جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید یحیی شعنی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید یحیی  شعنی

يكي از ويژگي‌‌هاي انقلاب اسلامي ايران نقش حساس شهادت در پيروزي و تداوم آن است و اين همان بعدي است كه تاكنون براي ابرقدرت‌‌ها و دشمنان اسلام انقلاب ما مجهول مانده وآنان با جهان بيني مادي خود براي هميشه از شناخت واقعيت جهات معنوي آن عاجزند شهادت ميراث ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين و اوليا خدا آن است كه به ما رسيده ان‌‌شاالله

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید یحیی  شعنی
نام پدر :سید رضا
تاریخ تولد :۱۳۳۰/۰۱/۰۲
محل تولد :روستای قلعه دامغان
شغل :عشایر
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :معاون دسته پیاده
سن :۳۴ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۴/۱۱/۲۱
محل شهادت :اروند کنار
نام عملیات :والفجر ۸
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :قلعه
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سیدیحیی فرزند سیدرضا در سال ‌‌‌هزاروسیصدوبیست‌‌‌وهشت، در روستای سرسبز و در دل کوهسار شمالی شهرستان دامغان، قلعه،‌‌‌ از مادری پاک‌‌‌دامن متولد شد.

استعداد بسیاری در درس‌‌‌خواندن داشت و زمانی ‌‌‌که در سال دوم ابتدایی مشغول به تحصیل بود، پنجم ابتدایی را هم امتحان داد و با معدل بیست قبول شد. به دلیل مشکلات مالی درس را رها کرد و به کشاورزی پرداخت تا با کسب روزی حلال کمک‌‌‌خرج خانواده‌‌‌اش باشد. دادن خمس و زکات را واجب می‌‌‌دانست. در طول زندگی‌‌‌اش به خانواده مخصوصاً به پدر و مادرش احترام می‌‌‌گذاشت. امر به معروف و نهی از منکر سرلوحۀ همۀ اعمالش در زندگی بود.

علاقه زیادی به مطالعه داشت؛ به‌‌‌ طوری‌‌‌ که قبل از انقلاب کتاب‌‌‌های امام‌‌‌ خمینی(ره) را به هر قیمتی که بود تهیه می‌‌‌کرد. علاوه بر آن کتاب‌‌‌های شهید مطهری، دکتر شریعتی و نیز  شهید محراب، آیت‌‌‌الله دستغیب را مطالعه می‌‌‌کرد و از محضر بزرگان شهرش، ازجمله شهید آقا سیدحسن شاهچراغی و آیت‌‌‌الله نعیم‌‌‌آبادی بهره‌‌‌ها گرفت.

سیدیحیی فردی منظم بود و ظاهری تمیز و آراسته داشت. دلی به زلالی و پاکی چشمه‌‌‌ساران داشت و محبتش به سوی همه جاری بود و همت بلندش سر به آسمان می‌‌‌سایید.

در سال هزاروسیصدوچهل‌‌‌وهفت ازدواج کرد. ثمره این ازدواج یک فرزند دختر است.

بعد از انقلاب اسلامی ‌‌‌به‌‌‌عنوان معتمد محل در اولین شورای اسلامی دیباج انتخاب شد. دوستانش افرادی مؤمن و متعهد بودند.

در سال ‌‌‌هزاروسیصدوپنجاه‌‌‌وهشت در شهر سنندج که در محاصره ضد انقلاب بود، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت و بسان خورشیدی در بزم رزم درخشید.

او استاد ایستادگی و معلم مردانگی بود. در جایی استقامت کرد که هر که در آنجا بود یا مجروح می‌‌‌شد و یا به شهادت می‌‌‌رسید. نه دارو بود و نه غذا؛ حتی حمل‌‌‌ونقل و انتقال مجروحین هم مقدور نبود.

 سیدیحیی چندین مرحله، جمعاً به مدت چهارصدوهفده روز در جبهه‌‌‌های نور حضوری فعال داشت. مناطق بانه و سردشت و خاک داغ جنوب، خاطرات با اوبودن را تجربه کرده‌‌‌اند.

تا قبل از شهادتش، معاون دسته در جبهه بود. سرانجام بیست‌‌‌ویک بهمن‌‌‌ماه هزاروسیصدوشصت‌‌‌وچهار در عملیات والفجر۸، منطقۀ عملیاتی ام‌‌‌‌‌‌الرصاص، با آغوش باز به استقبال شهادت رفت.

