جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید عباس لزومی

فرازی از وصیت نامه:
شهید عباس  لزومی

به همه برسانيد كه به پاخيزند براي نجات اسلام عزيز و براي ياري امام خميني با رفتارتان با كردارتان با بيانتان با عمل و برخوردتان در هر جا نمايانگر اسلام عزيز باشيد زيرا آن‌‌چه مطرح است اسلام عزيز است نه من و تو و شخص

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :عباس  لزومی
نام پدر :علیرضا
تاریخ تولد :۱۳۳۹/۰۳/۰۵
محل تولد :روستای وامرزان دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۹/۱۰/۲۲
محل شهادت :سر پل ذهاب
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش توپ

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :وامرزان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای وامرزان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سال ‌‌هزاروسیصدوسی‌‌‌ونه روستای وامرزان دامغان، شاهد رویش جوانۀ وجودش بود. نام عباس را برایش برگزیدند. شاید هم در ناصیه‌‌اش خوانده‌‌ بودند که او در آینده مردی می‌‌شود باادب و اخلاق. باصفا و دلاور مثل علمدار کربلا.پدرش علیرضا مردی بود بسیار متدین؛ اهل علم و دل‌‌شیفتۀ خاندان عصمت و طهارت. عباس در گذر سال‌‌ها و روزها بزرگ و بزرگ‌‌تر شد. قد کشید و به مدرسه رفت. پس از دوران ابتدایی برای ادامۀ تحصیل در مقطع راهنمایی به مدرسۀ اروندرود و برای گذراندن دوران دبیرستان به هنرستان صنعتی شهرستان دامغان رفت.

سال‌‌های نوجوانی عباس هم‌‌زمان با اوج‌‌گیری انقلاب اسلامی ایران بود. او به‌‌همراه برادر بزرگ‌‌ترش به پخش اعلامیه‌‌های حضرت امام(ره) می‌‌پرداخت.

کتاب‌‌های شهید مطهری و شهید بهشتی را می‌‌خواند. علاقۀ وافرش به امام‌‌خمینی(ره) تحسین‌‌برانگیز بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت سربازی رفت. دوران سربازی او، هم‌‌زمان با شروع جنگ تحمیلی بود. مدتی از دوران خدمت را در سرپل ذهاب، و مدتی را هم در پاوه حضور داشت.

پس از پایان خدمت سربازی، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و هم‌‌چنان داوطلبانه در جبهه‌‌ها حضور پیدا می‌‌کرد.

عباس ساده‌‌زیست و ساده‌‌پوش بود. نمازهای پدر برایش الگو بود. چشمانی نافذ و کلامی اثرگذار داشت. همیشه به دنبال تحقیق و پرسش؛ لحظه‌‌ای از راز و نیاز با معبود غافل نبود. در دستی سلاح و در دست دیگرش قرآن بود. قلب عباس تنها به یاد خدا می‌‌تپید.

بیست‌‌ودوم دی‌‌ماه سال هزاروسیصدو‌‌پنجاه‌‌ونه، ارتفاعات دالاهو مشرف به دشت ذهاب هنگام اذان ظهر در حال وضوگرفتن، غرش خمپارۀ ۱۲۰ دشمن، بال پروازی شد برای عباس تا از خاک به افلاک پر بکشد و به خیل شهیدان و شاهدان همیشه جاوید میهنش بپیوندد.

پیکرش را از طریق پلاک و کارتی که همراهش بود شناسایی کردند. او از جمله اولین شهدای جنگ در شهرستان دامغان بود. پیکر پاکش پس از تشییع در گلزار شهدای روستای وامرزان دامغان دفن شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهدا و الصدیقین

بسم الله الرحمن الرحيم

و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون.

كساني كه در راه خدا كشته مي‌‌شوند مرده نيستند بلكه زندگاني هستند كه در پيش خدا روزي مي‌‌خورند. (قرآن كريم)

درود بر روان پاك شهيدان راه اسلام راستين و درود بي پايان بر امام امت خميني بت‌‌شكن.

شهيدان زنده‌‌اند الله اكبر                   به خون غلطيده‌‌اند الله اكبر

خدمت پدر عزيزم سلام پدرجان اميدوارم كه مرا مورد عفو قرار بدهيد زيرا رضايت شما و مادر موجب رضايت حق تعالي است پدر مهربان و انقلابيم، مادر عزيزم، خواهران و برادران مي‌‌خواهم و خواهش مي‌‌كنم كه دعا كنيد كشته شوم در راه خدا (في سبيل‌‌الله)

پدر عزيز،  مادر گرامي خواهران، برادران و دوستان، من آن طور كه بايد نتوانستم كمكي به اين انقلاب و نهضت اسلامي بكنم لذا با دادن چند قطره بي‌‌قابل خون خويش شايد كمكي به اين انقلاب و نهضت اسلامي عزيز بكنم و شايد كمكي در آبياري كردن درخت اسلام كرده باشم گريه بر شهيد شركت در حماسه او و هماهنگي با روح او و موافقت با نشاط او و حركت در موج اوست.

استاد شهيد مطهري چند وصيت اول همه شب جمعه بر سر خاك آن دره گرامي مرحوم مادر مهربان كه روحش شاد برويد و به جاي من حمد و سوره بخوانيد. دوم اين‌‌كه روي قبر كه سنگ مي‌‌گذاريد كلمه ناكام ننويسيد زيرا كامي بهتر از اين نمي‌‌توانم پيدا كنم كه در راه هدفم كشته شوم،

سوم به همه برسانيد كه به پاخيزند براي نجات اسلام عزيز و براي ياري امام خميني با رفتارتان با كردارتان با بيانتان با عمل و برخوردتان در هر جا نمايانگر اسلام عزيز باشيد زيرا آن‌‌چه مطرح است اسلام عزيز است نه من و تو و شخص، من سه بار رفتم كردستان خداوند نخواست شهادت نصيب من گردد اين بار كه بار چهارم است تنها و تنها خواسته من از خداوند فقط شهادت در راه خودش هست مي‌‌خواهم كه اين شهادت و افتخار شامل حال من شود.

شد مرزهاي ميهن ما گور دشمنان                 ما ارتش دلاور اسلام و امتيم

ما لشگر عظيم اماميم و روز رزم                      در كربلاي روشن خون بي‌‌نهايتم

با ما ستيز هر كه كند دشمن خدا است               ما مظهر شهامت و ايمان و همتيم

ما وارث تمام رسولان راستين                      پر عرش پر صلابت خون در عبادتيم

شمشير ما طليعه الله اكبر است                     ما خشم بي‌‌كرانه طوفان ملتيم

و تنها فقط همه شما را دعوت به او مي‌‌كنم و گوش به فرمان رهبر عالي‌‌قدر.

عباس لزومي

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.