جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید عباسعلی حیدرزاده

فرازی از وصیت نامه:
شهید عباسعلي حيدرزاده

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :عباسعلي حيدرزاده
نام پدر :علي اکبر
تاریخ تولد :۱۳۳۸/۰۹/۲۸
محل تولد :روستای نعیم آباد دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده دسته پياده
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :دوشهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۹/۰۲/۱۱
محل شهادت :سنندج 
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تير

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :تهران
شهر :تهران
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت زهرای تهران

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

عباسعلی فرزند علی‌اکبر بیست‌‌وهشتم آذرماه هزاروسیصدوسی‌‌وهشت در روستای نعیم‌آباد دامغان چشم به جهان گشود. تحصیلاتش را تا پنجم ابتدایی ادامه داد. برای به دست آوردن شغلی مناسب راهی تهران شد و در کنار عمو به حرفه دوزندگی روی آورد. عباسعلی در یک خانواده متدین در نهایت ساده‌زیستی رشد یافت.

خانواده نسبتاً پرجمعیتی بودند. اعضای خانواده‌اش مجموعاً هشت نفر می‌‌شدند. پدر این شهید دعوت حق را لبیک گفته است و مادرش در قید حیات است. عباسعلی بیشترین دوران زندگی خویش را در تهران گذرانید. وی از همان دوران طفولیت با معنویت قرآن و عترت آشنا گردید و همین امر موجب شد که در زمره بهترین قاریان قرآن کریم و ذاکرین و مداحان اهل‌البیت(ع) درآید. عباسعلی تنها شهید این خانواده نیست. بلکه برادرش ابوالفضل نیز به افتخار شهادت نائل شده است.

با اوج‌‌گیری انقلاب اسلامی در فاصله سال‌های پنجاه‌‌وشش و هفت زندگی عباسعلی در عرصۀ سیاسی و اجتماعی وارد مرحله جدیدی شد. روحیات این شهید طوری بود که خدمت در نهاد سپاه پاسداران را ترجیح داد به دیگر عرصه‌های اجتماعی و انقلابی. در سال هزاروسیصدوپنجاه‌‌وهفت به‌طور رسمی به عضویت سپاه پاسداران تهران درآمد. مأموریت‌های زیادی را در این نهاد تا زمان شهادتش با سرافرازی و افتخار به انجام رسانید.

عباسعلی حیدرزاده از ایثارگران و جان‌‌برکفان عرصۀ مقاومت انقلاب اسلامی بود که تا آخرین نفس و قطره خون با منافقان، چریک‌های فدایی خلق و کومله‌ها و ضدانقلاب داخلی در شهرهای تهران، آمل، پاوه، آبیک قزوین، سنندج و منطقه سیستان و بلوچستان دست و پنجه نرم کرد تا درخت انقلاب به ثمر نشست.

این پاسدار سرافراز میهن در گردان ولی‌‌عصر(عج) تهران سازماندهی شد و زیر نظر فرماندهان بزرگ و نام‌آوری چونان ابوشریف و شهید دکتر مصطفی چمران آموزش‌های نظامی و مهارت‌های جنگی را فرا گرفت. حضورش در گروه جنگ‌های چریکی و نامنظم فرصتی مغتنم و موفقیت‌‌آمیز بود. در اولین روزهای پیروزی انقلاب حفاظت و مسؤولیت بیت امام(ره) به گردان ولیعصر(عج) سپرده‌‌ شده بود و این افتخار نیز نصیب عباسعلی حیدرزاده شد. رشادت‌های این رزمنده در غرب کشور به ویژه در منطقه کردستان و سنندج بسیار موفقیت‌آمیز و غرورآفرین بود.

با دریافت خبر تکان دهنده سر بریدن دوازده نفر از فرزندان سپاه پاسداران به دست کومله‌ها در منطقه کردستان، مأموریت عباسعلی و اعزام ایشان به منطقه آغاز می‌گردد. در نبردی نفس‌گیر عباسعلی حیدرزاده براثر اصابت گلوله در تاریخ یازدهم اردیبهشت‌‌ماه هزاروسیصدوپنجاه‌‌ونه در منطقه سنندج به شهادت رسید. بنا به وصیت شفاهی به مادر بزرگوارش وی را در بهشت زهرای تهران، در قطعه ۲۴ به خاک سپردند.

عباسعلی حیدرزاده در مدت زمان خدمتش در سپاه پاسداران به ‌‌خاطر لیاقت و شجاعت و مدیریت‌های نظامی و تجربه کافی به فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان خاش منصوب شد.

پدر ارجمند این شهید در طول زندگی پربرکت خویش برای امرارمعاش همواره تلاش نمود تا فرزندان خویش را با لقمه حلال پرورش دهد. برای این مقصود در همان زادگاهش و در منطقه دامنکوه به دادوستد کالاهای مورد  نیاز مردم پرداخت. مادر این شهید همگام با تلاش‌های همسرش در تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی نقش‌آفرینی داشت. همواره گرمای آتش تنور را در تابستان و زمستان تجربه می‌کرد و نان می‌‌پخت تا فرزندان دلاورش سرگردان فقر نشوند.

عباسعلی گرچه هدف تیر بدخواهان و سیه‌روزان قرار گرفت ولی یادش در جان ملت ایران همواره باقی خواهد ماند.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.