جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمد پایون

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد پایون

به درستي كه براي كساني كه به اين دنيا و لذت فاني‌‌اش دلبسته اند مرگ پايان زندگي است اما براي مجاهدان في سبيل ا… مرگ پايان زندگي نيست كه آغاز آن توام با جاودانگي است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد پایون
نام پدر :رمضانعلی
تاریخ تولد :۱۳۴۷/۰۱/۰۱
محل تولد :روستای فرات دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۳/۲۷
محل شهادت :مهران
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :فرات
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای فرات

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در سال هزاروسیصدوچهل‌وهفت در شهر ری به دنیا آمد. قبل از تولد، عمال رژیم شاه پدرش را دستگیر و ناپدید کردند. مادر و محمد بعد از ناپدیدشدن پدر به روستای فرات کوچ کردند و تحت سرپرستی پدربزرگ مومن و متعهد که معروف به مشهدی علی‌اکبر نظام بود قرار گرفتند.

محمد باهوش و زرنگ بود. دوران تحصیل خود را با نمرات عالی تا مقطع دیپلم پشت‌سر گذاشت. با شروع جنگ تحمیلی هر تابستان به جبهه می‌رفت و به دفاع از مملکت می‌پرداخت.

 محمد بعد از دویست‌وسی روز مبارزه سرانجام در روز بیست‌وهفتم خرداد سال هزاروسیصدوشصت‌وپنج در خط پدافندی مهران، بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شکم به مقام رفیع شهادت رسید.

 پیکر پاکش در روستای فرات به خاک سپرده شد. محمد برای دانشگاه ثبت‌نام کرده بود؛ اما زمان کنکور بر روی صندلی او دسته گلی گذاشتند تا یادش در اذهان هم‌درسی‌‌‌ها همواره زنده بماند.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهدا و الصديقين

و لا تقولوا لمن يقتل في سبيل ا...  اموات بل احياء  و لكن لا تشعرون

قرآن كريم سوره بقره

و كسانی كه در راه خدا كشته مي‌‌شوند مرده نپنداريد بلكه زنده ابدي هستند و لكن همه

شما اين را درك نمي‌‌كنيد.

حمد و سپاس خدایی را كه انوار حكمت و جلالش دل هر مومني را روشن‌‌تر از روز روشن نمود و آثار قدرتش بر هر كسي آشكار. خداوندي كه به رحمت واسعه خود هستي‌‌بخش تمام موجودات است، هادي آن‌‌ها در طول حيات، خداوندي كه انسان را اشرف مخلوقات قرار داد و براي هدايت او پيامبراني راستين فرستاد تنها اوست سزاوار پرستش و نپرستيم خدايي را مگر او.

به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان

خداوندا تو خود گواه باش كه شهادت مي‌‌دهم كه خدايي جز تو نيست و يگانه و بي‌‌شريكي و شهادت مي‌‌دهم كه محمد(ص) خاتم پيامبران الهي و كتاب آسمانيش تنها كتاب ما مي‌‌باشد و معاد و محشر حق است و لازم و ضروري و هيچ‌‌گونه شبهه‌‌اي در آن ندارم. خداوندا شنيدم ندا كننده‌‌اي كه ندا مي كرد و براي ايمان و اين‌‌كه به خدايتان ايمان بياوريد خداوندا ايمان آورديم پس گناهانمان را بيامرز و زشتي و بدي‌‌هايمان را بپوشان و ما را در گروه نيكان بميران. خداوندا با رحمتت بي‌‌پايانت ما را در جمع شايستگان واردمان كن و در ميان فراز جايگاهان بالايمان بر. بارالها از تو مي‌‌خواهم كه مرگم را شهادت در راه خودت زير پرچم اسلام و با اوليا خود قرار دهي. پروردگارا اگر فراموش كرديم يا خطا نموديم ما را مواخذه مفرما.

