جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدرضا خسروی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدرضا خسروی

ای انسان‌‌های غالبی به کجا می‌‌روید؟ شما که بندهای دلتان را با بندهای دنیا محکم گره زده‌‌اید و با آرزوهای پی‌‌درپی عمری دراز را برای خود محاسبه نموده‌‌اید و خود را در غالب‌‌هایی محکم گره‌‌ کرده‌‌اید که هیچ دردی از دردهای انسان‌‌های محروم را درک نمی‌‌کنید و با مربوط دادن حفظ این انقلاب بر دیگران خود را از آن ساقط کرده‌‌اید و گوش خود را گرفته‌‌اید تا ندای پی‌‌درپی امام عزیزمان و گریه‌‌های دردآلود مادران شهید داده و کودکان یتیم را نشونید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدرضا خسروی
نام پدر :حسین
تاریخ تولد :۱۳۳۱/۰۸/۲۵
محل تولد :دامغان
شغل :ارتشی
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۳۵ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۷/۰۶/۱۵
محل شهادت :جزیره خارک
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :خفگی در آب

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

حسین خسروی در سال هزاروسیصدوسی‌‌ویک در دامغان صاحب پسری شد. نامش را محمدرضا گذاشت. او در سن هفت‌‌سالگی وارد مدرسه شد. تحصیلاتش را تا سوم راهنمایی در زادگاه خود گذراند. از آن پس تصمیم گرفت کار کند تا درآمدش کمک‌‌خرج خانواده باشد. مدتی در مغازه شیرینی‌پزی حاج‌ علی‌اکبر حسنی مشغول به کار شد.

هم‌‌زمان با شروع انقلاب همراه خیل عظیم مردم در تظاهرات و پخش اعلامیه‌های امام(ره) حضور مداوم داشت.

از همان آغاز پیروزی انقلاب و ورود امام(ره) به ایران در جماران به کار گمارده شد. هشت سال هم محافظ امام(ره) بود. همچنین به عضویت رسمی نیروی هوایی ارتش هم درآمد و همراه همسرش به تهران نقل مکان کردند.

ازدواج هم مانع انجام وظایف مهم محمدرضا نشد. او علاوه بر حضور مداوم در مساجد، زمانی که در جبهه نبود مأموریتش را در جماران به بهترین نحو انجام می‌داد.

پانزدهمین روز شهریورماه سال شصت‌‌وهفت در جزیرۀ خارک مجروح گردید که منجر به شهادتش در بیمارستان شد. محمدرضا چهار فرزند از خود به یادگار گذاشته است.

بنابر وصیتش پیکر پاک او را پس از تشییع در فردوس رضای دامغان به خاک سپردند.

    “راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ انا لله و انا الیه راجعون

شهادت می‌‌دهم به یکتایی پروردگار تبارک و تعالی و این‌‌که پیامبر(ص) رسول او و علی(ع) جانشین به حق رسول اکرم(ص) می‌‌باشد. با درود به حضور مبارک پیامبر اسلام حضرت محمد و جانشین او و یازده فرزندش که منتظر ظهور آخرین خورشید تابناک ولایت و منتظر ماندن یکی از وظایف شرعی مسلمانان است و در زمان غیبت آن حضرت پیروی از دستورات پیروی از دستوران نایب بر حقش پیر جماران بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران بت‌‌شکن زمان امام امت خمینی بزرگ تنها مرجع واقعی مسلمانان جهان واجب و کی از فرایض بزرگ مذهبی ما مسلمانان می‌‌باشد.

اکنون که آمریکای جهان‌‌خوار و شوروی غاصب و به طور کلی غرب غارتگر و شرق غاصب در پی از بین بردن این انقلاب عظیم الهی می‌‌باشند بر همه ما واجب است که این رهبر عظیم‌‌الشان و روحانیت در خط امام را تنها نگذاریم و با پیروی از فرامین آنان در اعتلای اسلام عزیز کوشا باشیم.

من بنده گناه‌‌کار چه باید وصیت کنم تا حق تمام مردم را ادا کرده‌‌باشم. الا وصیت بر حفظ اسلام و شناخت فرهنگ آن و دل را با غلطیدن در برنامه‌‌های مکتب به اطمینان رساندن. ای انسان‌‌های غالبی به کجا می‌‌روید؟ شما که بندهای دلتان را با بندهای دنیا محکم گره زده‌‌اید و با آرزوهای پی‌‌درپی عمری دراز را برای خود محاسبه نموده‌‌اید و خود را در غالب‌‌هایی محکم گره‌‌ کرده‌‌اید که هیچ دردی از دردهای انسان‌‌های محروم را درک نمی‌‌کنید و با مربوط دادن حفظ این انقلاب بر دیگران خود را از آن ساقط کرده‌‌اید و گوش خود را گرفته‌‌اید تا ندای پی‌‌درپی امام عزیزمان و گریه‌‌های دردآلود مادران شهید داده و کودکان یتیم را نشونید. خداوندا! تو شاهدی که حق هیچ‌‌کس از دوستان و خانواده‌‌ام را ادا نکرده‌‌ام و ای کاش می‌‌توانستم حق ولایت فقیه و رهبرم را ادا کنم.

