جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدحسن فراتی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدحسن فراتی

بدانید ای عزیزان ما درس ایثار و شهادت را در مکتبی خمینی از ابی عبدالله گرفتیم زیرا آن‌‌ها به ما آموختند که انسان باید قطعه قطعه شود ولی زیر بار ذلت نرود که فرمود: «هیهات من الذله.» 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدحسن فراتی
نام پدر :غلامحسین
تاریخ تولد :۱۳۲۳/۰۱/۰۳ 
محل تولد :روستای فرات دامغان
شغل :کارمند اداره پست
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :فرمانده دسته پیاده
سن :۴۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۲۲
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۵
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدحسن فرزند غلام‌‌حسین سال هزاروسیصدوبیست‌‌وسه در روستای فرات دامغان چشم به جهان گشود. سپس برای تحصیل و کار به تهران رفت و در کارخانه یخچال‌‌سازی جنرال استیل مشغول به کار شد.بعد از مدتی به دامغان بازگشت و با مدرک تحصیلی سیکل در اداره پست مشغول به کار شد. پدر و مادرش درآمدی نداشتند و او خرج زندگی آن‌‌ها را تأمین می‌کرد.

ازدواج کرد و دارای چهار فرزند دختر و یک پسر است. در کمک به افراد نیازمند همیشه پیشقدم بود. روابط اجتماعی خوبی با دوستان، اقوام و خانواده داشت. مهمان‌‌نوازی‌اش زبان‌‌زد همه بود. همسرش می‌گوید: «محمدحسن ماه رمضان، وقت سحر از اول کوچه تا آخر، همه را بیدار می‌کرد. طوری که نبودش را همه احساس کردند.»

عضو بسیج شد و به جبهه رفت و در عملیات‌‌های مختلف حضور داشت. جمعاً پانصدوسی‌‌وسه روز در جبهه بود و تمام آن مدت را با دادن نامه با خانواده ارتباط داشت. در همه نامه‌ها از همسرش تقدیر و تشکر می‌کند که با داشتن چنین همسری در زندگی، توانست به تکلیف شرعی‌اش عمل کند.

فرمانده دسته بود که در بیست‌‌ودوم دی‌‌ماه سال شصت‌‌وپنج در منطقه شلمچه عملیات کربلای ۵، براثر اصابت ترکش به پهلو به شهادت رسید.

خاک گلزار شهدای فردوس‌‌رضای دامغان پذیرای وجود پاک و مطهرش شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن ارحیم

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ

آنان‌‌که گفتند پروردگار ما خداست و برای پیمان استوار ماندند. ملائک برایشان نازل شدند و

آن‌‌ها کسانی هستند که خوفی و حزنی و اندوهی ندارند و بشارت باد شما را به بهشتی که

وعده داده‌‌شدید.

وصیت‌‌نامه این حقیر محمدحسن فراتی حمد و ثنای خداوندی را که ما را در این لحظات شریف آفرید و به ما توفیق شفیق شهادت را عطا فرمود. سلام و درود بر انبیا عظام و اولیای کرام بالاخص بر فرماندۀ عزیزمان آقا امام‌‌زمان و نایب بر حقش خمینی بت‌‌شکن، این قلب تپندۀ امت آگاه.

سلام و درود بر شهدا، اسرا و مفقودین و بر خانواده‌‌های معظم ایشان که صابر و بردبارند و سلام بر رزم‌‌آوران جبهۀ توحید. آنان‌‌که عاشقانه و عارفانه پیروند تا به زودی حرم با صفای ابی عبدالله الحسین را آزاد نمایند.

بنده، خدای بزرگ و پیامبران و اولیا بر حق و ملائک را گواه و شاهد می‌‌گیرم که هدف و مقصودم از این‌‌که به این جبهه‌‌های نور آمده‌‌ام تنها فقط برای رضای حق - تبارک و تعالی- و لبیک گفتن به ندای ملکوتی امام بزرگوارمان و بر اساس وظیفۀ شرعی خودم و در انتها برای آزادسازی کربلای امام‌‌حین کعبۀ دل‌‌های عاشقان می‌‌باشد.

بدانید ای عزیزان ما درس ایثار و شهادت را در مکتبی خمینی از ابی عبدالله گرفتیم زیرا آن‌‌ها به ما آموختند که انسان باید قطعه قطعه شود ولی زیر بار ذلت نرود که فرمود: «هیهات من الذله.» و شما ای دشمنان اسلام باید بدانید اگر بدن من در زیر چرخ‌‌های تانک دشمن با خاک یکسان شود و یا زیر گلوله‌‌های توپ‌‌های دشمن بود و این عمل چندین‌‌بار تکرار شود دست از یاری دین خدا برنخواهم‌‌داشت.

و شما ای عزیزان پدران و مادران شهدا، فرزندان شما راه خودشان را خوب شناخته و شهادت بر آنان مبارک باد. اما چند جمله به عنوان تذکر به خانوادۀ خود سخن می‌‌گویم: اولین گفتار این است. حتی یک لحظه از ذکر و یاد و فرمان خداوند و دستورات خدا غافل نباشید چون یاد خدا بودن مرتکب گناهان کوچک نخواهدشد و در مصیبت‌‌ها و سختی‌‌ها چون کوه استوار و محکم زیرا که کار برای خداوند آسان است.

و دومین تذکر که فرزندانم را خوب تربیت و آن‌‌ها در دستورات الهی آشنا سازید زیراکه خیر دنیا و آخرت خداوند به شما عطا فرماید. و شما مردم مسلمان و شهید پرور شهرمان، اگر بخواهید امام‌‌زمان (عج) از شما راضی باشد تا آخرین قطرات خون خود و نفس خود از اسلام و قرآن دفاع کنید و یک لحظه از روحانیون محترم و فرمان امام که همان فرمان رسول خدا است سرپیچی و جدا نباشید و نمازهای جماعت و جمعۀ خودتان را هرچه فشرده‌‌تر برپا بدارید.

در خاتمه از شما ملت مسلمان خواهشمندم که فرزندان شهدا را به چشم فرزند بی‌‌پدر نگاه نکنید چون این فرزندان پدرانشان زنده هستند و انتظارش از شما این است دست محبت بر سر آنان بکشید.

و در خاتمه از دعا به جان امام عزیزمان فراموش نفرمایید. ضمناً چنان‌‌چه مقدور بود جنازۀ این حقیر را در گلزار شهدای فردوس‌‌رضای شهرستان دامغان دفن نمایید برای این‌‌کههمسر و فرزندانم دسترسی به قبر من داشته‌‌باشند. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‌‌دار. والسلام علیکم و رحمه‌‌الله و برکاته.

محمدحسن فراتی. مورخ 1365/07/20

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.