پیکر پاکش پس از ده سال، توسط گروه تفحص کشف و در سال   هزاروسیصدوهفتادوچهار تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

   “راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسمه تعالی

به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان اينجانب حقير كربلایي سيد يحيي شعني عضو بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان دامغان اهل و ساكن روستاي چهارده قلعه. بنده هدف از آمدنم به جبهه ان‌‌شاءالله براي خداست و براي هدف همانا دين خدا و پياده نمودن احكام قرآن ويران ساختن نظام كثيف طاغوت‌‌ها و شيطان‌‌هاي بزرگ اين ابرجنايتكاران غرب شرق و ايادي داخلي آن‌‌ها اين منافقين كوردل  و عروسك كوكي آن‌‌ها اين صدام لعين جنايتكار و از خدا بي‌‌خبر و از خدا بي‌‌خبران ديگر در جهان همان‌‌طور كه امام عزيز فرمودند شما بجنگيد ان‌‌شاءالله پيروزيد.

حال ديگر شعار جنگ جنگ تا پيروزي شد جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم حال كه اين حقير براي هدفي آمده‌‌ام از خدا مي‌‌خواهم تا آخرين قطره خون خود را فداي اسلام عزيز بكنم و از خدا مي‌‌خواهم در جنگيدن با اين بعثيون كفار با رزم راسخ و گام استوار و با شجاعت علي‌‌گونه و با شهامت حسن‌‌گونه و با شهادت حسين‌‌گونه باشم تا بتوانيم هميشه پيروز سربلند باشيم همان‌‌طور كه در قرآن كريم مي فرمايد: « ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احيا عند ربهم يرزقون »

يكي از ويژگي‌‌هاي انقلاب اسلامي ايران نقش حساس شهادت در پيروزي و تداوم آن است و اين همان بعدي است كه تاكنون براي ابرقدرت‌‌ها و دشمنان اسلام انقلاب ما مجهول مانده وآنان با جهان بيني مادي خود براي هميشه از شناخت واقعيت جهات معنوي آن عاجزند شهادت ميراث ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين و اوليا خدا آن است كه به ما  رسيده ان‌‌شاالله.

و اما پيام به خانواده معظم خود تو اي مادر بهتر از جانم سلام اميد آن را دارم  مادرم مرا ببخشيد كه آن طور وظايف كه در گردن اين حقير داشته‌‌ايد شايسته ادا نمايم اميد آن دارم از خداوند بزرگ طلب آمرزش و مغفرت نماييد.

خوشا به حالت مادر عزيز كه فرزنداني تحويل اسلام داده‌‌ايد كه با نثار خون خود اين درخت انقلاب را آبياري كنند و اما شما اي برادرانم اين حقير اگر لياقت شهادت را داشته‌‌ام اميد آن را دارم تفنگم را برداريد و ادامه دهنده راهم و راه شهيدان باشيد و نگذاريد دشمنان از خدا بي‌‌خبر جرأت نفس كشيدن داشته باشند و در نطفه خفه‌‌شان كنيد تا ديگر عبرتي باشد براي ديگران و شما اي خواهرانم از شما مي‌‌خواهم زينب‌‌گونه باشيد فرزند خود را طوري تربيت كنيد بتوانند ادامه دهنده راه شهدا باشند و شما هم پيام دل‌‌رساي ما را به همه برسانيد تا اين راه عاشقان را انتخاب كنند.

و اما تو اي همسرم اين چند روز زندگي كه با صميم قلبي بوده و زود گذشت اميد آن دارم حجاب و احكام الهي و در محافل ديني نماز جماعات دعاها و ايام سوگواري‌‌ها و در تربيت فرزند اين ميوه قلبم كوشا باشي و اما تو اي دخترم فرزندم و نور چشمم اميد آن را دارم كه در خواندن درس به بهترين و چه كوشا باشي و در خواندن قرآن كريم و احكام آن و حجاب عمل نماييد و اين سنگر الهي را هر مستحكم‌‌تر نماييد و اگر لياقت شهادت  يافته‌‌ام دوست دارم گريه براي من نكنيد و شاد باشيد و اگر گريه مي‌‌كنيد براي اباعبدالله الحسين و فرزندانش و اصحاب و يارانش باشد و يك پيام كوچك براي امت حزب‌‌الله و ملت شهيد پرور اميد آن را دارم اول امام عزيز را تنها نگذارند و دعا به جان امام فراموش نشوند و در نمازهاي عبادي سياسي جمعه و دعاهاي كميل و دعاهاي توسل و در مجالس سوگواري اباعبدالله(ع) و در صحنه حضور داشته باشند تا مشتي شود به دهن ياوه‌‌گويان و اين كوردلان منافق از خدا بي‌‌خبر و مفسدان عامل ترياك خانمان‌‌سوز و ديگر چهره‌‌هاي خبيث باشد. ان‌‌شاءالله

اگر ان‌‌شاءالله لياقت شهادت داشته‌‌ام اين وصيت‌‌نامه را در مجالس و تشييع جنازه خوانده شود.

ان‌‌شاءالله مرا دامغان در زادگاهم چهارده قلعه در جمع شهدا دفن نماييد.

والسلام عليكم و رحمت اله و بركاته ـ 64/11/17

يگان خدمتي تيپ 21 امام رضا (ع)

گردان موسي ابن جعفر (ع)

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.