ای کاش می‌‌توانستم مفهوم گریه‌‌های نیمه‌‌شب امم را درک کنم. ای کاش دردی از دردهای مردم معصوم را درمان می‌‌کردم و ای کاش می‌‌توانستم حق دوستان را به جا آورم. خدایا هر کدام از برادرانم که به شهادت می‌‌رسند می‌‌دانی که زخمی جانکاه بر قلب ریشم به جای می‌‌گذارند و تنها وصایا و هدف آن‌‌هاست که مرا آرامش دیگری می‌‌بخشد. خداوندا! ملت ما را آن‌‌چنان ایمانی عطا کن تا در جریانات پیچیده اجتماعی فرو نریزند و آن‌‌چنان ایمانی به مجاهدان ما همراه با فرهنگ اسلامی عطا کن تا انعطاف‌‌های سخت آن‌‌ها را نلرزاند و رهبر ما را با جوان‌‌های ما پیوند آهنین عطا فرما.

چند جمله سفارش به خانواده‌‌ام، پدر بسیار عزیز و مهربانم من نتوانستم حق فرزندی را نسبت به شما به جا بیاورم ان‌‌شاءالله مرا به بزرگواری خودتان می‌‌بخشد. پدرم می‌‌دانم که مدت زیادی است با دست‌‌رنجت و دست‌‌های پینه‌‌بسته‌‌ات رنج کشیدی تا مرا بزرگ نمایی تا بتوانم عصای دست پیریت باشم ولی نتوانستم پسر خوبی برایت باشم امیدوارم مرا عفو نمایی.

همسر مهربانم وصایای زیادی با شما دارم، اول این‌‌که در مدت زندگی از شما بدی ندیدم ولی در مقابل بدی بسیار به شما روا داشتم چرا که نتوانستم زندگی خوبی را برای شما فراهم نمایم امیدوارم که مرا عفو نمایید. همسرم شما را سفارش می‌‌کنم به تقوای الهی. در این راه تلاش بسیار نمایید که بتوانید پیام‌‌رسان خون شهدا باشید.

البته من نمی‌‌دانم لیاقت آن را دارم که خون ناقابل خود را در راه اسلام نثار کنم یا نه؟ اگر خداوند این توفیق را به اینجانب عطا کرد مبادا از بیعت با امام سر باز زنید و همواره پیرو فرمان آن حضرت و روحانیت مبارز باشید. شما و دخترانم را سفارش می‌‌کنم به حفظ حجاب که با حفظ آن می‌‌توانید مشت محکمی بر دهان دشمنان و منافقان بزنید و ادامه تحصیل آنان را می‌‌خواهم. علیرضا و محمودرضا پیرو راه امام‌‌حسین(ع) و کوشا جهت حفظ اسلام باشند همواره گوش به فرمان پیر جماران نمایند تا رستگار شوند و سفارش می‌‌کنم سلاح شهدا و بنده بر زمین نماند فرزندانم آن را بردارند و با دشمنان قرآن همواره در ستیز باشند.

خواهرم شما هم به جای مادرم بودید و به جای خواهرم درست شبیه به امام‌‌حسین(ع) که زینب کبری(س) هم خواهر و هم مادر برای آن حضرت بودند. خواهرم من برادر خوبی برای شما نبودم. می‌‌دانم شما بزرگوارید و مرا می‌‌بخشید. خواهرم مبادا در انظار مردم گریه نمایی که دشمنان شاد می‌‌شوند. مبادا لباس مشکی بر بچه‌‌های من بپوشانید و شما و بستگان را نیز به این امر سفارش می‌‌کنم.

خواهرم در نهان هرچه خواستید بر مظلومیت آقا امام‌‌حسین(ع) گریه نمایید. از دوستان خوبم تمنا دارم مرا عفو نمایند و صفوف نمازهای جمعه و جماعت را هر چه باشکوه‌‌تر برگزار نمایید.

به امید پیروزی رزمندگان اسلام محمدرضا خسروی 1366/05/10

   

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.