جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید مهدی فراتی

فرازی از وصیت نامه:
شهید مهدی فراتی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :مهدی فراتی
نام پدر :حسین
تاریخ تولد :۱۳۳۶/۰۱/۱۰
محل تولد :دامغان
شغل :جهادگر
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :مسئول ترابری قرارگاه حمزه
سن :۳۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۹/۰۸/۳۰
محل شهادت :آیت الله طالقانی
نام عملیات :پشت جبهه
موضوع شهادت :پشت جبهه
نحوه شهادت :63/12/23 و 65/10/22 در جزیره مجنون و شلمچه مجروح و شیمیایی شد

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :وامرزان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای وامرزان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

جانباز شهید مهدی فراتی در فروردین سال هزاروسیصدوسی‌وشش در خانه‌ای روستایی و محقر در روستای فرات دامغان به دنیا آمد. دیری نگذشت که سختی و اجبار معیشت، خانواده را مجبور به ترک روستا و کوچ به روستای حسین‌آباد قائمی کرد.

مهدی دوران کودکی را پشت سر گذاشت و هفت‌ساله که شد برای تحصیلات ابتدایی به دلیل نبودن مدرسه در روستا هر روز هشت کیلومتر پیاده می‌رفت تا به روستای وامرزان برسد و بتواند در آنجا درس بخواند. با تمام سختی‌ها تا پایان تحصیلات ابتدایی درس خواند و پس از آن به دلیل کمبود امکانات از تحصیل بازماند و به کار کشاورزی و کارگری و چندی بعد به رانندگی تراکتور پرداخت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خدمت سربازی شهید فراتی به پایان رسید. بعد از پیروزی انقلاب با صدور فرمان امام‌خمینی(ره) بر تشکیل جهاد سازندگی به جهادیان پیوست و عاشقانه در سازندگی روستاها شرکت کرد و در سال هزاروسیصدوپنجاه‌وهشت ازدواج کرد.

شهید مهدی فراتی فردی متعبد، خوش‌برخورد، افتاده و فروتن بود. با شروع جنگ تحمیلی در سال هزاروسیصدوپنجاه‌ونه داوطلبانه عازم جبهه‌های نبرد شد. با ایمان و عزم و ارادۀ والایش ششصد روز تمام در جبهه‌ها ماند و علیه دشمنان خاک گهرخیز میهنش جنگید.

مسؤول ترابری قرارگاه حمزه بود. در طی این حضور دلاورانه یک بار در تاریخ بیست‌وسوم اسفندماه هزاروسیصدوشصت‌وسه و دیگر بار در تاریخ بیست‌ودوم دی‌ماه هزاروسیصدوشصت‌وپنج در منطقه شلمچه دچار عارضۀ شیمیایی شد و شامگاه آخرین روز از آبان‌ماه سال یک‌هزاروسیصدوشصت‌ونه آن چشمۀ جوشان صبر و استقامت یک‌‌یک نفس‌های خود را قربانی راه حق و حقیقت کرد تا سرآغاز حیات طیبه جاودانگی‌اش باشد. پیکر پاکش در روستای وامرزان فارغ از آلام روزگار برای همیشه آرام گرفت.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.