جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمد نجاری

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد نجاری

هر انسان باید خود را موظف بداند که در جهت تهذیب نفس و پاک نمودن دل از تمام آلودگی‌ها و زشتی‌ها کوشش نمایند باید زیافت و سختی بکشند تا بتواند از طریق این تزکیه و تهذیب تقرب به سوی الله نمائید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد نجاری
نام پدر :عباس
تاریخ تولد :۱۳۴۳/۰۶/۲۰
محل تولد :روستای غنی آباد دامغان
شغل :محصل
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۴/۲۶
محل شهادت :شلمچه - شرق بصره
نام عملیات :رمضان
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله به سر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :غنی آباد
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای غنی آباد

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمد فرزند عباس در سال هزاروسیصدوچهل‌‌وسه در غنی‌‌آباد دامغان با تولدش کانون گرم خانواده را گرم‌تر کرد. مادرش می‌گوید: «لالایی‌ام برای خواباندن محمد در بچگی خواندن سوره‌های کوچک قرآن بود.»پدرش در جهاد کار می‌کرد. ابتدایی را در زادگاهش روستای غنی‌آباد خواند. روستا مدرسه راهنمایی نداشت؛ به همین خاطر محمد در گرما و سرما راه هفت‌‌کیلومتری را تا دامغان به عشق درس، با دوچرخه طی می‌کرد.

سه سال راهنمایی را در مدرسه اروندرود دامغان با موفقیت پشت سر گذاشت. دبیرستان را در هنرستان دکتر چمران دامغان ثبت‌نام کرد. زمانی که پا به دبیرستان گذاشت، عکس و اعلامیه امام(ره) را از دامغان مخفیانه می‌آورد روستای غنی‌آباد و با دوستانش علی‌اصغر متولی، علی فرحزاد، علی‌‌رضا و ابوالقاسم مقدسی، پخش می‌کردند. بر روی دیوار شعار می‌نوشتند و با این کار کدخدای ده را عصبانی و شاکی می‌کردند.

او و دوستانش شب‌‌ها می‌رفتند مسجد، قرآن و نهج‌البلاغه می‌خواندند. سوم دبیرستان بود که دید جبهه نیاز به رزمنده دارد. تصمیمش را گرفت و موضوع را با خانواده درمیان گذاشت. پدر راضی به رفتنش نشد. محمد با سن کمش فکر بزرگ داشت. پدرش را متقاعد کرد: «شما باید چند بچه کوچک رو سرپرستی کنی! ولی من مسؤولیت سنگین در اینجا ندارم.»

دانش‌آموز بود که از طرف بسیج به جبهه رفت. تک‌‌تیرانداز بود و مدت بیست‌‌وچهار روز در جبهه جنگید.

سرانجام بیست‌‌وششم تیرماه سال شصت‌‌ویک در عملیات رمضان (شرق بصره) مصادف با شب بیست‌‌وسوم ماه مبارک رمضان براثر ترکش خمپاره به شهادت رسید.

پیکر پاک این نوجوان شهید در گلزار شهدای غنی‌‌آباد دامغان میعادگاه عاشقان است.

 

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

و به کسانی که در راه خدا خو کشته می‌شوند نگوئید مرده‌اند بلکه آنان زنده در نزد خدا هستند و همه‌ی شما این حقیقت را نمی‌فهمید.

شکر خداوندی را که زمین را برای ما به عنوان یک دانشگاهی آفرید تا ما شاگردان این دانشگاه باشیم و پیامبران و ائمه و ولایت امر اساتید این مدرسه و دانشگاه باشند و ما دانشجویان این دانشگاه الهی وظیفه داریم که تا مدتی را که در این مکان دنیوی زندگی می‌کنیم در صدد و انجام چند مسئله اساسی باشیم:

تزکیه و خودسازی، هر انسان باید خود را موظف بداند که در جهت تهذیب نفس و پاک نمودن دل از تمام آلودگی‌ها و زشتی‌ها کوشش نمایند باید زیافت و سختی بکشند تا بتواند از طریق این تزکیه و تهذیب تقرب به سوی الله نمائید مسئله بعدی،

