جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدتقی افضلی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد تقی  افضلی

مبادا اسلام را زمین بگذارید در هرکجا که هستید سنگر خود را حفظ کنید و با قدم خود چشم دشمن را هدف قرار دهید و چون مکتب به من حکم می کند مجبورم که به مکتب گردن نهم و دیگر من برای آب و خاک نجنگیدم چون از آب و خاک پست تر و زشت­تر چیزی وجود ندارد و انگیزه جهاد من تنها کمک به دین خدا و برای حفظ اسلام و یاری امام بوده.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد تقی  افضلی
نام پدر :علی اصغر
تاریخ تولد : 
محل تولد :روستای دشتبو دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۸/۱۸
محل شهادت :عین خوش 
نام عملیات :محرم
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله به گردن

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :تویه دروار- دشتبو
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای دشتبو 

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

انگار فرشتگان معنای گریه‌‌اش را فهمیده بودند. وقتی گریه می‌‌کرد، صدای شادی در گریه‌‌هایش موج می‌‌زد و از همه شادتر آقا علی‌‌اصغر و همسر صبور و مهربانش بودند که شادمانه کودک را در آغوش می‌‌فشردند. نامش را محمدتقی گذاشتند. سال سی‌‌ونه هجری شمسی بود و روز میلاد موعود آل‌‌طاها، مهدی(عج)؛ زمین و آسمان از صدای شادی اهالی ایمان و مشتاقان صاحب‌‌الامر پر شده بود.

محمدتقی در مبارک‌‌ترین روز به دنیا قدم گذاشت. در گوشه‌‌ای از سرزمین مهربانی‌‌ها با مردمان با صفایش در روستای دشتبوی دامغان. کودکی‌‌اش را در همان‌‌جا گذراند. از همان کودکی در دامان مادر با کلام خدا آشنا شده‌‌ بود.

بزرگتر که شد در کنار پدر به کار دامداری و کشاورزی مشغول شد. تحصیلات دورۀ ابتدایی را در دشتبو گذراند و برای ادامۀ تحصیل به سمنان رفت. به رشته‌‌های فنی علاقه‌‌مند بود به‌‌ویژه برق. دیپلمش فنی بود و کارش برق‌‌کشی ساختمان.

حالا پس از چند سال محمدتقی استاد سیم‌‌کشی ساختمان شده‌‌ بود و از این راه درآمدی داشت و رفع نیاز می‌‌کرد. در کنار کار و تلاش از ادامۀ تحصیل غافل نبود و برای ورود به دانشگاه هم ثبت‌‌نام کرده‌‌ بود.

انقلاب که پیروز شد در انجمن اسلامی عضو شد و دل‌‌بسته فعالیت‌‌های مذهبی و فرهنگی. حالا شمعی بود که صادقانه روشنی می‌‌بخشید و با مردم و دردها و رنج‌‌های‌‌شان همراهی می‌‌کرد. تصمیم داشت برای آموزگاری به منطقه کردستان برود اما دلش جایی دیگر را نشانه رفت. عین‌‌خوش و مردادماه سوزانش او را به‌‌سمت خود می‌‌خواند. بنابراین در سال شصت‌‌ویک عازم عین‌‌خوش شد. لشکریان خدا خود را برای عملیات محرم آماده کرده‌‌ بودند.

محمدتقی سرشار از شور و شعف خود را به قافلۀ عین‌‌خوش رسانده‌‌ بود و به‌‌یقین می‌‌دانست که روزهای خوب دنیای کوچک برایش رو به اتمام است. سه ماه از آموزشش می‌‌گذشت. بیست‌‌ودو سال زندگی در شرایط خوب و بد و خوشی‌‌های کوتاهش به او آموخته‌‌ بود مهربانی، جسارت و صبوری را. رزمنده شجاع و تیربارچی‌‌ای که کتاب خدا تنها مونسش بود و در تمام لحظات، عطر شهادت مشامش را پر کرده‌‌ بود و دلش مشتاق دیدار یار بود. وقتی لشکر خدا یک‌‌صدا زیر لب ذکر «یازینب» را زمزمه می‌‌کردند، انگار محمدتقی پا به وادی دیگر می‌‌گذاشت، سراسر حیرانی بود و عشق. آنگاه که تیر گلو و گردنش را نشانه می‌‌رفت، بی‌‌محابا قدم در وادی شهادت نهاد.

هجدهم آبان‌‌ماه شصت‌‌ویک آسمان عین‌‌خوش شاهد عروج محمدتقی بود اما پیکر پاکش در امامزاده میرمطهر دشتبو آرام گرفت.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود بر پيامبر خدا محمد(ص) و سلام بر مهدي صاحب زمان و سلام بر نايب بر حقش خميني روح خدا و سلام بر امت مسلمان و قهرمان ايران و سلام بر پدر و مادر مهربانم و درود بر خواهر و برادر عزيزم. اميدوارم كه اگر مشيت الهي بر اين بود كه به سوي او بروم هم‌چون كوه استوار باشيد و افتخار كنيد كه فرزندي تربيت كرده‌ايدكه در راه اسلام و خدا و براي خدمت به خلق مسلمان فدا مي‌شود و به همه تبريك بگویيد.

برادران پاسدارم، برادران انجمن اسلامي و شما برادرانم سلام مرا بپذيريد و مبادا اسلام را زمين بگذاريد در هر كجا كه هستيد سنگر خود را حفظ كنيد و با قدم خود چشم دشمن را هدف قرار دهيد.

خواهر مهربانم به جاي لباس عزا لباس پيام بپوش؛ هم‌چون زينب سلام‌ا..، به قوانين عاليه اسلام عمل كنيد و بيشتر اسلام و انقلاب و امام خميني را ياري كنيد كه اين نعمت بزرگ الهي است و اگر قدرش را ندانيم غضب خدا بر ما نازل مي‌شود و ديگر اين‌كه راهي كه خودم رفتم با آگاهي كامل خودم بوده و چون مكتب به من حكم مي‌كند مجبورم كه به مكتب گردن نهم و ديگر من براي آب و خاك نجنگيدم چون از آب وخاك پست‌تر و زشت‌تر چيزي وجود ندارد و انگيزه جهاد من تنها كمك به دين خدا  و براي حفظ اسلام و ياري امام بوده و پس اميدوارم كه مقبول درگاه خداوند قرار گيرم.

والسلام، محمد تقي افضلی

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.