جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید قنبرعلی افضلی

فرازی از وصیت نامه:
شهید قنبر علی  افضلی

برادران عزیز روز قیامت که شد هر که باید اعمال خودش را جواب بدهد آن‌جا هیچ‌کس به درد دیگری نمی‌خورد. برادران این زن و بچه که می‌بینید که این‌قدر ایشان را دوست دارید مال و ثروت پدر و مادر برادر و خواهر را دوست دارید و ا... قسم قرآن می‌گوید روز قیامت همه آن‌ها از او فرار می‌کنند شما را نگاه نمی‌کنند شما را تنها می‌گذارند.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :قنبر علی  افضلی
نام پدر :علی اکبر
تاریخ تولد :۱۳۲۱/۰۱/۰۳
محل تولد :روستای دشتبو دامغان
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تیربارچی
سن :۴۴ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۹/۰۹
محل شهادت :جزیره مجنون
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :تویه دروار- دشتبو
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزلر شهدای روستای دشتبو

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال هزاروسیصدوبیست‌‌ویک، در روستای دشتبوی تویه‌دروار از توابع شهرستان دامغان به دنیا آمد. فرزند اول خانواده بود. بدرجهان و علی‌اکبر نام او را قنبرعلی گذاشتند.

چهار برادر و سه‌ خواهر دارد. تا ششم ابتدایی درس خواند. برای کمک به خانواده، در کنار پدر به کشاورزی و دامداری مشغول شد.

به خواستگاری دختر یکی از آشنایان رفت. پدرش که از صداقت قنبر اطمینان داشت، قبول کرد. نتیجه این ازدواجش چهار دختر و چهار پسر است.

به‌‌عنوان کارگر ذوب‌آهن در شرکت البرز شرقی مشغول کار شد. در دوران مبارزات خود علیه رژیم، کارهای بسیاری انجام داد. تا آنجا که به دلیل پخش اعلامیه و بیان سخنان امام ‌‌خمینی(ره) از طرفداران شاه کتک خورد.

بعد از انقلاب نیز، برای حفظ آن کوتاهی نکرد. علاقه‌اش به امام(ره) زبان‌‌زد همه بود. تمام مدتی که سخنرانی امام‌‌ خمینی(ره) از تلویزیون پخش می‌شد، می‌ایستاد اشک می‌ریخت و با گفتن «جانم!» حرف‌های رهبرش را تأیید می‌کرد. با شروع جنگ، شوق رفتن و یاری امام(ره) در او بیشتر شد. قنبرعلی در قنوت‌هایش ذکر «اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک» را دائماً می‌گفت.

گرمی دست نوازشگر قنبرعلی بر سر کودکان یتیم آشنا و فامیل هنوز احساس می‌شود. عضو شورای روستا شد و آخر هفته حمام روستا را گرم می‌کرد ولی مزدی نمی‌گرفت. با یک رادیوی کوچک از اخبار جنگ مطلع می‌شد و آن را به مردم می‌رساند.

تیرماه سال شصت به‌‌عنوان نیروی بسیجی از طرف بسیج اعزام شد. بعد از آن هم چندین بار دیگر رفت. اوقات فراغتش را در پشت جبهه برای کمک به مردم صرف می‌کرد و در جبهه به قرآن و عبادت می‌پرداخت و یا سنگرهای تخریب شده را بازسازی می‌کرد. به فرزندانش نکته‌های اخلاقی را توصیه می‌کرد.

در آخرین سجده نمازش ذکر «یا اللهُ یا ربّاهُ یا سیّداه» را تکرار کرد و خواند. آخرین وصیت‌نامه‌اش را در نواری ضبط کرد و با چاوشی تا پای ماشین اعزام نیرو رفت.

در خط پدافندی، به‌‌همراه بقیه نیروها به جزیره مجنون رفت. در جلوی سنگر مشغول آماده‌‌کردن تیربارش بود که با برخورد ترکش خمپاره به پهلویش مجروح شد. در همان حال به بقیه توصیه می‌کرد به سنگرهایشان برگردند و خود را با جراحت عمیقی که داشت به قایق رساند و به عقب منتقل شد.

چند روزی در بیمارستان بستری بود که سرانجام در نهم آذرماه سال هزاروسیصدوشصت‌‌وپنج، با بیش از پانصدوهشتاد روز حضور در جبهه به دوستان شهیدش پیوست. پیکرش را در روستای دشتبوی دامغان، در جوار امامزاده طاهر دفن کردند.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

رب الشرح لی صدری و یسّرلی امری و حلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی

 و دورد بر سالار شهیدان و سرور آزادگان ،امام حسین (ع) و درود بر امام امت خمینی بت شکن که تمام مسلمانان جهان  را از خواب غفلت بیدار نمود.

