جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید اسماعیل محمدهاشمی

فرازی از وصیت نامه:
شهید اسماعیل محمدهاشمی

اى‌امت مسلمان‌ايران راهى را كه شما داريد مى‌پيماييد همان راهى مى‌باشد كه پيامبر اسلام و ائمه معصومين عليهم‌السلام ‌در طول عمرخود براى آن مشقت‌‌ها و رنج‌‌ها كشيدند و آن راه همان صراط مستقيم الهى است كه تنها راهى است كه سبب نجات انسان‌‌ها دردنيا و آخرت مى‌شود...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :اسماعیل محمدهاشمی
نام پدر :علی اصغر
تاریخ تولد :۱۳۴۹/۰۹/۰۲
محل تولد :گرگان
شغل :روحانی
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۷/۰۵/۰۴
محل شهادت :اسلام آباد غرب
نام عملیات :مرصاد
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :حداده
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای حداده

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

دومین روز آذرماه سال هزاروسیصدوچهل‌‌ونه شمسی آفتاب وجودش گرمابخش خانه و خانوادۀ آقا علی­ اصغر شد. در گرگان به دنیا آمد و در آغوش پرمهر پدر و مادری مهربان و متدین بالید و قد کشید. تا کلاس دوم ابتدایی را درس خواند. پس از آن به همراه خانواده به روستای حداده دامغان کوچ کردند.

در دل باغ و در و دشت و مزرعه، لحظه لحظه عطر نفس­ های خدا را می­ بویید و بندگی و دل­دادگی می­ آموخت. حرف‌های آب و خاک را می­شنید. قدقامت درختان و زمزمۀ تسبیح ­های الهی در آوای برگ­ها او را مشتاق آیه­ های روحانی می­کرد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی پای در حوزۀ علمیه نهاد. تمام برگ ­های دفتر عمرش را با مُهر بندگی خدا مزین کرد.

دیری نپایید که فصل عاشقی­ کردن ­های فهمیده ­های میهنش از راه رسید. مشتاقانه به قافله­ های نور پیوست و با اصرار داوطلبانه راهی جبهه ­های نبرد شد.

دست­ودل­باز، مهربان و به اجابت­ های بی ­شمار خداوند ایمان داشت. در مسیر پرپیچ­ وتاب زندگی پناهش خدا و تکیه­ گاهش توکل بود. در حریر آبی آسمان پاک دلش، چلچراغی از محبت آویخته بود. نور قلبش را جرعه جرعه می­ نوشید و  در آرزوی شهادت هر لحظه در زلال اشک ­ها، خودش را مطهر و معطر می­کرد.

با عشق و اعتقاد و اراده­ای والا و عزمی آهنین، دویست‌‌ونودوهفت روز در جبهه‌های نبرد ماند و جنگید و دلاوری­ ها کرد تا سرانجام این دلیرمرد جبهۀ ایمان و شیر بیشه ­زار توحید در چهارم مردادماه هزاروسیصدوشصت‌‌وهفت در عملیات مرصاد با اصابت تیر، شهادت را در آغوش کشید و تا محضر جانان پر کشید.

پیکر پاکش پس از تشییع در زلال جاری باران اشک­ها و بر روی دوش مهربان مردم میهنش در آغوش خاک پاک روستای حداده جای گرفت تا برای همیشه میعادگاه عاشقان و دل­دادگان راه حق و حقیقت باشد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهدا و الصدیقین بسم الله الرحمن الرحيم

إني لا أرى الموت إلا سعادة ولا الحياة مع الظالمين إلا برما ...

درود خدا بر پيامبران الهى‌ از آدم تا خاتم‌ پيامبران‌ حضرت ‌محمد صلى‌‌الله‌‌‌واله ‌و درود خدا برآل بيت ‌پيامبر صلوات‌ الله عليهم‌اجمعين ‌و درود خدا بر ارواح طيبه شهداى اسلام از سالار شهيدان تا شهداى جنگ تحميلى و درود خدا بر رهبر عظيم الشان‌انقلاب اسلامى امام خمينى مد ظله ‌العالى‌ كه ‌با رهبري‌‌هاى ‌پيامبرگونه ‌خود توانست ‌ملت‌ مظلوم ‌ايران را ازنوع‌ همه‌ جهان‌‌خواران‌نجات‌دهد.

