جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید کیومرث ناصحی

فرازی از وصیت نامه:
شهید کیومرث ناصحی

ما امروز مي‌‌فهميم كه ديگر دير شده است آري افراد مخلص كه به معناي واقعي قرآن پي بردند و شب را در مناجات و روز هم در نبرد چون شيران بي‌‌باك بر دشمن مي‌‌تازند. اي كاش ما هم در يادگيري معناي واقعي قرآن كوشش كرده بوديم و امروز بدون هيچ‌‌گونه ترس و واهمه‌‌اي بر دشمن يورش مي‌‌برديم...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :کیومرث ناصحی
نام پدر :محمود
تاریخ تولد :۱۳۴۱/۰۳/۱۸
محل تولد :روستای دروار دامغان
شغل :کارگر ابزار مهدی
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :کمک تیر بارچی
سن :۲۴ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۲۲
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۵
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به سر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران 
استان :سمنان
شهر :دانغان
روستا :دروار
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای دروار

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

علی‌‌اصغر فرزند محمود ناصحی و لیلا ملک‌‌جعفریان، در سال هزاروسیصدوچهل‌‌ویک در خانواده‌ای مؤمن و ساده در روستای دروار شهرستان دامغان به دنیا آمد. نام او را کیومرث گذاشتند که خود به معنی زنده و جاوید است. کیومرث تحصیلات خویش را تا کسب دیپلم ادامه داد و سپس در کارخانه «ابزارمهدی» مشغول کار شد.

در سال شصت‌‌وچهار با خانم فاطمه ناصحی ازدواج کرد و سپس عازم جبهۀ نبرد شد. او در جبهه کمک‌‌تیربارچی بود و مدت صدوبیست‌‌وپنج روز با همه وجود با دشمن جنگید. سپس در شلمچه عملیات کربلای ۵  براثر اصابت ترکش به سر، شربت شهادت را نوشید و جاودانه شد. پیکر پاکش در گلزار شهدای روستای دروار به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

انفروا خفافا وثقالا وجاهدو في سبيل الله باموالكم و انفسكم ذالكم خير لك ان كنتم تعلمون.

(قرآن كريم)

بيرون شويد مجهز و سبكبار و جهاد كنيد در راه خدا با مال‌‌هايتان و جان‌‌هايتان اين براي شما

بهتر است اگر علم داشته باشيد يا اگر از عالمان باشيد.

اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علي ولي الله.

شهادت مي‌‌دهم كه نيست معبودي مگر خداوند يكتا و هيچ شريكي براي او نيست و شهادت مي‌‌دهم كه محمد(ص) است رسول و فرستاده خداوند و هدايت كننده مردم به سوي خدا از جهل و گمراهي و علي است با يازده فرزند او ولي و جهت بر حق خداوند كه پرچم پرافتخار اسلام را در دوران خفقان طاغوتها با ايثار جان خود و همه چيز خود تا به امروز برافراشته نگه داشتند و امروز اين پرچم خونين بر دوش آخرين حجت خداوند قرار دارد و به اميد آن روز هستيم كه با ظهور خود و قلع و قمع كردن ظلم و ستم آن را بر روي كاخ‌‌هاي مستكبران و زورگويان تاريخ برافراشته سازد.

و با سلام بر خميني عزيز منجي ايران زمين نايب بر حق امام مهدي كه جان‌‌ها هم چون پروانه‌‌اي به دور شمع وجودش مي‌‌گردند و از اين اسوه مقاومت و صبر درس قدرت و مقاومت و صبر مي‌‌آموزند و در ميدان‌‌هاي نبرد هم چون شيري بر دشمن زبون هجوم مي برند.

و با سلام بر رزمندگان عزيز اسلام اين ياران با وفاي امام زمان(عج) و امام خميني، اين گريه‌‌كنان واقعي اباعبدالله، آن‌‌ها راه حسين(ع) را شناختند و در آن راه قدم گذاشتند و جامه لقاي خداوند را پوشيدند و با سلام بر شهيدان، اين شمع‌‌هاي برافروخته محفل‌‌ها و زنده كننده تاريخ اسلام.

اينجانب كيومرث ناصحي معروف به علي‌‌اصغر فرزند محمود ناصحي در اين لحظات حساس زندگيم بايد بگويم اي عزيزان كه اين وصيت‌‌نامه را مطالعه مي كنيد اسم من همان اسم كوچك من است و بنده نه براي شهرت و نه براي فرار از كار و زندگي و نه براي فرار از مشكلات زندگي بلكه براي كمك به اسلام و مملكت و قرآن و لبيك به گفته‌‌ها و فرموده‌‌هاي امام و موقع حساس مملكت و دينم به جبهه آمده‌‌ام و تا آخرين قطرات خونم در اين راه با دشمنان و كفار نبرد خواهم كرد.

