جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید رضا ملکیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید رضا ملکیان

در اين زمان حساس كه دشمن از هر سو براي نابودي انقلاب اسلامي به پا خواسته را در راه تداوم بخشيدن به آن دريغ نكنيد بهترين راه حفظ انقلاب اسلامي پشتيباني از امام روحانيت مبارز و آگاه است به ما ملت ايران ثابت شده تنها روحانيت آگاه است كه مي‌‌تواند از اسلام دفاع كند و دلسوز اين ملت مستضعف است سختي‌‌ها و محروميت ها را تحمل كنيد مردمي كه در سختيها وگرفتاري به فكر يك‌‌ديگر باشند پيروزند.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :رضا ملکیان
نام پدر :علی اکبر
تاریخ تولد :۱۳۳۶/۰۸/۱۸ 
محل تولد :دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده گردان پیاده امام علی ویژه شهدا
سن :۲۴ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۶/۰۶
محل شهادت :پیرانشهر 
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر و ترکش خمپاره به قلب و شکم

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

هجدهمین روز آبان‌‌ماه هزاروسیصدوسی‌‌وشش، خداوند رضا را به دست‌‌های زحمت‌‌کش آقای علی‌‌اکبر ملکیان و صغری‌‌خانم بخشید.در خانۀ کوچک علی‌‌اکبر، در منطقۀ «سراوری» شهر دامغان، همیشه نان حلال بر سفره بود و ذکر خدا و زمزمۀ صلوات جاری. رضا در سایه‌‌سار مهربانی‌‌ها و ایمان وافر پدر و مادر روزهای کودکی را پشت سر گذاشت.

دورۀ دبستان را خواند و سپس در دبیرستان در شاخه طبیعی دیپلم گرفت. در عین‌‌حال کار کرد. کارگری کرد. کیف و کتاب مدرسه را به دوش گذاشت و با قلب بزرگش کانال کند؛ پی درآورد و بنایی کرد. مرغ و جوجه پرورش داد و کارگر سادۀ مرغداری‌‌ها شد. شاید غم تنگی معیشت و سنگینی بار زندگی را از دوش پدر بردارد.

چشمان بیدار رضا و وجود هوشیارش در کنار غم و رنج پدر، محرومیت جامعه و ظلم و استبداد را هم می‌‌دید. در روزهای قبل‌‌ از  بهمن پنجاه‌‌وهفت در میان مبارزان، از جان و دل مایه گذاشت و پس ‌‌از آن با عضویت در سپاه برای پاک‌‌سازی مناطق غرب کشور از وجود ضدانقلاب به کرمانشاه اعزام شد.

 جنگ که شروع شد رضا مؤمن و غیرتمند وارد صحنۀ جنگ شد. خرمشهر، پاوه، نوسود، جوانرود، اورامانات همه را از پا زد و در همه جا سایه گسترد. آن‌‌چنان که حکایت دلیرمردی‌‌هایش زبان‌‌زد خاص و عام شد و نزد دوست و دشمن «ببر دلیر کوهستان» نام گرفت.

رضا آن‌‌چنان که هم‌‌رزم‌‌ها و هم‌‌سنگرانش توصیف می‌‌کنند از هیچ کاری فروگذار نبود. فرمانده گردان امام علی (ع) تیپ ویژۀ شهدا بود؛ اما با موتور کار می‌‌کرد. تخریب‌‌چی بود؛ کار فرماندهی می‌‌کرد، تدارکات را به عهده می‌‌گرفت.

روز ششم شهریورماه هزاروسیصدوشصت‌‌ویک رضا ملکیان فرزند غیور دامغان، در منطقۀ پیرانشهر، کیلومتر بیست جادۀ سردشت-پیرانشهر حین عملیات پاک‌‌سازی روستاهای منطقه-روستای بادین‌‌آباد- به همراه شهید ناصر کاظمی با ضد انقلاب درگیر و به‌‌علت اصابت گلوله به قلب و سینه به دولت‌‌سرای دوست شتافت و در جوار رحمت حق آرام گرفت.

پیکر پاک رضا بر دیدۀ دوستان و عاشقان تشییع شد و در خاک فردوس رضای دامغان آرمید.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

« انا الله وانا اليه راجعون »

همان‌‌طور كه خداوند ما را از نیستی به هستي در اين دنيا وجود آورد همه به سوي او باز مي‌‌گرديم چه خوب است كه با موفقيت هجرت كنيم نه توشه‌‌اي كامل بشري اين مسئله داشته باشيم.

خدايا به عظمت و جلالت كه به ما نصرت عطا كردي كه توانستيم دين خود را نسبت به اين انقلاب اسلامي و اين سرزمين اسلامي كه شما پايگاه مستضعفان و مردمان جهان است ادا كنيم.

خدايا شکر كه شهادت را جايگزين وفاتم كردي همان‌‌طوري كه مردم در بستر براي مسلمان آزاده ننگ است، مرگ خونين در سنگر را نصيب من گرداندي.

خدايا از شهر و ديار خود دور شدم از پدر و مادر و زندگي در اين دنيا دل كندم آمدن تا جان ناقابلم را در طبق اخلاص ارزاني راهت را به كه رسيدن به سعادت و به درجه كمال است كند چون ما از خود نبوديم بلكه از شما در اين دنيا براي روزي كه نياز به آن باشد.

