جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدقلی نیرنگی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدقلی نیرنگی

شهيد قلب تاريخ است، شهيد الگوي انسانيت و مظهر فضيلت و والايي‌‌هاست كه هم‌‌چون قرآن ميعادگاه ما بشريت است ، بشريتي كه هم‌‌چون بدان پيوسته هستيم بشريتي كه عطا شده از خداي منان است اين يك افتخار و شهيد راه جاويدان دارد مي‌‌رود كه به قرار راه ابديت بپيوندد...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدقلی نیرنگی
نام پدر :باباجانی
تاریخ تولد :۱۳۳۷/۰۵/۰۲
محل تولد :کلاته
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت : ۱۳۶۰/۰۹/۱۳
محل شهادت :بانه
نام عملیات :عملیات پاکسازی جاده بانه - سردشت
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای کلاته رودبار

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

دوم مرداد هزاروسیصدوسی‌‌وهفت در روستای کلاته دامغان به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در روستا گذراند. سال پنجاه‌‌وشش به دامغان رفت. شانزده‌‌ساله بود که هم در ذوب‌‌آهن کار می‌کرد و هم شبانه درس می‌خواند. تا سوم راهنمایی درس خواند.

سال پنجاه‌‌ونه ازدواج کرد. خدا پسری به نام حسین به او عطا کرد. همسرش بچه دوم را باردار بود که او شهید شد. شب چهلم او، دخترش فاطمه دیده به جان گشود.

از طریق بسیج به منطقه کردستان اعزام و در سیزدهم آذر هزاروسیصدوشصت، در عملیات آزادسازی محور بانه-سردشت به شهادت رسید. جنازه‌اش پس از تشییع، در گلزار شهدای کلاته دامغان دفن شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

« و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم الوارثين »

درود بر تو اي محمد رسول ا… درود بر تو اي حسين سرور شهيدان سلام بر تو اي ابراهيم بت شكن خليل خدا ، و سلام بر تو اي خميني و اي مظهر تقوي و غيرت ، سلام بر ملت غيور و جانباز و ايثارگر و شهيد پرور ما، و در پايان سلام اي ايران اي سرزمين انسانيت و اي سرزمين خون و قيام  و اي خورشيد جوشان ، عالم تاب، و اي سرزميني كه شهيد مي‌‌پروراني هم‌‌چون من براي تو از حريم تو دفاع كنم ، در اين لحظه كه فرصتي را غنيمت شمرده تا خلاصه مطالباتم را در اين كاغذپاره درج نمايم كه تحت عنوان وصيت‌‌نامه مي‌‌باشد در اين كاغذ درج نموده‌‌ام به راستي كه اي امام، اي مظهر شرف، اي بزرگ مرد عالم، اي ابر مجاهد تاريخ، به آن خداي واحدي كه هر دو بدان ايمان داريم سوگند ياد مي‌‌كنم كه مطمئن باش كه تا آخرين نفس از سنگرم جدا نخواهم شد زيرا قلب تو در قلب من است و هم‌‌چون بالعكس.

زان روز كه دست بيعت و برادري وحدت به سويت دراز نمودم زيرا شهيد قلب تاريخ است، شهيد الگوي انسانيت و مظهر فضيلت و والايي‌‌هاست كه هم‌‌چون قرآن ميعادگاه ما بشريت است ، بشريتي كه هم‌‌چون بدان پيوسته هستيم بشريتي كه عطا شده از خداي منان است اين يك افتخار و شهيد راه جاويدان دارد مي‌‌رود كه به قرار راه ابديت بپيوندد،

من تذكر به هيچ يك از وابستگان نظير والدين و دوستانم ندارم،زيرا فقط بحثم با خداست.

من به خدا طلبكارم كه همچون برادرانم با خدا طلب خويش را مترودند، حسن رفتار يك انسان بستگي به شخصيت دارد آن علمي كه اگر در راه فضيلت‌‌ها و والایی‌‌ها و براي نجات انسان‌‌ها از چنگال فقر محروميت با جهل بينوايي و استكبار جهانخوار به كار نرود مسلماً به قول علي(ع) بايد در زباله‌‌داني تاريخ جاي گيرد.

اما به يك تذكر ديگر مي‌‌پردازم و شما اي برادران و اي خواهران مسلم من همچون همه مي‌‌دانم كه در اين موقعيت خطير اين انقلاب خونين ما، نياز به وحدت دارد كه هم‌‌چون مي ‌‌فرمايد:

واعتصموا بحبل ا… جميعا ولا تفرقوا. به ريسمان خدا چنگ زنيد و از تفرقه و نزاع دوري كنيد.

افرادي كه به نام ستون پنجم در اين انقلاب رخنه كرده‌‌اند كه تا شايد به خيال خام خويش اين وحدت ناگسستني شما را درهم كوبند زيرا غافل از آن‌‌كه نداند كه اين وحدت به قيمت صد هزار خون جوانان اين مملكت به دست آمده مطمئن كه اين گسسته نخواهد و در آخر عزت همه شما را خواستارم .

والسلام علي من التبع الهدي

محمدقلي نيرنگي

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.