 اگر خداوند نيروي مقاومت و صبر را به من عطا فرمايد و عزم مرا در اين پيكار مقدس راسخ گرداند و فكر زندگي دنيا با آن همه لذات و خوشي‌‌ها آن را از فكر و ذهنم بيرون نمايد.

آري چون اينجا جايي نيست كه انسان بتواند با فكر خراب و آرزوي دنيا و مال و منال آن در سنگر مقدس و پاك كه شهيدان بزرگ و با همتي چون حسين‌‌ها و ابوالفضل‌‌ها و كاظمي‌‌ها و زين‌‌الدين‌‌ها و ديگر سرداران در آن جان فشاني كرده اند، استقامت كند بايد دل از اين ماديات و پوچي‌‌ها بريد و دل را به پرواز به سوي خدا و وصل لقا او محكم كرد. بايد از مرحله گريه كردن براي سيدالشهدا و ديگر شهيدان كربلا كه مقدمه پيكار است دست برداشت و به محتواي واقعي كربلا پي برد.

آري حسين(ع) و يارانش براي چه كشته شدند آيا براي اين دنيا آن همه سختي‌‌ها به خود راه دادند و زن و بچه خود را اسير دشمن كردند كه ما فقط ما هي را به سوگ بنشينيم و شيوني را به جا آوريم و بنشينيم و چند روزي براي آن عزيزان ماتم بگيريم و آيا متوجه هستيم كه چرا حسين (ع) حج را نيمه كاره مي‌‌گذارد و به سوي كربلا مي‌‌آيد اين همه براي اين است كه به ما بفهماند كه اي مردم روي زمين اي كساني كه آزاد هستيد جهاد در راه خدا بر حج هم برتري دارد چون تا ظلم و فساد هست تا ناجوانمردي هست تا ظالم در كاخ خود سرافراز نشسته و تا موقعي كه دين خدا آماج ضربات كافران و نبرد آنان قرار دارد و دين خدا و خانه خدا مركز فساد فاسدان است بايد ابتدا جهاد كرد بايد اين كثافتهاي از خدا بي خبر را قلع و قمع كرد بعد به عبادت پرداخت بعد به زيارت حج پرداخت و گريه براي حسين(ع) موقعي ارزش دارد كه عقيده براي از بين بردن ظلم باشد و ياد حسين(ع) و راه حسين(ع) را در دلها زنده نگهدارد و ما را در رسيدن به اهدافمان راسخ گرداند.

ولي ما عمري گريه كرديم ولي قدس را از ما گرفتند ما عمري گريه كرديم ولي مسلمانان را در اكثر نقاط اين جهان به خاك و خون كشيدند ما عمري گريه كرديم ولي آنان با ما چه كردند بر زنان مملكت اسلامي چه كردند بر منابع اقتصادي ما چه كردند بر سر مردم ما چه كردند بر بچه‌‌هاي ما چه كردند بر قنداق‌‌هاي بغل مادر آرميده چه كردند آيا باز هم بايد بنشينيم و گريه كنيم؟ آيا باز هم بايد بي‌‌تفاوت باشيم تا بيايند ما را در داخل مسجدها و كنار محراب‌‌ها در حال گريه به خون بكشند و يا بايد حركت كرد يا بايد به جهاد رفت يا بايد تقاص گرفت چه بايد بكنيم؟

اي عزيزان خودتان فكر كنيد و به قول معروف كلاهمان را قاضي كنيم نگوييم پيرمرد هستيم نگوييم از كار افتاده‌‌ايم نگوييم كار داريم كشاورزي ما را كه آب مي‌‌دهد نگوييم ميوه‌‌هاي ما رسيده است و نگوييم حالا هوا گرم يا سرد است و يا تازه ازدواج كرده‌‌ايم يا مي‌‌خواهيم ازدواج كنيم يا تازه صاحب اولاد شده‌‌ايم و ياهاي ديگر.

كشاورزي خيلي مهم است ولي نبايد مانع پيروزي ما گردد و مانع اسلام شناسي ما گردد اين كارها هم به جاي خود مهم است ولي دين خدا مهم‌‌تر است.

اسلام مي‌‌گويد بايد با تلاش همه جانبه به هر دو طرف قضيه انسان راه پيدا كند اگر دو نفر مشغول كشاورزي و دامداري جايي هستيم بياييم با ماندن يك نفر آن كار را انجام دهيم و بقيه به جهاد در راه خدا بپردازيم هر چند كار آن عزيزان ديگر مشكل مي‌‌شود.

