جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمداسماعیل نوری

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد اسماعیل نوری

نكند مرگ شما را در حال غفلت در يابد و توانایي بازگشت شما را نباشد خيلي كوشش كنيد كه تا در حيات زندگي هستيد از وجود گران‌‌بهاي خود استفاده كنيد در راه رسيده به قرب الي الله و وجود خود را از آلودگي‌‌ها و گناهان پاك سازيد و آن‌‌چنان آماده سفر آخرت باشيد كه هر موقع به شما الهام شد براي قبض روح ومرگ آماده باشيد و نكند در جواب بگویيد كمي به من مهلت دهيد تا كارهاي شايسته انجام دهم...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد اسماعیل نوری
نام پدر :حسن
تاریخ تولد :۱۳۰۸/۰۹/۱۵
محل تولد :روستای امام آباد دامغان
شغل :کشاورز
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۵۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۲۵
محل شهادت :هفت تپه
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :بمباران هوایی - اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :امام آباد
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای امام آباد

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال هزاروسیصدوهشت در روستای امام‌آباد دامن‌کوه دامغان و در منزل حسن نوری پسری پا به عرصۀ وجود گذاشت که نامش را محمداسماعیل گذاشتند. در کنار خانواده رشد کرد و از همان طفولیت به کشاورزی و دامپروری مشغول شد.

محمداسماعیل قرآن را در مکتب آموخت. اهل مطالعه و تفکر در آیات قرآن و کتاب‌هایی که می‌خواند، بود. ازدواج کرد و ثمرۀ این ازدواج سه فرزند دختر و دو پسر بود. سعی داشت فرزندانش را با فرهنگ تشیع آشنا کند. با شروع جنگ پسرها به جبهه رفتند و در دفاع شرکت کردند. او هرچه تلاش می‌کرد، از اعزامش خودداری می‌کردند. بالاخره در سال شصت‌‌وپنج، یعنی در سن پنجاه‌‌وهفت‌‌سالگی توفیق حضور در کنار رزمندگان اسلام را پیدا کرد. از آنجا که خداوند او را در این آزمایش موفق دید، لقایش را نصیب فرمود.

بیست‌‌وپنجم دی شصت‌‌وپنج در منطقۀ هفت‌‌تپه که آشپزخانۀ تیپ ۱۲ قائم(ع) در آنجا بود، هدف بمباران دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

جنازه‌اش پس از انتقال و تشییع، در گلزار شهدای روستای امام‌‌آباد به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

« كل نفس ذائقه الموت ثم الينا ترجعون »

هرنفس شربت گورا خواهيد چشيد و همه پس از مرگ به ما رجوع خواهند كرد.

با حمد و سپاس فراوان به درگاه خداوند تبارك و تعالي كه مرا از عدم آفريد و بدين خلقت زيبا آراست و مراتب و كمالات انساني را به هركس كه در لطف و مرحمت داشت عنايت فرمود.  بلاخص به وجود مقدس و گرانمايه خاتم النبيين رسول عظيم‌‌الشان اسلام(ص)  و هدايت‌‌گر انسان‌‌هاي در خواب غفلت فرو رفته كه مي‌‌توانم بگويم خداوند بر ما مسلمين منت گذاشت و ما را به سيرت و آيين اسلام و وجود پيامبران الهي بالخصوص منجي عالم انسان‌‌ها عالم محمد بن عبدالله صلي اله عليه وآله و آل طاهرين عليه السلام گرامي داشت و من گواهي به وحدانيت خداوند مي‌‌دهم همان‌‌طور كه قرآن كريم مي‌‌فرمايد:

« اشهد ان لا اله الا هو والملائكه و اولوالعلم قائما بالقسط »

خداوند به يكتائي خود گواهي مي‌‌دهد كه جز ذات اقدس او خدایي نيست و فرشتگان و دانشمندان نيز به يكتایي او گواهي مي‌‌دهند و رسول عظيم الشان محمد مصطفي(ص) و آل اطهارش عليه السلام به ويژه آخرين ذخيره الهي و ستاره پر فروغ آسمان ولايت و امامت حضرت مبدي عجل الله تعالي فرجه.

من به عنوان كسي كه توفيق لياقت دارا بودن دين اسلام و شيعه علي عليه السلام را داشت و مرگ ناگهاني او را قبضه كرد و به فرموده قرآن كريم: « نحن قدر نا بينكم الموت واقعه » مرگ را به اختلاف سن بر همه خلق مقدر ساختيم.

مي‌‌خواهم تذكراتي چند به عموم برادران و خواهران ديني‌‌ام بدهم البته من خيلي كوچك‌‌تر از آنم كه شما را پند و تذكر دهم اما به حسب وظيفه شرعي به شما مي‌‌گويم:

نكند مرگ شما را در حال غفلت در يابد و توانایي بازگشت شما را نباشد خيلي كوشش كنيد كه تا در حيات زندگي هستيد از وجود گران‌‌بهاي خود استفاده كنيد در راه رسيده به قرب الي الله و وجود خود را از آلودگي‌‌ها و گناهان پاك سازيد و آن‌‌چنان آماده سفر آخرت باشيد كه هر موقع به شما الهام شد براي قبض روح ومرگ آماده باشيد و نكند در جواب بگویيد كمي به من مهلت دهيد تا كارهاي شايسته انجام دهم و من خيلي دوست مي‌‌داشتم هم‌‌چون رزمندگان اسلام در جبهه‌‌هاي حق بودم و در آن‌‌جا توسط گلوله هاي دشمن همچون شهيدان به لقا معشوق خود مي‌‌رسيدم.

اما بس افسوس كه اين لياقت را نداشتم اما توانستم با فرستادن پسرهايم به جبهه‌‌ها دين خود را نسبت به اسلام ادا كنم. اما شما كه اكنون در قيد حيات هستيد اي جوانان عزيز و اي حبيب بن مظاهرها هر چه زودتر خود را به  جبهه‌‌ها برسانيد و رزمندگان اسلام را ياري دهيد كه فردا دير است و از هيچ كمكي دريغ نكنيد. همواره امام امت اين نور چشم امت اسلام را دعا كنيد و به جلوه ملكوتي او بنگريد و او را الگو قرار دهيد و هم‌‌چون او قدم برداريد و براي اسلام كوشش نمائيد.

به وجود خودتان جامه تقوا بپوشانيد و از هر نافرماني و كار خلاف در حضور پروردگار خودداري كنيد و دعا بيشتر بخوانيد و لذت مناجات با خدا و گريه و انابه را بچشيد و به شكرانه اين نعمت‌‌ها براي فرج عاجل امام مهدي عليه السلام و سلامتي امام عزيز و پيروزي اسلام دعا كنيد.

و اي مردم فريب دنيا را نخوريد و زياد به فكر مال و ثروت نباشيد كه دنيا همه‌‌اش آرزو و فريب است و بدانيد الدنيا مزرعه الاخره. بايد تخم نيكي و كارهاي شايسته را در اين دنيا بپاشيد و آن دنيا درو كرد و من از همه شما مي‌‌خواهم براي آمرزش ما و خودتان دعا كنيد و آن‌‌چه حق بر گردن من دارند به خاطر خدا مرا عفو كنند و من از همه شما در پيشگاه خدا راضي هستم.

 

والسلام

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.