آمده‌‌ام كه با خون سرخم چراغ خطري باشم براي ابر جنايتكاران در راهنمايي باشم براي نجابت انسانيت از ظلمت و فساد. از حقانيت مي‌‌خواهم ان‌‌شاءالله به طريق صداقت خويش را به اثبات رسانده و عهد خويش را نسبت به اسلام ناب محمدي و انقلاب اسلامي كه خواست و نياز محرومين و مستضعفين جهان است وفا كنم.

خودفروختان منطقه و ابرجنايتكاران شرق و غرب بدانند ما از خون دادن و فدايي دادن در راه آرمانمان در راه اسلام و قرآن نمي‌‌هراسيم.

اين شيوه رهبر شهيدان حسين بن علي است ما اين ايثار از خود گذشتگي در راه حق را از او به ارث برده‌‌ايم. اي خواهر و اي برادر مسلمان كه در تشييع جنازه‌‌ام حضور داري مبادا بگویي چرا اين‌‌قدر جواني كشته مي‌‌شوند.

راستي اگر جواني بنشينند و حركتي نداشته باشند كي مي‌‌خواهد جلوي اين متجاوزان به اسلام و قرآن را بگيرد اگر دست روي دست بگذاريم و منطقه را زير سلطه ظالم قرار بگيريم آن روزي است كه نه دين داريم و نه قرآن و نه آرامش و نه آسايش و نه آزادي پس بايد از خود گذشت بايد خون داد بايد هجرت كرد تا ان‌‌شاءالله پرچم اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز در بياوريم تا بلكه مستضعفان بر سراسر جهان حاكميت داشته باشيم.

به اميد آن روزي كه اين اين انقلاب است ابرقله‌‌ها را از سر ملت‌‌هاي ضعيف كوتاه كند.

اي ملت مسلمان هوشيار باشيد وحدت خود را حفظ كنيد قدر بزرگ‌‌ترين نعمت الهي يعني امام عزيزمان را بدانيد قدر اين انقلاب اسلامي را بدانيد كه پشتوانه آن خون ده‌‌ها هزار شهيد است چشم اميد مستضعفان و محرومان آزادي‌‌خواهان جهان به اين انقلاب و شما دوخته است در اين زمان حساس كه دشمن از هر سو براي نابودي انقلاب اسلامي به پا خواسته را در راه تداوم بخشيدن به آن دريغ نكنيد بهترين راه حفظ انقلاب اسلامي پشتيباني از امام روحانيت مبارز و آگاه است به ما ملت ايران ثابت شده تنها روحانيت آگاه است كه مي‌‌تواند از اسلام دفاع كند و دلسوز اين ملت مستضعف است سختي‌‌ها و محروميت ها را تحمل كنيد مردمي كه در سختيها وگرفتاري به فكر يك‌‌ديگر باشند پيروزند.

ما بايد اين انقلاب اسلامي به رهبري امام امت خميني كبير به جهان صادر كنيم تا ملت‌‌ها به حقانيت آن پي ببرند تا بلكه در مسير و تحقق و دفاع از مظلومان جهان قرار بگيرد ان‌‌شاءالله.

روي سخنم به مادرم است سلام مادر اميدوارم كه اين آخرين سلامم را از فر تشنگي راه بپذيري وحالت خوب باشد مي‌‌دانم مادر كه چه شب‌‌ها نخوابيدي چه مشقت‌‌ها كه كشيدي و آرزويت اين بود كه بعد از عمري سختي و رساندي پسرت به جواني ثمره‌‌اي از جوانيش ببري.

اما مادر چه ثمره‌‌اي از اين بالاتر كه جوانت را بعد از مدتي امانتداري قرباني راه خدا كردي خدا اجرت دهد مادر خدا صبرت دهد حالا سلام پدر اميدوارم كه حالت خوب بوده باشد پدر چه رنج‌‌ها كشيدي با تاول‌‌هاي دستانت شب و روز زحمت كشيدي و مرا پروريدي و چنان مرا تربيت كردي كه به انحراف كشيده نشوم و در راه الله قدم برداشتم خداوند ان‌‌شاءالله جزاي خير به شما اعطا كند.

پدر ومادر عزيزم تنها آرزوي شادي روح من پشتيباني از امام عزيز و اين انقلاب اسلامي است.

خواهرم صديقه و معصومه اميدوارم که از من راضی باشد به اسلام فكر كنيد مدافع اسلام باشيد زينب‌‌وار از انقلاب اسلامي تبليغ كنيد.

برادرم محمود، احمد و ابوالقاسم ان‌‌شاءالله كه حالتان خوب است برادران دنیا نمي‌‌ارزد واين دنيا گذرگاهي بيش نيست يا مي‌‌توانيد جواني خود را در راه اسلام به كام ببريد تعليم و تربيت شما در راه اسلام و به خاطر به آن باشد اميدوارم كه هميشه پاسدار اسلام باشيد و ديگر عرض ندارم طول عمر براي امام عزیز و پيروزي‌‌هایي رزمندگان اسلام پيروزي مستضعفين بر مستكبرين و به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام در سراسر جهان به رهبري امام خميني و آزادي بيت المقدس را از خداوند متعال فرامانم.

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ارادتمند شما رضا ملكيان

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.