ای برادران و ای خواهران عزیز بدانید اگر آمریکای خون‌خوار این جنگ را بر ما تحمیل کرد، نتیجه آن به نفع ملت ایران و تمام مسلمین حهان تمام شد اگرچه شهید دادیم و ... اما راهی که ما را به سعادت می‌رساند و سال‌های سال در دعای افتتاح می‌گفتیم که خدایا مرگ ما را شهادت در راهت قرار بده تحقق پیدا کرد و حال است که به گفتۀ لفظی عمل بشود.

هان ای مومنین شما را چه شده است که به هنگام فرمان برای جهاد در راه خدا سستی به خرج داده، بر روی زمین می‌چسبید و سنگینی می‌کنید آیا به زندگانی دنیا راضی هستید به جای آخرت و حال آن که بهره مطاع زندگی دنیا در برابر آخرت اندکی  بیش نیست.(سوره توبه ،آیه 38)

ای برادران عزیز با نماز خواندن و روزه گرفتن خودتان را قانع نکنید. برای این که ملتی که در زمان حضرت علی(ع) بودند و علی را بیست‌وپنج سال خانه‌نشین کردند پشت سر معاویه نماز می‌خواندند.آیا آن‌ها مسلمان بودند؟ شما خودتان می‌دانید با امام حسین (ع) چقدر بیعت کردند؟ آیا روز عاشورا همه آن مردم امام حسین(ع) را یاری کردند؟ چرا در صحنۀ جهاد هفتادودو تن ماندند و بقیه همه رفتند، آیا آن‌ها مسلمان بودند؟ ای عزیزان مگر شما سال‌های سال نمی‌گفتید ای حسین (ع) کاش ما در صحرای کربلا بودیم  شما را یاری می‌کردیم برادران امروز کربلا واقع شده است، امروز اسلام در خطر است، ناموس در خطر است.

چرا شما بی توجه هستید؟ و ا... و به پیغمبر قسم، ضرر می‌کنید. برادران این جنگ چه دیر، چه زود به نفع اسلام تمام می‌شود . ولی برادران، نهایی این‌هایی که به جبهه‌ها می‌روند، دیوانه نیستند  و ا... این‌ها برای پول نمی‌روند، برای مقام نمی روند. این‌ها فقط برای رضای خدا و برای پاسداری از ناموس مملکت به جبهه‌ها می‌روند.

برادارن اگر امام حسین (ع) را قبول دارید به خواندن دو رکعت نماز و روزه قناعت نکنید. این همه امام امت به شما ابلاغ می کنند! چرا بی توجهید!؟ اگر شما امروز فرمان امام امت را عمل نکنید، به خدا قسم امام زمان‌(عج) ظهور کند شما دروغ می‌گویید. شما  امام زمان(عج) را هم یاری نمی‌کنید، اگر امروز نایب بر حق امام زمان (عج) را یاری کردید امام زمان (عج) را یاری خواهید کرد.

و جنگ هم به لطف خدا و به حق خون شهدا به پایان می‌رسد؛ به نفع اسلام. الان ثابت شده برایشان همان‌گونه که امام فرمودند، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. برادران بیایید همان‌طور که قرآن می‌فرماید: نه زن، نه بچه، نه ثروت و نه هیچی به درد ما نمی‌خورد، مگر عمل شایسته ما به درد ما بخورد.

برادران عزیز روز قیامت که شد هر که باید اعمال خودش را جواب بدهد آن‌جا هیچ‌کس به درد دیگری نمی‌خورد. برادران این زن و بچه که می‌بینید که این‌قدر ایشان را دوست دارید مال و ثروت  پدر و مادر برادر و خواهر را دوست دارید و ا... قسم  قرآن می‌گوید روز قیامت همه آن‌ها از او فرار می‌کنند شما را نگاه نمی‌کنند شما را تنها می‌گذارند.

عزیزان اگر روزی شود ان‌شاءا... راه بسته شده کربلا باز شود. ای برادران اشخاصی که حرف‌های ناروا به این بسیجیان دلیر و غیور می‌زنند اشخاصی که امروز به این جنگ بی‌توجه‌اند نه در جبهه رفته‌اند نه کمک مالی می‌کنند بلکه ضربه می‌زنند (یا آگاهانه یا ناآگاهانه ) ای عزیزان فردا  ان‌شاءا... راه بسته شده کربلا باز شد  شما با چه رویی می‌توانید بروید کربلا به صحن و سرای امام حسین (ع)؟

شما با چه رویی می‌توانید حرم حضرت ابوالفضل العباس را زیارت کنید؟ وا... بخدا قسم موفق نمی شوید. اگر هم بروید شما را قبول هم نمی‌کنند، اگر هم بروید مدیون خون شهدا هستید. رو ندارید آبرو ندارید پیش امام حسین(ع)!

