جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید یدالله حسن بیکی

فرازی از وصیت نامه:
شهید یدالله  حسن بیکی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :یدالله  حسن بیکی
نام پدر :احمد
تاریخ تولد :۱۳۴۲/۰۱/۰۱
محل تولد :تهران - شهریار
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۷/۱۰
محل شهادت :سومار 
نام عملیات :مسلم ابن عقیل
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در اولین روز از اولین ماه فصل بهار سال یک‌هزاروسیصدوچهل‌ودو در شهریار متولد شد. دوران کودکی را با تمامی شیطنت‌های شیرینش فارغ از دغدغه‌های فردا پشت سر گذاشت. بعد از آن پای به دبستان نهاد. او در خانواده‌ای متدین، زحمت‌‌کش، مهمان‌‌نواز و باصفا بالید و به دوران نوجوانی رسید. دوران نوجوانی او هم‌زمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی‌ بود. او با دیگر برادرانش بسان بسیاری از جوانان میهن آوای بلند رهایی سرمی‌داد. روزها در تظاهرات شرکت می‌کرد و شب‌ها بر در و دیوارهای شهر آرزوی مردم انقلابی کشورش را نقش می‌زد.

 یدالله تا چهارم دبیرستان درس‌ خواند و بعد از آن با شروع جنگ تحمیلی، داوطلبانه به جبهه شتافت. او علاوه بر درس‌‌خواندن همواره در کارهای باغ‌‌داری و کشاورزی پا‌‌به‌‌پای پدر سخت کار می‌کرد و بر این باور بود که کار جوهرۀ وجودی مرد را می‌سازد. او فرزند ششم خانواده بود. نام یدالله را هم پدرش برایش برگزیده بود. نام همۀ پسران خانواده پسوند الله داشت.

یدالله مهربان و خوش‌اخلاق و متدین و با غیرت بود و سرانجام نام او جاودانه‌ شد. او در دهمین روز از مهرماه سال یک‌هزاروسیصدوشصت‌ویک درحالی‌‌که فقط نوزده سال داشت، در منطقه سومار در عملیات مسلم‌بن‌عقیل به سوی معبود پرکشید و در زمرۀ شهیدان و شاهدانی درآمد که زنده و جاویدند و نزد پروردگار خویش روزی می‌خورند. از آنجا که خانوادۀ یدالله اصالتاً دامغانی بودند یدالله وصیت کرده بود که اگر شهید‌‌ شد، دامغان دفنش‌کنند اما هیچ اثری از جسم پاک یدالله پیدا نشد. تنها صورت قبری به نام یدالله در گلزار شهدای دامغان برایش درست ‌کرده‌‌اند.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.