2- حاکم کردن ارزش‌های اسلامی بر خود و بر جامعه است ما باید در هر کارمان یک سری از ارزش‌ها و معیارهای اسلامی را داشته باشیم که تمام اعمال و کارهایمان را براساس آن انجام دهیم که این ارزش‌ها را به عنوان قانونی برای خود و برای جامعه بدانیم و کلیه حرکتهای اسلامی اجتماعی خود را براساس این معیارها انجام دهیم و آنچه را که موفق این معیارها است انجام داده و آنچه را که خلاف آن است رد و نفی نمائیم و باید درصدد باشیم که اخلاق خود را یک اخلاق اسلامی نموده و همچنین اعمال و گفتارهای اسلامی داشته باشیم و در هر کارمان یک انگیزه خداوندی داشته باشیم و همیشه در کارهایمان بنیاد خدا باشیم.

مردم شهید پرور و خانوادۀ گرامیم می‌خواهم توجه همگی شما را به چند نکته جلب کنم هر چند که ما کوچک‌تر از آنیم که بتوانیم راه را برای شما روشن کنیم ولی به عنوان یک فرزند از ما قبول کنید، اول اینکه امروزه همه شما باید در نماز جمعه‌ها و نماز جماعات و مجالس اسلامی شرکت نمائید و بهره مند شوید. که به خدا رسیدن فقط از همین راه‌ها موفق خواهید شد. دوم اینکه شما نباید ای پدران و مادران سد راهی برای آمدن فرزندانتان به جبهه های جنگ حق علیه باطل شوید و بگذارید فرزندانتان به جبهه‌ها بیایند امروزه دیگر بهانه ای برای آن‌ها وجود ندارد و در قیامت دیگر خداوند حرفشان را پذیرا نیست.

سوم این‌‌که شما نباید هیچ‌‌گاه احکام اسلام را زیر پا بگذارید و باید شدیداً مراقب خود در جهت اجرای احکام اسلام باشید و همیشه گوش به فرمان امام بوده و برای امام و رزمندگان اسلام دعا کنید.

چهارم این‌‌که فرزندان خود را به مدارس علمی و اسلامی بفرستید و بگذارید که فرزندانتان برای مملکت ما مفید بزرگ شوند و عمر خود را بیهوده مصرف نکنند.

من از پدر و مادر و خویشانم می‌خواهم که برای من گریه نکنند که دشمنان اسلام از گریه شما سوء استفاده کرده و می‌گویند که چه قدر این‌ها ضعیف هستند و می‌خواهم که راهم را ادامه بدهند از ملت قهرمان سفارش می‌کنم که از کمک به جبهه های جنگ کوتاهی نفرمایند و پشتیوانه رزمندگان باشند و مردم در پشت جبهه دست این منافقان کور دل را قطع بکنند و نگذارند این چنین عزیزان را از ملت بگیرند و کشور را عزادار بکنند.  من از خانواده‌‌ام می‌خواهم که حدود 10 روز از سال‌های گذشته روزه واجب دارم که برایم ترتیبش را بدهند و مدت این چند روز هم که در ماه مبارک در جبهه بودم و کفارۀ نمازها را هم که نخوانده‌ام بدهند خیلی نخواهد شد.

محل دفن در روستایمان غنی‌‌آباد در کنار قبر رضا و اسماعیل جعفرآبادی باشد.

دیگر عرضی ندارم به جز سلامتی شماها و سلامتی اما عزیز از درگاه خداوند و سلامتی رزمندگان اسلام و پیروزی کامل جنود اسلام بر جنود کفر و امید دارم که پرچم خونین اسلام آبیاری شده از خون شهیدان در تمام گیتی به احتراز درآید و خواهان طولانی شدن عمر اما به درازای نور خورشید و من می‌خواهم که بر سر قبرم دعای وحدت بخوانید و دیگر عرض ندارم. من شهید از تمام شما خداحافظی می‌کنم تا روز قیامت هم‌‌دیگر را ببینیم خداحافظ.

تاریخ ماه مبارک رمضان روز 10 مورخه 1361/04/21

برادر شهید محمد نجاری

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.