ولي مولا علي(ع) مي فرمايد هر چند كار مشكل‌‌تر باشد افضل‌‌تر است يعني افضل‌‌ترين كارها در سختي‌‌هاست. و بايد با سختي‌‌ها بيشتر دست و پنجه نرم كرد تا به پيروزي همه جانبه دست يافت چرا بايد كافر بر كفر خودش آن‌‌قدر محكم باشد ولي ما، آيا مي‌‌دانيد كه اسرائيل تمام زنانش كار داخل شهرها را از قبيل رانندگي، فروشندگي و ديگر كارها را انجام مي‌‌دهند و مردانشان در همه جا بر عليه اسلام و مسلمين توطئه مي‌‌كنند. چرا ما نبايد اين‌‌طور باشيم شايد در بعضي مواقع اسلامي جلوگيري از كار زنان شود ولي وقتي كه موفقيت باشد چرا كه نكنيم.

الحمدلله آن‌‌قدر نيروي جوان در مملكت وجود دارد كه آن روز با آن حال كه گفتم پيش مي‌‌آيد منظورم دشمن است برادران عزيز قرآن بخوانيد و به قرآن عمل كنيد.

ما امروز مي‌‌فهميم كه ديگر دير شده است آري افراد مخلص كه به معناي واقعي قرآن پي بردند و شب را در مناجات و روز هم در نبرد چون شيران بي‌‌باك بر دشمن مي‌‌تازند. اي كاش ما هم در يادگيري معناي واقعي قرآن كوشش كرده بوديم و امروز بدون هيچ‌‌گونه ترس و واهمه‌‌اي بر دشمن يورش مي‌‌برديم.

ما از قرآن چه فهميديم فقط نماز خواندن و روزه گرفتن را و ازدواج كردن را و به حج رفتن را و خمس و زكات دادن را در حالي كه جهاد يكي از مهم‌‌ترين موارد متذكر در قرآن است كه امام مي فرمايد: « شرط قبول نماز جهاد است و شرط قبول جهاد نماز» و اين خيلي مهم است كه بنده خيلي دير به اين واقعيت واقف شدم و اي كاش زودتر به جبهه آمده بودم و زودتر در كنار اين عارفان عاشق ، اين نوشندگان شراب مستي از دست خداوند و اين هميشه زندگان تاريخ آري مسئله قرآن اگر براي ما جا افتاده بود و مسائل اسلام براي من و ما جا افتاده بود جهاد را هم مانند ديگر مسائل در اولويت زندگيمان قرار مي‌‌داديم.

اين‌‌كه ما براي رفتن به حج تلاش مي‌‌كنيم و پنج سال در نوبت مي‌‌نشينيم ولي در رفتن به جهاد سستي به خرج مي‌‌دهيم اين در چيست؟

 اين از نداشتن وظيفه است وقتي در اصل فكر مي‌‌كنيم مي‌‌بينيم اين هم واجب است آن‌‌هم واجب است پس فرقش چيست؟ چرا ما بايد از جهاد روي گردان باشيم اگر هدف از حج زيارت باشد زيارت واقعي و با محتوا پس در كنار آن جهاد هم باشد ولي اگر حج براي تغيير اسم  و رسم است و گردش و سياحت پس حق با آناني است كه حج و جهاد را از هم جدا مي‌‌دانند. ولي حاجيان واقعي را امروز در جبهه بيابيد كه با محاسن سفيد در پشت خاكريزها آرپي‌‌جي به سوي تانك عراقي پرتاب مي‌‌كند و يا با تيربار بروي دشمن آتش  مي‌‌بارد.

برادران عزيز دوستان و رفيقان، اي آنان كه افتخار دوستي با شما داشتم اين آخرين سخنان من است كه با شما گفتم تا شايد خودم به آن معتقد نبودم و فهم اين را نداشتم ولي امروز در كنار ديگر برادران اين مسائل  برايمان واضح شده است اگر با سخنان درشت خود كه عمل به آن در من نبوده و در بعضي از شما برادران مشاهده شده است و بنده نمي‌‌بايست مي‌‌گفتم و گفتم ببخشيد زيرا هر چه نباشد شما برادران در هر زمينه كه فكر مي‌‌كنم از بنده جلوتر بوده‌‌ايد از نظر تقوا ـ پاكي و… با دوستان بنده، شهادت بنده، نبايد مانع عروسي و يا ديگر برنامه‌‌هاي كسي شود رفيقان و دوستان من زودتر ازدواج كنيد و سنت رسول‌‌الله را به جا بياوريد مرا حلال كنيد از من زياد خطا ديده شده است و زياد گناه كرده‌‌ام به شما گاهي بي احترامي كردم و يا با نام بد شما را صدا زده‌‌ام مرا ببخشيد.

