جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید جلال ریحانی

فرازی از وصیت نامه:
شهید جلال ریحانی

اي عزيزان بدانيد اين اسلام به سادگي به دست ما نرسيده‌‌است چه ضرباتي بر پيامبران و امامان(سلام ا... علیه وآله) ) وارد كردند امام حسين(ع) ما را قطعه قطعه كردند امام علي(ع) را در محراب شهيد كردند و فاطمه زهرا(س) را با چه وضعي به شهادت رساندند و چه كارها كه نكردند.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :جلال ریحانی
نام پدر :محمدابراهیم
تاریخ تولد :۱۳۴۷/۰۱/۰۱
محل تولد :دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده دسته پیاده
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۶/۰۴/۲۹
محل شهادت :جزیره مجنون
نام عملیات :عملیات تک جنوبی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به قلب

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال هزاروسیصدوچهل‌‌وهفت هجری شمسی در شهرستان دامغان چشم به جهان گشود و با قدوم مبارکش به خانواده بیش از پیش نشاط بخشید.اسمش را مادر، جلال گذاشت تا در مسیر بزرگی قدم بردارد و خود را به مرتبه مردان خدایی برساند.پدرش، محمدابراهیم کارمند آموزش‌‌وپرورش بود و در مغازۀ رنگ‌‌فروشی هم کار می‌‌کرد.

مجرد بود و فرزند ششم خانواده. تحصیلاتش را تا سال سوم متوسطه در رشتۀ ریاضی- فیزیک ادامه داد.

درس‌‌خوان بود و پرتلاش. دل‌‌سوز و فروتن؛ شجاع و با صداقت؛ هیچ‌کس از او شکایتی نداشت.

بسیجی فعال بود و مسؤول پایگاه شهید حسن بیکی. قبل از اذان وضو می‌‌گرفت و به‌‌اتفاق دوستانش در نماز جمعه و جماعت شرکت می‌‌کرد.

به تلاوت قرآن علاقۀ زیادی داشت و اوقات فراغت کتاب‌‌های مذهبی می‌‌خواند ازجمله کتاب‌‌های شهید مطهری، شهید مفتح و امام راحل(ره).

از بسیج داوطلبانه به جبهه‌‌های آتش و خون اعزام شد و در سه مرحله اعزام، توفیق دویست‌‌وبیست‌‌وچهار روز حضور در جبهه را داشت. در دو مرحله از ناحیه دست‌‌وپا مجروح شد. سرانجام در تاریخ بیست‌‌ونهم تیرماه شصت‌‌وشش در عملیات تک جزیره مجنون با اصابت تیر به قلب، دل خدایی‌‌اش را به صاحب اصلی‌‌اش تقدیم کرد و پا بر پله‌‌های عروج گذاشت و روحش در کنار دوستان آسمانی‌‌اش آرام گرفت.

جسمش را پس از سال‌‌ها دوری از وطن، کمیتۀ جست‌‌وجوی مفقودین، شناسایی کرد و در تاریخ  چهاردهم بهمن سال هفتادوپنج طی مراسم باشکوهی تشییع شد و در گلزار شهدای دامغان در خاک آرمید.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون.

به نام خداوند بخشنده مهربان. به نام خداوندي كه آدميان را به فضيلت نطق مزيت عقل از ديگر حيوانات مميز گردانيد و از براي هدايت و ارشاد رسولان فرستاده تا خلق را از ظلمت جهل و ضلالت برهانيدند و صحنه گيتي را به نور علم و معرفت آذين بستند و بار ديگر براي هدايت ما مردم كه در خواب غفلت فرو رفته بوديم رهبري خالص ارزاني داشت و كتابي عظيم به مردم جهان هديه كرد.

با درود و سلام به رهبر كبير امام امت و با درود و سلام بر شهيدان كه با خونشان اين انقلاب را آبياري كردند و با درود و سلام  بر رزمندگان اسلام كه با رزمشان پشت دشمن را به خاك نشاندند و با درود و سلام بر پدران و مادراني كه امانت از طرف حق تعالي كه فرزندانشان باشند با عقيده‌‌اي قوي در راه خودش پس     مي‌‌دهند.