بارخدايا تكليف سنگين طاقت فرسا را آن چنان‌‌كه بر پيشينيان ما نهادي بر ما قرار مده. خداوندا آن‌‌چه از مجازات كه طاقت تحمل آن را نداريم بر ما مقرر مدار و از ما درگذر و گناهانمان را ببخش و بيامرز و ما را مورد رحمت و مهر خويش قرار ده كه تنها مولا و سرپرست و ياور ما تویي. خداي را شكر مي‌‌گذارم كه در چنين برهه‌‌اي از روزگار جهان هستم به دنيا آمدم زماني كه اسلام از دست رفته در جاي رفيع خود قرار گرفت و من هم توانستم خدمتي ناچيز به دينم  كرده باشم پس خانواده عزيزم در اين مقطع از زمان براي فرزندتان آرزوي پيوستن با علي‌‌اكبر حسين(ع) را داشته باشيد و بر خود بباليد كه امانت الهي را به خود او بازگردانيد.

مادرم اكنون وقت آن رسيده است كه رسالت زينبي خود را بر دوش بگيري. مادرم، خواهرهايم، دلم مي‌‌خواهد كه بعد از شهادتم راه زينب كه همان استقامت و صبر بود پيشه خود ساخته حجاب اسلامي را كاملا رعايت نموده و همانند او با ناملايمات دست و پنجه نرم كنيد. مادرم مي‌‌دانم كه از دست دادن فرزند براي همچون تویي سخت و دشوار است ولي چاره چيست سعي كن كه كوه باشي و چون كوه استقامت كني و لحظه اي از نام خدا غافل نباشي مادرم بعد از من با بچه‌‌ها با ملاطفت و نرمي رفتار نما و هيچ‌‌گونه ناراحت نباش كه من بي‌‌هدف نبوده‌‌ام بلكه در راه هدف مقدسي گام برداشته‌‌ام. اي مردم مرگ در كمين است و هر لحظه ممكن است به شما حمله كند پس توشه آخرت زياد كنيد و در راه خدا جهاد كنيد كه چه خوش است مرگ كه شهادت در راه خدا باشد و اگر غير از اين باشد پس واي كه ديگر راهي نيست.

اي جوانان نكند كه در رختخواب ذلت بميريد كه حسين سيدالشهدا در ميدان نبرد شهيد شد. اي دوستان مبادا در غفلت بميريد كه علي(ع) در محراب عبادت به شهادت رسيد. اي برادران مبادا در حال بي‌‌تفاوتي بميريد كه علي اكبر حسين در راه حسين و با هدف شهيد شد.

برادران و خواهران من سعي كنيد حقوق خود را در قبال پدر و مادرتان به جا آوريد قرآن را بخوانيد غيبت نكنيد كارهاي‌‌تان خالص و بي ريا باشد و زياد به دنيا اعتماد نكنيد و بدانيد كه شما بايستي روزي در صحراي محشر بايستيد (الموت في حياتكم مقصودني الحيات في موتكم قاهرين) به درستي كه براي كساني كه به اين دنيا و لذت فاني‌‌اش دلبسته اند مرگ پايان زندگي است اما براي مجاهدان في سبيل ا… مرگ پايان زندگي نيست كه آغاز آن توام با جاودانگي است. بايد اين نكته را گوشزد نمايم كه راضي نيستم افراد بي‌‌تفاوت يا احياناً كساني كه مخالف انقلابند در تشييع‌‌جنازه يا مجلس من شركت نمايند.

مقدار پولي كه دارم صرف امور خيريه يا حسينيه شود آن موكت كوچك را به حسينيه ببريد كتاب‌‌هايم را در كتابخانه مسجد در دسترس عموم قرار دهيد راديو ترانزيستوري كوچك را اگر احتياج نداشتيد به جبهه بفرستيد دوچرخه‌‌ام براي استفاده خودتان باشد در آخرالامر از تمام كساني كه احياناً طلبي از من داشته‌‌اند و من نمي دانم مي‌‌خواهم كه طلب خود را بگيرند و من اگر حقي به كسي داشتم از آن حق گذشتم و از شما هم مي‌‌خواهم اگر حقي بر من داريد از من درگذريد . والسلام

محمد پايون   65/01/25

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.