جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید حسن غریب نژاد

فرازی از وصیت نامه:
شهید حسن غریب نژاد

اي مجاهدين في سبيل‌‌الله تا به حال اسلام از جنگ با خارج شكست نخورده هرگاه اسلام را تهديد كردند و به خطر انداختند همين كساني بودند كه يك روز در زمان علي(ع) به نام خوارج اعلام جنگ كردند و امروز منافقين مي‌‌باشند كساني كه روي خود اسم منافق را گذاشتند كه آن‌‌ها هستند و آن‌‌ها كه هم با نام اسلام مي‌‌خواهند ضربه بزنند فقط در شعار اسلام را مي خواهند براي سو استفاده اسلام را دوست دارند خطر اين‌‌ها از منافقين كمتر نيست حال شما بايد جستجوي اين افراد را بشناسيد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :حسن غریب نژاد
نام پدر :رجبعلی
تاریخ تولد :۱۳۲۹/۰۵/۱۲
محل تولد :روستای زردوان دامغان
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۳۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۸/۱۳
محل شهادت :عین خوش
نام عملیات :محرم
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله به شکم

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :زردوان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

حسن فرزند رجبعلی، متولد ‌‌هزاروسیصدوبیست‌‌ونه در روستای چهارده (شهر دیباج). تحصیلات ابتدایی را در مدرسه هدایت گذرانید. هم‌‌کلاسی‌‌هایش به نیکی از او یاد می‌‌کنند. قبل از انقلاب اسلامی در کنار پدر به شغل دامداری و شبانی پرداخت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر ارزش‌‌ها و اهداف انقلاب به فعالیت‌‌های سیاسی خویش ادامه داد. با آن که متاهل بود به رزمندگان پیوست تا عافیت‌‌طلبی نکرده باشد. کارگر ذوب‌‌آهن منطقه البرز شرقی شاهرود بود. در یکی از تونل‌‌های استخراج زغال‌‌سنگ فعالیت می‌‌کرد.

در کنار مسؤولیت شغلی و خانوادگی، در شورای اسلامی منطقه دیباج نیز مسؤولیت پذیرفته بود. وی دارای چهار فرزند است؛ دو پسر و دو دختر. بیشتر آن‌‌ها به تحصیلات عالی ادامه داده‌‌اند. ضمناً یک برادر و چهار خواهر نیز دارد.

این شهید عزیز، انسانی وارسته و متخلق به اخلاق اسلامی بود. همواره در جلسات قرآنی حضور داشت. خواهران خویش را توصیه به حجاب می‌‌کرد و حجاب را از جمله سنگرهایی می‌‌دانست که دشمن آن را هدف گرفته‌‌است. زیارت عاشورای ایشان ترک نمی‌‌شد.

شهید غریب‌‌نژاد در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی عازم منطقه کردستان شد. خدمت سربازی‌‌اش را در سنندج گذراند. به همین خاطر در ایام جنگ نیز جبهه کردستان را انتخاب کرد. در جبهه تک‌‌تیرانداز بود. در عملیات پاک‌‌سازی جاده بانه-سردشت که نیروهای بسیجی شهرستان دامغان در آن حضوری پررنگ داشتند، شرکت داشت. در این عملیات عزیزانی چون شهید علیرضا عرب‌‌لنگه، شهید سیدرضا ترابی، شهید محمدقلی نیرنگی به لقا‌‌ءالله پیوستند.

 این دلاور باصفا پس از هفتادویک روز حضور در جبهه در تاریخ سیزدهم آبان‌‌ماه شصت‌‌ویک در عملیات محرم در منطقه عین‌‌خوش براثر اصابت ترکش به ناحیه شکم به شهادت رسید. مزارش در گلزار شهدای شهر دیباج محله زردوان است.

   “راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

ما مرد جنگيم و از جنگ هراسي نداريم (امام خميني)

مرگ بر آمريكا بر منافقين و صدام، مرگ بر شوروي مرگ بر اسرائیل

با سلام و درود برهبرم امام خميني با سلام درود به شهيدان با سلام درود به مجروحين انقلاب با سلام درود به روحانيت . قرآن مجيد مي‌‌فرمايد: « و قاتلوهم حتي لا تكون فتنه و يكون الدين كله انه» و با آنان به نبرد پردازيد تا فتنه و موانع برداشته شود و دين خدا جهانگير گردد. اينجانب حسن غريب‌‌نژاد تاريخ تولد 1339 از اهالي چهارده ـ زردوان ـ آگاهانه و عاشقانه در راه دين اسلام و قرآن به نداي رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران هل من ناصر زمان لبيك گويان عازم جبهه حق عليه باطل شركت بكنم تا بلكه به خواست پروردگار ادا دين در گردن دارم انجام وظيفه نمايم.

