جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید حسن تقوی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید حسن  تقوی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید حسن  تقوی
نام پدر :سید ابوالقاسم
تاریخ تولد :۱۳۳۴/۰۱/۰۳
محل تولد :روستای حسن آباد دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۴ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۸/۰۶/۱۱
محل شهادت :سردشت
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت : 

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سیدحسن تقوی فرزند سیدابوالقاسم در سوم فروردین هزاروسیصدوسی‌‌وچهار با تولدش بهار خانواده را زیباتر کرد. دومین فرزند بعد از یک برادر و قبل از سه خواهرش بود. تحصیلاتش را در روستای زادگاهش حسن‌آباد دامغان سپری کرد. همراه پدر مشغول کار شد تا وقتی که زمان سربازی‌اش فرا رسید. دو سال در تهران خدمت سربازی‌اش را گذراند.

در آغاز انقلاب در تظاهرات تهران شرکت داشت و در هفده شهریور هم حضوری فعال. زمان دولت بختیار متن اعلامیه را برادرش به او داد تا ببرد شمیران برای چاپ. در بین راه دستگیر و زندانی شد. چهارده روز بعد آزادش کردند. این بار با عزمی راسخ و شوقی بیشتر مشغول مبارزه شد تا در بیست‌‌ودوم بهمن در تسخیر پادگان‌‌ها نقش مؤثرتری را ایفا کند. روزهای اول انقلاب در حراست از پادگان لویزان شب‌‌وروز نداشت. بعد از آن غائله گنبد شروع شد. او خودش را به آنجا رساند. پس از خاموش‌‌شدن آتش دشمن به‌‌اتفاق پسرعمویش خودشان را پنهان کردند تا دشمن آن‌‌ها را شناسایی نکند؛ اما به گروگان گرفته شدند. بعدها به‌‌سختی آزادشان کردند.

سال پنجاه‌‌وهشت به استخدام رسمی سپاه درآمد. از طرف سپاه برای دوره کمک‌‌پزشکی به بیمارستان تراب معرفی شد. دوره‌اش که تمام شد با یک اکیپ پزشکی به سرپرستی دکتر قاضی رهسپار کردستان شدند. هفت ماه در منطقه بود. یازدهم شهریور پنجاه‌‌وهشت در بین راه مهاباد-سردشت در کمین ضدانقلاب افتادند و با تیری که به او شلیک شد به شهادت رسید. پیکرش را شش سال بعد پیدا کردند و به خانواده تحویل دادند. اکنون فردوس رضای دامغان آرامگاه این عزیز سفرکرده ‌‌است. او اولین شهید روستای حسن‌آباد است.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.