بیایید از زن، از بچه، از زندگی، از ما ل، از ثروت، پدر و مادر بگذرید همه این‌ها هیچ‌اند در برابر خداوند آن‌چه را که انسان را به مقام عالی می‌رساند عمل صالح برای خداست. باید ما امروز زمینه‌ساز حکومت حضرت مهدی(عج) باشیم و با کسانی که به مملکتمان خیانت کردند، بجنگیم.

ای عزیزان مگر نشنیدید که این‌ها در خوزستان در سوسنگرد و در جاهایی دیگر چه خیانتی به ناموس ما کردند؟ به دختران ما تجاوز کردند، دختران ما، مادران ما، خواهران ما را زنده به گور کردند.

ای عزیزان اگر ما نمی‌رفتیم جبهه، اگر این عزیزان شهید نمی شدند، اسیر نمی‌شدند، مفقود نمی شدند دشمن کافر اگر می‌آمد مملکت  ما را می‌گرفت آیا رحم می‌کرد؟ با من و با شما، با ماها پسرخاله بود!؟ چه خیانتی می‌کرد! پس ای عزیزان به خدا قسم این دنیا ارزش ندارد. خداوند تبارک وتعالی ما راخلق کرده برای آخرت.

هم‌چنان که پیغمبر آخرالزمان می‌فرماید: دنیا بهشت برای کفار و زندان مومن است. ما باید با عمل صالح خودمان را ثابت کنیم، ما بنده خداییم، ما حزب‌ا...ایم، ما حزب شیطان نیستیم.

لذا از تمام همشهریان عزیزم و ملت شهیدپرور به ویژه خانواده عزیزم استدعا دارم و سفارش می‌کنم با تمام وجود دست از امام امت برندارید و از روحانیت خط امام جدا نشوید و قدر این نعمت خدا داده را بدانید  که این یک وظیفه  الهی می‌باشد و از خداوند مدام بخواهید که این نعمت بزرگ را خدا داده تا انقلاب حضرت مهدی(عج) برای ملت شهید پرور ایران و مسلمانان جهان حفظ کند، ای برادران، ای عزیزان اگر کوچک‌ترین سستی از خودتان نشان دهید مدیون خون هزار شهید، اسیر، مجروح و مفقود و...  هستید و مورد خشم خداوند و ائمه اطهار(ع) خواهید بود مرگ از جانب خداست هرجا که مصلحت بداند از مرگ، گریزی نیست و باره از خدا در خواست می‌کنم که شهادت در راه خودش را نصیب من بگرداند.

در این حال با اعتقاد و ایمان و آگاهی و آزادی کامل راه حق- خط امام- را انتخاب کردم و به این ماموریت می‌روم تا از اسلام و انقلاب وناموس و میهن دفاع کنم، که اگر خداوند خریدار خون بی‌ارزشم شد و شربت شهادت و سعادت اخروی را نصیبم فرمود و به آرزویم رسیدم، شما ای مادر و ای همسر و ای فرزندانم به جای گریه بر من افتخار کنید زیرا سعادتی بس عظیم نصیبتان شده و اجر بزرگی خواهید داشت.

مبادا راهی را که این حقیر انتخاب کردم شک و تردیدی در وجودش پیدا شود. خدایی ناکرده به انقلاب و رهبر عظیم‌الشان ذره‌ای بدبین شوید بلکه هرچه مقاوم‌تر و استوارتر " جاناً و مالاً " به جبهه‌ها کمک کنید و فرمان امام را بپذیرید و فرزندان مرا در این راه تشویق کنید که در راه خدا و بر علیه دشمنان اسلام  قیام کنند و بجنگند و خودشان را فدای اسلام و قرآن کنند فدای مملکت کنند، این وصیت تمام شهیدان است.

می‌دانم دوری من برای ما مشکل می‌باشد ولی چه می شود کرد، اسلام در خطر است آیا بنشینیو و شاهد تجاوز به ناموس و وطن خودمان باشیم اگر چنین باشد مسلمان نخواهید بود و پیرو حسین (ع) نخواهید بود.

در خاتمه عرایضم از تمام برادران و خواهران و همشهریان گرامی مخصوصاً برادران و خواهران تویه‌دروار(دشتبو) چنان‌چه از این حقیر رو سیاه خطایی سر زده و اشتباهی کردم عذر می‌خواهم.

در پایان دوباره توصیه به پشتیبانی از رهبر می‌نمایم.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (عج) ،خمینی را نگه دار

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.