شكر بر خداي بزرگ كه به ما جان داد تا ما بتوانيم در راه او از دين اسلام و قرآن و مكتب دفاع بكنيم و ظلم است اين امانت را به خداي بزرگ بر نگردانيم. اينجانب تا پيروزي انقلاب چيزي نمی‌‌فهميدم و يك عمر در اشتباه بودم ولي بعد از پيروزي انقلاب از رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران و نايب امام زمان(عليه‌‌السلام) عجل الله تعالي فرجه اين تبلور دهنده قلب‌‌هاي ملت مسلمان نجات‌‌دهنده مستضعفان جهان و دشمن مستكبران از مكتب قرآن و اسلام آن‌‌چنان درسي به من آموخت كه هرگز حاضر نبودم در راه شهدا و اسلام غفلت نمايم.

باز هم خدا را شكر مي‌‌كنيم كه چنين رهبري آگاه و بيدار براي ما عطا كرده تا از راه منحرف و راه شيطاني نجات بگيريم و راه انبيا و اوليا كه همان راه صراط مستقيم راه الله است به پيش بگيريم. بنده به درگاه خداوند تبارك و تعالي از گناهان گذشته‌‌ام توبه كردم خدايا به مقربان درگاهت گناهان مرا قلم عفو بكش.

آيه ديگر از قرآن مجيد مي‌‌فرمايد: (قل انما اعظم بواحده ان تقومو الله مثني و فرادا ثم يعل فردا) بگو شما را نصيحت مي‌‌كنم تنها به يك چيز و آن اين‌‌كه بر پا خيزيد براي خدا دو تا دو تا يا به تنهايي و سپس فكر كنيد. اما اي برادران و اي خواهران حزب‌‌الله در خط امام چند كلمه به عنوان وصيت مي‌‌خواهم با شما صحبت بكنم امروز اسلام احتياج به من و شما دارد نه اين‌‌كه بگويم همه بياييد به جبهه بلكه مي‌‌گويم در هر كجا كه جلوي باطل را بگيريد و احياي حق كنيد همان جبهه حق عليه باطل است. اي مجاهدين في سبيل‌‌الله تا به حال اسلام از جنگ با خارج شكست نخورده هرگاه اسلام را تهديد كردند و به خطر انداختند همين كساني بودند كه يك روز در زمان علي(ع) به نام خوارج اعلام جنگ كردند و امروز منافقين مي‌‌باشند كساني كه روي خود اسم منافق را گذاشتند كه آن‌‌ها هستند و آن‌‌ها كه هم با نام اسلام مي‌‌خواهند ضربه بزنند فقط در شعار اسلام را مي خواهند براي سو استفاده اسلام را دوست دارند خطر اين‌‌ها از منافقين كمتر نيست حال شما بايد جستجوي اين افراد را بشناسيد.

پدر و مادرم مرا حلال كنيد و معذرت مي‌‌خواهم چون شما خيلي در گردن من حق داريد ولي قدر ندانستم زيرا آن‌‌قدر كه اسلام براي من عزيزتر والاتر است شما نيستيد و فقط حال بعد از مرگم به شما بگويم اگر حرف شما را گوش ندادم دل شوری ديگری داشتم و قدرت تصميم‌‌گيري را از من گرفته بود.

برادر عزيزم شما هم براي من زحمت بسيار كشيده‌‌ايد كه بنده نتوانستم از آن زحمات شما در صدد تلافي برآيم. ولي جمله‌‌اي نصيحت شما هم رفتار و كردار ائمه اطهار خاندان عصمت و طهارت را سرمشق زندگي خود قرار دهيد كه موجب رضاي خدا باشد و گوش به فرمان رهبر كبير انقلاب بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران باش. و چند كلمه به خواهرانم عرض مي‌‌كنم خواهرها جنگ شما همان حجاب است كه با حجاب بودن بزرگ‌‌ترين جنگ با دشمنان اسلام است در آخر وصيت‌‌نامه اين حقير را حجت الاسلام والمسلمين شيخ محمد ترابي بخواند.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته فرزندان بنده راه مرا ادامه دهند و در يك نامه براي پدرم هم نوشته بودم. و ده روز از روزه قرض من باقي بود و نماز و روزه برايم بدهيد.

خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار (3 مرتبه)

خدايا خدايا رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما( 3 مرتبه)

خدايا خدايا ياران با وفاي امام ما نگهدار( 3 مرتبه)

از صفحه روزگار منافقين را بردار( 3 مرتبه)

حسن غريب نژاد 1361/07/04

 

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.