اى‌ امت مسلمان‌ايران راهى را كه شما داريد مى‌پيماييد همان راهى مى‌باشد كه پيامبر اسلام و ائمه معصومين عليهم‌السلام ‌در طول عمرخود براى آن مشقت‌‌ها و رنج‌‌ها كشيدند و آن راه همان صراط مستقيم الهى است كه تنها راهى است كه سبب نجات انسان‌‌ها دردنيا و آخرت مى‌شود و اين را بايد بدانيم‌ كه اسلام عزيزدرطول تاريخ‌دشمنان ‌زيادى ‌داشته ‌و دارد و تا ظهور امام عصر عجل الله تعالى فرجه‌الشريف مقابله بين اسلام‌ و كفر وجود دارد و بايد انسان ‌سعى و تلاش‌كند كه‌ پشتيبان‌ اسلام ‌باشد و در اين زمان كه تائيد امام زمان عليهم السلام امام خمينى حفظه الله پرچم‌ پر افتخار اسلام‌ را بر دوش كشيد.

بر همه ‌ما لازم‌ است ‌كه ‌فرامين ‌و دستورات‌ آن‌ بزرگوار را سرمشق زندگى‌خود قرار دهيم‌ و بر اساس‌آن‌ عمل‌كنيم‌ كه‌دستورات امام همان دستورات امام‌ زمان‌عليهم‌السلام است. اى پدر و مادر عزيزم هر چند كه در اين مدت فرزند خوبى براى شما نبودم اميدوارم كه بنده را ببخشيد پدرم خلاصه اين‌‌كه دراين مدت عمرم فرزند خوبى ‌براى‌شما نبوده در اين مدت عمردستورات و فرمايشات شما را عملى نكرده و برخلاف ‌فرامين‌شما عمل ‌مى‌كردم اميدوارم كه مرا ببخشيد.

مادرم: اميدوارم كه‌ مرا ببخشيد و از بنده راضى بوده نمى‌دانم كه چگونه از بدي‌‌هاى ‌خود يا از زحمت‌‌هاى تو بگويم از اين بگويم كه در بچگى پرستارى براى بنده بودى‌ يا ازحال كه مادر مهربانى براى‌ بنده بودى كه واقعا دلسوز آينده بوده‌اى مادرم حال از تو حلاليت‌ مى‌طلبم. اميدوارم‌ كه ‌زشتي‌‌ها و بدي‌‌هاى بنده را ببخشيد باز هم ‌مى‌‌گويم‌كه‌ هر چند در اين مدت عمر فرزند خوبى ‌براى شما نبوده‌‌ام اميدوارم كه بنده را ببخشيد و نافرماني‌‌هاى بنده ‌را ناديده گرفته باشيد. اى مردم مسلمان روستاى حداده ‌فاميل‌‌ها، همسايگان‌ و دوستان‌ اميدوارم كه بدي‌‌هاى‌ بنده را ناديده‌ گرفته ‌باشيد.

و مرا ببخشيد از شما مى‌خواهم در صحنه حضور بيشترى پيدا كنيد در جبهه ‌جنگ‌ راهپيمايي‌‌ها و ديگر مسائل‌ جبهه ‌را محكم ‌حفظ ‌كنيد. و فرمايشات ‌امام‌ عزيز را عملى ‌پيدا كنيد سلاح ‌به زمين ‌افتاده ‌شهدا روستا را از زمين ‌برداريد. اين‌شهدا ازشما انتظار اين را دارند كه ‌وصاياى ‌آن‌‌ها را عملى‌ كنيد فكر كنيد ببينيد كه كدام يك از فرمايشات ‌اين ‌عزيزان ‌را عملى‌كرديد.

اين‌‌هايى ‌كه ‌جان‌خود را فداى‌ اسلام و ميهن كردند ولى ‌شما چى ‌اگر شما جبهه نمی آييد آن‌‌هايى كه جبهه مى‌آيند زخم زبان نزنيد. و اى خواهران و زنان روستايى ازشما مى‌خواهم كه حجاب خود را حفظ كنيد. اگر حجاب خود را حفظ‌ نكنيد خون‌ شهدا را پاى ‌مال‌كرده‌ايد پس خوب ‌است ‌كه‌ هم حجاب خودرا حفظ كنيد و هم ‌اين‌‌كه خون‌شهدا را پايمال نكنيد. اگر اين بنده به‌ درجه‌ رفيع شهادت نائل آمدم اميدوارم كه سلاح بر زمين افتاده بنده را از زمين برداريد و به ‌راه‌ ديگرشهدا ادامه دهيد.

والسلام‌ عليكم ‌و رحمة‌الله‌ و بركاته

ما اگر شهيد بشويم، قيد و بند دنيا را از روح برداشتيم ‌و به ‌ملكوت ‌اعلى‌ و به جوارحق‌‌تعالى‌ رسيديم. (امام خمينى)

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.