي مادر عزيزم مادرم مي‌‌دانم كه اميدواري چهره‌‌ام را بار ديگر ببيني ولي اين انتظار را نداشته باش چون من گمشده خود را يافته‌‌ام و ديگر دست از او برنمي‌‌دارم من مي‌‌دانم كه دور سرم زند بسيار سخت است مادرم اما بايد براي رضاي خدا تن دهي و مقاوم و استوار ديگر فرزندانت را راهي جبهه نمايي و بايد به زينب كبري(س)  اقتدا  كني  كه داغ هفتاددوتن  از بهترين شهدا را در نصف روز تحمل كرده.

سلام  بر تو اي همسرم آري مي‌‌دانم شما در اين دنيا خيلي زحمت و سختي كشيده‌‌اي درود خدا بر شما باد كه همه زرق و برق اين دنيا را زير پا گذاشتي و به اسلام عزيز فكر مي‌‌كني اما همسرم بايد به نقش بزرگ مادري توجه بسيار نمايد كه مادر در زندگي و تربيت فرزند به جامعه بسيار نقش بزرگي دارد و بايد داشته باشد همسرم بايد در تربيت فرزندانمان چنان كوشا و دقيق باشي كه فرزندانمان فاطمه(ع) و امام حسين(ع) كوثر شوند تا شايد به واسطه ايشان در دنيا و آخرت رو  سفيد نزد خدا بزرگ قرار بگيريم همسرم از زحمات چندين ساله شما تشكر و قدرداني مي‌‌كنم و من تاًسف مي‌‌خورم كه نتوانستم خدمات زيادي براي شما و فرزندانم انجام دهم و اميد و یقین است که با شهادت من در پیروی از اسلام و قرآن کوشاتر بشوید با امید خداوند متعال.

و درود بر برادران و خواهران شما بدانید که ای برادران و خواهران خط سرخ شهادت خط آل محمد (ص) و علی است و ولايت به ذریۀ طيبه آن بزرگواران و به پيروان خط آنان به ارث رسيده است. برادران و خواهران من كوشش كنيد كه در هر جايي كه هستيد هر شغلي كه داريد هر نظامي كه هستيد با هر ایده‌‌ای كه هستيد شما توجه كنيد كه اين راه اسلام عزيز را به آن‌‌طوري كه خداي تبارك و تعالي امر فرموده است طي كنید كه با طي كردن اين راه شما پيروز هستيد پس در راه دين بايد به امام حسين(ع) اقتدا كرد امام حسين (ع) براي اسلام فدا شد رفت تا اسلام بماند و شهيد شد تا دين زنده شود.

برادران و خواهران خوب من دين خدا به بركت خون اين شهيدان پابرجا مانده است اللهم اغفرلي الذنوب التي تحسب الدعا. بار الها بيامرز گناهايي را كه نمي‌‌گذارد دعاهاي من مستجاب شود. پس برادران و خواهرانم در اين زمان بايد به ندا هل من ناصر ينصرني امام حسين (ع) و رهبر كبير انقلاب با جديت بيشتر پاسخ داده شود ان‌‌شاء الله شما عزيزان اين حقير و برادر كوچك خودتان را ببخشد برادران و دوستان عزيز اين را بدانيد امروز و فردا خواهيم مرد و چيزي از عمر ما باقي نمانده است.

بهتر نيست كه شمشيرهاي  و يا اسلحه‌‌هاي خود را برداريم و به رسول خدا(ص)  و امام حسين(ع) ملحق شويم پس عزيزان چه با شكوه است كه انسان شهادت را انتخاب كند تا در راه خداي تبارك و تعالي به سعادت ابدي برسد. اي عزيزانم و اي برادران و اي دوستان و اي آشنايان خداوند مي‌‌فرمايد (ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما با انفسهم ) خداوند اوضاع هيچ مردي را تغيير نمي‌‌دهد مگر آن‌‌كه خودشان صفات نفساني  و ملكات روحي خويش را  دگرگون  بسازند.

عزيزان بدانيد پشت جبهه بين سعادت و شقاوت است ولي در جبهه  بين اوج سعادت و اوج شقاوت است يا مي‌‌رويم بر سر قله يا در قعر مي‌‌افتيم ما بايد يكي از اين دو را انتخاب كنيم در پايان از خواهران و برادران و مردم خوب ايران و كليه اي دوستان  و آشنايان و حلاليت مي‌‌طلبم.

خداوند شفاعت امام حسين(ع) را در روز قيامت نصيبمان فرمايد و گام‌‌هاي حقيقت جويي ما را در درگاهت به همراهي حسين و ياران حسين استوار ساز. یارانی كه خون خود را در راه او نثار كردند و سلام به اميد پيروزي اسلام عزيز.

حقير حسن عزيزيان

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.