جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید مهدی هروی

فرازی از وصیت نامه:
شهید مهدی  هروی

شما ای جوانان و جان‌‌بر‌‌کفان ایران! از جنگ هراسی نداشته باشید. بروید به جبهه‌‌های حق علیه باطل و با کفار و منافقین بجنگید تا پیروزی نهایی را به دست بیاورید و از کشته شدن در راه خدا نترسید که شهیدان ما مرده نیستند، زنده‌‌اند و روزی می‌‌خورند نزد خدا. کشته‌‌شدن در این راه افتخار است برای ما مسلمانان.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :مهدی  هروی
نام پدر :عبداله
تاریخ تولد :۱۳۴۳/۰۶/۱۱ 
محل تولد :روستای صالح آباد دامغان
شغل :بنا 
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :فرمانده گروهان پیاده
سن :۲۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۶/۱۲/۲۴
محل شهادت :ماووت
نام عملیات :بیت المقدس ۳
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به سینه

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال هزاروسیصدوچهل‌‌وسه، خورشید و عبدالله بار دیگر صدای فرزندی را در خانه خود شنیدند. نامش را مهدی گذاشتند. هفت خواهر و یک برادر دارد. پدر با کشاورزی هزینه خانواده را تأمین می‌‌کرد. چند سال ابتدایی را در روستای زادگاهش صالح‌‌آبادو در نزدیکی دامغان خواند. بعد به‌‌همراه خانواده به شهر مهاجرت کرد و تا سال پنجم را در دبستان اروندرود (شهید امینیان فعلی) دامغان خواند. راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری گذراند.

سربازی‌‌اش هم‌‌زمان شد با درگیری‌‌های کردستان و او به آنجا رفت. هم‌‌رزمش، بهمن شصت‌‌ویک را زمان اعزام به آنجا بیان می‌‌کند. مهدی مکبّر جمع بود و با آن جمع، دو ماه در پادگان آموزشی دوره جنگ در مناطق کوهستانی و داخل شهر را گذراند. بعد از آن در تیپ شهدا، کارهای تبلیغی تیپ و حسینیه را انجام می‌‌داد.

علاقه زیادی به مداحی داشت. در وقت‌‌های بیکاری، دفترچه  نوحه‌‌اش را درمی‌‌آورد و زیر لب مداحی می‌‌کرد و نوحه می‌‌نوشت.

در پشت جبهه، شب‌‌ها در بسیج مسجد تاریخانه کشیک می‌‌داد. روزها کمک مردمی را جمع می‌‌کرد. آرد می‌‌برد برای مادرش. نان‌‌هایی را که مادر می‌‌پخت تحویل جهاد می‌‌داد.

وقت عملیات، بچه‌‌های جبهه از شوخی‌‌های مهدی و آرایشگری او خاطره‌‌هایی دارند. با یکی از بستگان ازدواج می‌‌کند و محمد تنها فرزند اوست.

سیزده ‌‌ماه در جبهه بود. سرانجام با مسؤولیت فرماندهی گروهان پیاده، در ماووت عراق، عملیات بیت‌‌المقدس ۳ با اصابت تیر مستقیم دشمن به بدن مجروح و به شهادت رسید. جنازه‌‌اش پنج روزی به شهر دیگری برده شد. بعد از شناسایی و برگشت، پیکرش تشییع و در گلزار شهدای فردوس رضای دامغان دفن گردید.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسمه تعالی

شما ای جوانان و جان‌‌بر‌‌کفان ایران! از جنگ هراسی نداشته باشید. بروید به جبهه‌‌های حق علیه باطل و با کفار و منافقین بجنگید تا پیروزی نهایی را به دست بیاورید و از کشته شدن در راه خدا نترسید که شهیدان ما مرده نیستند، زنده‌‌اند و روزی می‌‌خورند نزد خدا. کشته‌‌شدن در این راه افتخار است برای ما مسلمانان.

و دیگر این‌‌که دعاگوی امام باشید و از ایشان پشتیبانی کنید و خدایی ناکرده طوری نشود که دست از راه امام بردارید و امام را تنها بگذارید.

مهدی هروی

۲ دیدگاه برای “شهید مهدی هروی”

  1. علی اصغر گفت:

    روحش شاد ….ایشون شوهر خاله بنده بود….پدرم بسیار ازشون تعریف میکنن،…یادش گرامی

  2. محمد هروي گفت:

    با سلام و احترام؛ پیرو چند مرحله اطلاع رسانی به کنگره در خصوص وصیت نامه شهید به استحضار می رساند این وصیت نامه مربوط به پدر اینجانب نبوده خواهشا وصیت نامه اصلاح شود.

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.