جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدرضا خدابنده لو

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدرضا خدابنده لو

اميدوارم كه هميشه عمل كردن به قرآن را سر لوحه كارهايتان قرار دهيد و خودتان را در حضور خدا بدانيد و زينب‌‌وار در مقابل سختي‌‌ها بايستيد و هم‌‌چون امام در مقابل ظالمان داخلي و خارجي استوار و مقاوم باشيد...

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدرضا خدابنده لو
نام پدر :علی اصغر
تاریخ تولد :۱۳۴۲/۰۱/۰۱
محل تولد :مشهد
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده دسته پیاده
سن :۲۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۳/۲۲
محل شهادت :مهران
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به دست و پهلو

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در شرقی‌‌ترین نقطۀ ایران، مشهد که خورشید به احترام طلوع می‌‌کند و  نقاره‌‌هایش گوش آسمان را کر، در اولین روز بهار، علی‌‌اصغر و همسرش سومین فرزند را در آغوش گرفتند و به یمن ورودش به پابوسی مولایش امام رضا(ع) شتافتند و در زیر بارش مهربانی‌‌اش نام فرزندشان را محمدرضا گذاشتند که تا نفس برمی‌‌آورد، بنده‌‌ای باشد از بندگان راضی خداوند و در مسیر «رضاً به رضائک» گام بردارد.

کودکی را پشت سر نگذاشته بود که همراه خانواده به دامغان مهاجرت کرد. دوران تحصیل را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذاشت. سیزده‌‌ساله بود که بهاری تازه از جنس حقیقت‌‌جویی در رگ‌‌های مردم جوشید و مردی از تبار نور بر این سرزمین نظر مهر افکند تا جوانانی چون محمدرضا، سربازان وفادارش شوند و انقلابی جهانی و ماندگار را در تاریخ بشر ثبت کنند.

محمدرضا که دلش مملو از ایمان و حقیقت بود، در سایۀ لطف پروردگار و الطاف ائمه معصومین(ع) در مسیر نور حقیقت قرار گرفت. تحصیلاتش به پایان نرسیده بود که پس از تشکیل سپاه به عضویت رسمی سپاه درآمد.

ورزش‌‌کار بود و کشتی‌‌گیر؛ آن‌‌قدر که نه‌‌تنها در شهر و استان که در کشور هم حرفی برای گفتن داشت و در این رشته مقام کسب کرده بود. پس از شروع جنگ راهی شد. او دریافته بود که دنیا تنها ایستگاهی است برای گذشتن و مقصد فقط خداست. پس راهی میدان نبرد شد. آذرماه سال شصت‌‌ویک برای اولین بار در جبهه حضور یافت. گاهی تک‌‌تیرانداز بود و گاهی معاون دسته؛ مسئول دسته هم شده بود.

سودای دیدار و ماندن در کنار انسان‌‌هایی که سقفشان آسمان بود و فرش زیر پایشان زمین، در جانش ریشه دوانده بود. بیست‌‌ودوم خردادماه سال شصت‌‌وپنج خط پدافندی مهران نیز بی‌‌تابی محمدرضا را یافته بود. ترکش‌‌های سربی داغ در پهلو و پای او جای ‌‌گرفتند و او آرام لبخند ‌‌زد.

انگار غروب بود و خورشید، قرمزی‌‌اش را به رخ می‌‌کشید و کبوتران حرم به استقبال محمدرضا آمده بودند و باز هم مثل روز آمدنش صدای نقاره‌‌ها در گوش آسمان ‌‌پیچید و پیکر پاک محمدرضا بر دوش شهر می‌‌رفت تا در بهشت شهیدان شهرمان، دامغان بیارامد.

    “راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام بر تمام شهدا و خانواده هايشان؛ سلام بر شهداي زنده انقلاب كه چون كوه مقاوم در مقابل دردي كه روز و شب دارند در بيمارستان‌‌ها به سر مي‌‌برند و هر دقيقه اجر عظيمي پروردگارمان به آ‌‌‌‌ن‌‌ها عطا مي‌‌كند. درود بر شهيدان كربلاي حسين(ع)؛ سلام بر ياران باوفاي حسين(ع) سلام برامام امت؛ ابراهيم زمان و حسين زمان خميني حامي مسلمين و مستضعفان جهان؛ درود بر ياران با وفاي امام خميني درود برتمام شهيدان گلگون كفن كربلاي ايران.

سلام به عاشوراي حسين(ع) سلام بر سنگرهاي پرخون مرزهاي ايران كه توسط مزدوران بيگانه  و جيره‌‌خواران شرق و غرب  كه دستشان از آستين صدام خائن به در آمده است مرگ بر منافقان كه مي‌‌خواهند اين انقلاب نو نهال را ناتوان سازند.

اميدوارم كه هميشه عمل كردن به قرآن را سر لوحه كارهايتان قرار دهيد و خودتان را در حضور خدا بدانيد و زينب‌‌وار در مقابل سختي‌‌ها بايستيد و هم‌‌چون امام در مقابل ظالمان داخلي و خارجي استوار و مقاوم باشيد.

و سلام گرم من بر پدر و مادر عزيزم؛ پدر و مادر حال فرصتي پيش آمده كه به ياري خداوند به جبهه‌‌هاي حق عليه باطل بروم  و ازياران حسين(ع) باشم زيرا سيدالشهدا نيز براي احياء دين قيام كرد و ما هم به فرمان رهبر عزيزمان براي احياء دين قيام مي‌‌كنيم اگر مي‌‌خواهيد كه ياد شهيدان زنده بماند فقط پشت سر امام و روحانيت مبارز و افراد مورد تاييد امام و روحانيت باشيد و به برادران ديني خود وصيت مي‌‌كنم شماها وارث اسلحه از دست افتاده شهيدان هستيد وصيت مي‌‌كنم كه هرگز تا آخرين قطره خون خود  با دشمنان اسلام سر سازش نگيريد و هميشه به فرمان امام خميني باشيد و در از بين بردن دشمن درون كوشش كنيد كه جهاد اكبر مقدمه جهاد اصغر و وابسته به آن است و ديگر اين كه كسي خيال نكند مرا به زور به جنگ فرستادند من با ميل و ايمان خودم رفتم تا به دشمنان اسلام بفهمانم كه اسلام سازش‌‌پذير نيست به همان خدايي كه تمامي ما را آفريد قسم كه تا آخرين قطره خون خود سنگرم را رها نكرده و مبارزه خواهم كرد و در خاتمه  وصيت مي‌‌كنم كه اگر جنازه من به دست شما رسيد آن را در فردوس رضا در كنار ديگر شهيدان دفن كنيد.

والسلام

(به اميد ديدار در دنياي ديگر)

محمد رضا خدابنده لو 61/09/17

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.