دوستان من آخرين سخنم با شما اين است كه امام را فراموش نكنيد هيچ‌‌گونه شك و شبهه‌‌اي در دلتان به وجود نيايد زيرا او نايب برحق امام زمان است و هر چه مي‌‌گويد به عنوان يك مقلد بايد انجام داد و واجبست كه انجام داده شود و اگر فكر مي‌‌كنيم كه اگر در كربلا بوديم و حسين(ع) را ياري مي‌‌كرديم و امروز به ياري حسين زمان مي‌‌شتابيم بدانيد كه آن‌‌جا هم اين كار را مي‌‌كرديم زيرا همين‌‌طور كه الان به رهبري امام شك داريم آن‌‌روز هم به امام حسين(ع) شك مي‌‌كرديم همين‌‌طور كه از ميان آن‌‌همه مسلمانان فقط 72 نفر او را ياري كردند و مانند امروز كه قشرهاي معلومي امام را ياري مي‌‌كنند و حرف آخرين شهيد نوروز بايد در گوشمان طنين باشد و لااقل ما بايد به عنوان دوست شهيد نوروز اين را عمل كنيم كه امام قلب من است و پدر و مادر چشم، اين خيلي مهم است ما بايد به وصيت تمام شهيدان عمل كنيم.

برادران عزيز گناهان من بيش از حد و اندازه است بيشتر براي من دعا كنيد اگر از بنده ناراحتي داريد مرا حلال كنيد پدر و مادر عزيزم هر چند فرزند خوبي براي شما نبودم و نافرماني شما را در خيلي جاها كردم اين را به حساب بي عقلي بنده بگذاريد و بابت اين مسئله‌‌ها بنده را نزد خدا رسوا نسازيد هر چه باشد بخشش از شماست.

پدر عزيز هر كس از بابت بنده ناراحت بود سعي كنيد به طريقي وي را از بنده راضي كنيد كسي از بنده مبلغي را نمي‌‌خواهد يعني به طور خلاصه بگويم هيچ‌‌گونه بدهي به كسي ندارم ولي اگر بنده خدايي مبلغي را آورد كه لازم نيست اسمش را ببرم آن‌‌را از وي بگيريد و يا حلالش كنيد اختيارش با خودتان است مسئله‌‌اي نيست اگر برايتان مشكلي را به وجود نمي‌‌آورد مدت دو ماه نماز و دو ماه روزه برايم بگيريد و كتاب‌‌هاي داخل خانه را كه براي من بود در اختيار كتابخانه مسجد قرار دهيد تا ديگران استفاده كنند و بايد بگويم بنده لياقت شهادت را ندارم ولي اگر خداوند منتي بر من نهاد و مرا جز مهمانان خوان خويش قرار داد و دل  مرا به مرهم لقاءالله تسكين بخشيد هيچ‌‌گونه ناراحت نباشيد و مرا در كنار مرقد شهيد نوروز يا مقبره عمو آخوند دفن كنيد اختيار پيش شماست بنده كه در زندگي چيزي ندارم ولي آن‌‌قدر هم كه هست را در اختيار همسرم بگذاريد و از فرزندم به خوبي سرپرستي  نماييد و اسم كوچك من را بر روي سنگ بنويسيد.

مادرم خداوند اجر و جزاي تو را بهشت برين قرار دهد و تو را از همنشينان فاطمه(س) قرار دهد مرا حلال كن خداي ناكرده در دلت از من ناراحتي وجود نداشته باشد كه مرا آن دنيا نزد ديگر شهيدان و ديگر فرزندان اسلام مورد مواخذه قرار دهند اميدوارم كه خدا صبر بيشتري به شما عنايت بفرمايد.

مادر عزيز كاري كن كه فرزندم يك فرزند مسلمان يك فرزند روشن‌‌فكر به احكام و مسائل اسلام مي‌‌سازد در اين مكتب با شرافت رشد كند.

مادرم گريه نكن كه گريه تو ريشه خشك منافقان را سيراب مي‌‌كند و آن‌‌ها را شادمان مي‌‌سازد.

خواهر و برادرانم در زندگيتان بيشتر از گذشته اسلام را دريابيد و اگر برايتان امكان دارد به جبهه‌‌ها بيشتر فكر كنيد و امام عزيز را تنها نگذاريد امامي كه ما همه افتخار جان نثار بودن و پيش مرگ بودنش را داريم و از خداوند مي‌‌خواهيم كه ما را از سربازان واقعي امام زمان و لبيك گويان به فرمان امام روح‌‌الله قرار دهد.

به تمامي دوستان و آشنايان و خانواده‌‌ام سفارش مي‌‌كنم كه حرف اين منجي بزرگ را به گوش جان خريدار باشند تا خداوند ما را مورد عذاب اليم خودش قرار ندهد.

خانواده عزيز به شما سفارش مي‌‌کنم و در اجتماع گريه نكنيد به اميد پيروزي رزمندگان اسلام و طول عمر امام عزيز.

خدانگهدار

كيومرث ناصحي

 تاريخ تكميل ـ 1365/09/30

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.