جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدرضا کربلایی هاشمیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدرضا کربلایی هاشمیان

شهادت نعمتي است كه خداوند منان به بندگان خاص خود عطا مي‌‌فرمايد شهادت سعادتي است كه پروردگار متعال عنايت مي‌‌فرمايد و اگر لياقت شهادت در راه او را داشتم به من نيز نعمت شهيد بودن را عنايت فرمايد. شما اي امت حزب‌‌الله انقلاب اسلامي است كه خداوند به شما ارزاني نموده است قدر اين نعمت الهي را بدانيد و پاسدار ارزش‌‌هاي آن باشيد و نگذاريد كه با توطئه‌‌هاي منافقان و از خدا بي‌‌خبران اسلام عزيز شكست بخورد از ايثار جان و مال خودتان در راه خدا دريغ نكنيد كه دنيا خود محل عبور است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدرضا کربلایی هاشمیان
نام پدر :علی اکبر
تاریخ تولد :۱۳۴۷/۰۹/۲۲
محل تولد :دامغان
شغل :محصل
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۱۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۶/۰۴/۲۹
محل شهادت :جزيره مجنون
نام عملیات :عملیات تک جنوبی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به قلب

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

فرزند سوم علی‌اکبر کربلایی‌‌هاشمیان و تنها پسرش در بیست‌‌ودوم آذرماه سال هزاروسیصدوچهل‌‌وهفت مصادف با بیست‌‌وهفتم ماه رمضان، ماه قدر و قیمت پیداکردن بنده‌های خدا، ماه راز و نیاز و نیایش و در بهترین شب هستی، شب قدر و امن و امان سلامتی و آمرزش پروردگار مهربان، به ‌‌دنیا آمد. نام نیکش را محمدرضا نهادند.

دوران کودکی و نوجوانی‌اش در محله معصوم‌زاده دامغان گذشت. تحصیلات ابتدایی را پشت سر گذاشت و با شروع دوره راهنمایی به جبهه‌های نبرد شتافت. هم‌پای بسیجیان مخلص لشکریان نور و در لباس خاکی بسیجی صدوهفتادوسه روز در جبهه‌ها دلاوری‌ها نمود و جانفشانی‌ها کرد.
محمدرضا پر تلاش، زبر و زرنگ، عضو فعال پایگاه بسیج، اهل ادب و احترام به پدر و مادر بود و داعیۀ امر به معروف و نهی از منکر داشت. از تعلق‌های دنیوی دل بریده و با نور ایمان قلبش در کوره‌‌راه‌های زندگی پیش می‌رفت. ساده‌پوش و ساده‌زیست، قانع و صبور و محجوب و متین بود.
محمدرضا در بیست‌‌ونهم تیرماه سال شصت‌‌وشش در عملیات تک جزیره جنوبی، مزد جان‌بازی‌هایش را از خدای شهیدان دریافت کرد. با اصابت تیر مستقیم دشمن به قلب مالامال از عشق و شورش، در باغ شهادت به رویش گشوده شد. مجنونی که در هر غزل از مینای چشمش هزار لیلی می‌چکید. گویی جزیره هم مجنون محمدرضا شده بود و از او دل نمی‌کند. پیکر پاکش تا سال هفتادوپنج میهمان خاک‌های داغ جزیره بود تا سرانجام قطعه‌قطعه مرواریدهای دریای پیکرش شناسایی شد و به زادگاهش و به آغوش همیشه منتظر شهر بازگشت و بر شانه‌های مهربان انبوه مردم تشییع و در فردوس رضای دامغان در کنار دیگر یاران شهیدش به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهداء والصديقين

« و اعدو الهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدوا...  و عدوكم من المومنين رجال

صدقوا ماء اهدوالله عليه و منهم »

وصيت‌‌نامه اينجانب محمدرضا هاشميان فرزند علي‌‌اكبر ساكن شهر دامغان با شماره شناسنامه 7879 اعزامي از بسيج دامغان. به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان. به نام خداوندي كه مولاي عاشقان است و به نام او كه حامي مستضعفان و ياور رزمندگان است، الهي به اميد تو و به ياد و عشق تو عازم صحنه نبرد هستم. از تو اي معبودم مي‌‌خواهم كه مرا نيرويي دهي تا بتوانم دين خود را به اسلام عزيز و انقلاب ادا كنم. الهي از تو مي‌‌خواهم كه توفيق حضور در جبهه نبرد و در كنار عاشقانت را به من عطا بفرمايي. اينك كه عازم جبهه‌‌هاي نبرد حق عليه باطل هستم بر آن شدم كه سخني چند با شما امت حزب‌‌الله و شهيد پرور بنمايم.

شهادت نعمتي است كه خداوند منان به بندگان خاص خود عطا مي‌‌فرمايد شهادت سعادتي است كه پروردگار متعال عنايت مي‌‌فرمايد و اگر لياقت شهادت در راه او را داشتم به من نيز نعمت شهيد بودن را عنايت فرمايد. شما اي امت حزب‌‌الله انقلاب اسلامي است كه خداوند به شما ارزاني نموده است قدر اين نعمت الهي را بدانيد و پاسدار ارزش‌‌هاي آن باشيد و نگذاريد كه با توطئه‌‌هاي منافقان و از خدا بي‌‌خبران  اسلام عزيز شكست بخورد از ايثار جان  و مال خودتان در راه خدا دريغ نكنيد كه دنيا خود محل عبور است. و اين دنياي فاني مي‌‌گذرد و آن وقت است كه پيش پيامبر اكرم(ص) و حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) و امام خميني شرمنده هستيد سعي كنيد پيرو ولي فقيه و روحانيت در خط امام باشيد. فرامين  اين پير جماران را اطاعت كنيد اگر پيرو اين امام نباشيد يقين بدانيد اسلام شكست  مي‌‌خورد.

سخني با برادران پاسدار و بسيجي مخصوصاً «برادران عضو بسيج شهيد مصحفي» شما اي پاسداران اسلام و شما اي بسيجيان عزيز من به عنوان برادر كوچك شما كه علاقه زيادي به پاسداري دارم از شما مي‌‌خواهم كه در همه جا خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانيد و اخلاق اسلامي و تقواي الهي را رعايت كنيد.

از برادران عضو بسيج شهيد مصحفي مي‌‌خواهم كه راه شهيد مصحفي و تمامي شهداي ديگر، باقريان‌‌ها و مؤمني‌‌ها را ادامه دهيد و سنگر بسيج را به عنوان مدرسه‌‌اي بدانيد كه در آن درس ايثار و عشق را مي‌‌آموزيد در ضمن اگر برادران و دوستان عزيز از من بدي ديده‌‌ايد مرا ببخشيد.

امام را دعا كنيد ـ رزمندگان را دعا كنيد ـ نماز جمعه را فراموش نكنيد.

والسلام

محمدرضا هاشميان

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.