چند وصيت حقيرانه دارم كه خدمت مردم شهيدپرور هميشه در صحنه عرض مي‌‌كنم. اول آن‌‌كه قدر امام عزيز را بدانيد امامي كه حيثيت و شرف از دست رفته مردم را به خودشان برگرداند و اسلام را بار دگر زنده كرد. جبهه‌‌ها را خالي نكنيد و براي نابودي كفر و فتنه به پا خيزيد.

همان‌‌طور كه قرآن كريم مي فرمايد:(و قاتلوهم حتي لاتكون فتنه) اين جنگ يك آزمايش از طرف خداوند است كه مي‌‌خواهد ببيند مردان عمل چه كساني هستند.

اي عزيزان بدانيد اين اسلام به سادگي به دست ما نرسيده‌‌است چه ضرباتي بر پيامبران و امامان(سلام ا... علیه وآله) ) وارد كردند امام حسين(ع) ما را قطعه قطعه كردند امام علي(ع) را در محراب شهيد كردند و فاطمه زهرا(س) را با چه وضعي به شهادت رساندند و چه كارها كه نكردند.

شما امامي را پيدا نمي‌‌كنيد كه به مرگ طبيعي مرده باشد همه را با بدترين وضع شهيد كردند ولي آن‌‌ها همه اين رنج‌‌ها را به جان دل خريدن و صبر و استقامت كردند و شما بايد از آن‌‌ها درس بگيريد و صبر و استقامت كنيد كه خداوند در سوره والعصر به مومنين و صابرين وعده خوبي داده است.

پس اجازه ندهيد بعثي‌‌هاي كافر به شما مسلمين ضربه وارد كنند اين صداميان همان كساني هستند كه در صدر اسلام با اسلام و مسلمين مخالف بودند و براي همين مي‌‌جنگيدند تا مي‌‌توانيد ارتباط خودتان را با خداوند بيشتر كنيد و خود را بسازيد بدانيد كه جبهه بهترين مكتب انسان سازي است.

مطلب ديگري كه حائز اهميت است اين‌‌كه مسجدها را خالي نكنيد نماز جماعت و جمعه‌‌ها و دعاها را هر چه باشكوه‌‌تر اجرا كنيد كه با شكوه‌‌تر اجرا كردن اين‌‌گونه مراسم مشت محكمي بر دهان منافقين وارد مي‌‌كند. ارتباط خودتان را با روحانيت بيشتر كنيد زيرا با بودن روحانيت عزيز در صحنه هيچ ضربه‌‌اي به شما وارد نخواهد شد. ولي با نبودن آن‌‌ها اين انقلاب پابرجا نخواهد ماند. اگر متوجه شده باشيد ابرقدرتها بيشتر به روحانيت حساس هستند و تبليغات پوچ خودشان را روي اين قشر گسترش مي‌‌دادند و مي‌‌دهند كه هدف از اين كارشان جدا كردن مردم از روحانيت است و شما با همبستگي‌‌تان بايد دشمن را ناراحت كنيد و من از شما مي‌‌خواهم به سخنان روحانيت گوش دهيد چرا كه اينها پشتيبان شما هستند.

اي عزيزان راه مرا ادامه دهيد و اگر از طرف اين حقير اشتباهي سر زده بود حلال كنيد و دعا براي امام و رزمندگان و معلولين و مجروحين و اسرا يادتان نرود به اميد روزي كه تمام مؤمنين با اتحاد و ايمان برابر قدرتها پيروز شوند . (ان‌‌شاءالله)

سخني چند با پدر و مادر : به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان سلام بر مادر عزيز و پدر گراميم اميدوارم كه حالتان خوب بوده باشد من از شما مي‌‌خواهم صبر و استقامت كنيد كه فقط با اين كارتان مي‌‌توانيد مرا راضي كنيد. به خداوند بگوييد كه از من راضي هستيد و مرا حلال كنيد، كه در مقابل اين كارتان اگر خداوند توفيق داد قول مي‌‌دهم كه شما را شفاعت خواهم كرد.

به اميد پيروزي رزمندگان اسلام بر كفر جهاني

والسلام عليكم و رحمت الله

جلال ريحاني - 1363/12/15

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.