جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدحسن آذری

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد حسن  آذری

يك پيام هم نسبت به خواهران زينب گونه‌ام ،اميدوارم كه شما هم به بزرگواري‌تان از خطاهايم گذشته باشيد و خواهران خوب من اميدوارم كه بتوانيد پيام خون شهيدان را به تمام نقاط جهان هم‌چون خواهر حسين(ع) كه خون او را به تمام دنيا رسانيد... 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد حسن  آذری
نام پدر :محمد هادی
تاریخ تولد :۱۳۴۱/۰۱/۰۹
محل تولد :دامغان
شغل :کار در مغازه خیاطی
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۹/۰۵
محل شهادت :سردشت
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال هزاروسیصدوچهل‌ویک محمدحسن فرزند محمدهادی در شهرستان دامغان به دنیا آمد؛ در خانواده‌ای مذهبی و با ایمان.

دوران ابتدایی را در مدرسه شریعت‌پناهی درس خواند و مقطع راهنمایی را در مدرسۀ اروندرود گذراند. هنوز نوجوان بود که کارهایش را به‌ قصد قربت انجام می‌داد. تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در هنرستان صنعتی ادامه داد.

منظم بود و مرتب؛ خوش‌اخلاق و بسیار با ادب. در کارهایش صداقت داشت. صبور بود و عصبانی نمی‌شد. با این‌‌که شوخ‌طبع و شاد بود، همیشه جانب احتیاط را رعایت می‌کرد. دارای آرامش و طمأنینۀ خاصی بود. به پدر و مادر احترام می‌گذاشت و سعی می‌کرد کاری خلاف میل آن‌ها انجام ندهد.

 مجرد بود و در مسائل دینی جلوتر از سنش بود. نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام ویژه‌ای داشت و اگر می‌دید نزدیکان عملی را مغایر با شئونات اسلامی انجام می‌دهند امر به‌ معروف و نهی ‌از منکر می‌کرد.

در بسیج حضور فعال و مستمر داشت. در تظاهرات دوران انقلاب شرکت می‌کرد. مسجدی بود و اغلب در نمازجمعه و جماعت شرکت داشت.

از ژاندارمری به خدمت سربازی اعزام شده بود. در روز پنجم آذرماه شصت‌ویک در محور سردشت، با گروهک ضدانقلاب کومله درگیر شد و تیرهای بی‌امان، بال پرواز او گردید و از خاک تا افلاک پر کشید. پس از سفر آسمانی‌اش، پیکر پاکش بر روی دست‌های مردم شهیدپرور دامغان تشییع و در فردوس‌رضای این شهر به خاک سپرده شد.

                                                                        

 

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

با نام و ياد خدا آغاز ميكنم

خدايي كه آفريد آسمان و زمين را و با سلام درود به پيشگاه يگانه منجي عالم بشريت حضرت مهدي(عج تعالي فرجه شريف) و با درود و سلام به پيشگاه رهبر بزرگ و عزيزمان حضرت امام خميني .

برادران و خواهران عزيز اكنون كه متن اين وصيت‌نامه به دست شما مي‌ر سد من در ميان شما نيستم و از همه شما اميد بخشش و عفو دارم تا آن‌جا كه در زندگي خود به‌ياد دارم به كسي بدهكار نبوده و نيستم ولي در عين حال كسي از من طلب مادي دارد با مراجعه به پدرم مي‌تواند آن را وصول نمايد و از لحاظ معنوي هم اميدوارم كه خداوند تبارك و تعالي مرا ببخشد از لحاظ نماز وروزه هم كه بدهكار نمي‌باشم. پيامي هم به پدر عزيز و بزرگوارم از شما طلب قربت نموده و اميدوارم كه به بزر گي خود مرا ببخشيد  شايد من براي شما فرزند شايسته‌اي نبودم لکن شما براي من پدري دلسوز و مهربان در زندگي‌ام بوديد و يك تقاضا از شما دارم وآن اين‌كه بگذاريد.

برادرانم راهم كه همان راه اسلام و بقيه شهدا مي‌باشد ادامه دهند و يك پيام هم نسبت به مادرم دارم مادر خوب و مهربانم اميدوارم كه شما هم‌چون بابا مرا به بزرگي و مهرباني كه داريد قربت كرده باشيد مادرم من كه مي‌دانم در مدت زندگي نتوانسته‌ام برايتان فرزند خوبي باشم لكن از شما طلب گذشت از بدي‌ها را دارم و اميدوارم كه بتواني كه هم‌چون مادران ديگر كه صبر در معصيت نموده‌اند شما هم صبر نمايي كه خداوند هميشه با صبركنندگان و شكرگذاران حقيقي خود مي‌باشد و ديگر پيام نسبت به برادرانم دارم برادرها از شما هم طلب گذشت مي‌نمايم و از شما هم مي‌خواهم كه كارم و راهم را ادامه دهيد تا ان‌شاء الله، پيروزي كامل نصيب انقلاب اسلامي و ايران گردد.

و ان‌شاءالله ظهور حضرت مهدي(عج) حاصل گردد و يك پيام هم نسبت به خواهران زينب گونه‌ام ،اميدوارم كه شما هم به بزرگواري‌تان از خطاهايم گذشته باشيد  و خواهران خوب من اميدوارم كه بتوانيد پيام خون شهيدان را به تمام نقاط جهان هم‌چون خواهر حسين(ع) كه خون او را به تمام دنيا رسانيد...

يك مقداري پول در بانك دارم كه حساب سالانه آن هم رسيده شده است اگر لازم بود كه هيچ و اگر نبود آن‌را به حساب جنگ‌زدگان واريز نمايد و يك مقدار كتاب هم دارم كه اگر لازم بود كه هيچ و اگر نبود آن را به كتاب‌خانه حسينييه ابوالفضل(ع) بدهيد با دعا براي امام امت و پيروزي براي تمام رزمندگان اسلام در تمام جبهه‌ها چه فكري چه نظامي، سخنم را خاتمه مي‌دهم به اميد ديدار در روز قيامت.

والسلام

محمدحسن آذري

یک دیدگاه برای “شهید محمدحسن آذری”

  1. ابوالفضل گفت:

    شهید محمد حسن آذری در هنگام شهادت مجرد بودند.خداوند به همه ما شهادت نصیب نماید.انشاالله

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.