جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید عباسعلی رنگریز

فرازی از وصیت نامه:
شهید عباسعلی رنگریز

من از شما تقاضا دارم كه هم‌‌چون گذشته پشت سر امام عزيز و خط سرخ شهادت گام برداشته و تا رفع فتنه در عالم از پاي ننشينيد و آرام نگيريد زيرا شرافت و عظمت اسلام در اين است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :عباسعلی رنگریز
نام پدر :جمشید
تاریخ تولد :۱۳۳۸/۰۶/۰۹
محل تولد :روستای زردوان دامغان
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :نیروی تدارکات
سن :۲۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۰۴
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۴
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :زردوان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

کربلایی جمشید در سال هزاروسیصدوسی‌‌وچهار به پابوسی امام ‌‌حسین(ع) مشرف شد. چون فرزند پسری نداشت، تمام دعا و آرزویش این بود که صاحب پسری شود. چهار سال بعد خداوند، عباسعلی را به او و همسرش فاطمه‌‌خانم  عطاکرد. در نهم شهریورماه سال هزاروسیصدوسی‌‌وهشت، عباسعلی در زردوان چهارده (دیباج) به دنیا آمد.

خانوادۀ ایشان به‌‌علت سردی هوا و کمبود امکانات، زمستان‌ها را به روستای النگ از توابع شهر کردکوی گرگان کوچ می‌‌کردند و تابستان‌ها را به زردوان برمی‌‌گشتند. پدرش به‌‌علت کهولت سن با مشقت فراوان به کار کشاورزی مشغول بود.

 دوران تحصیل ابتدایی را در روستای النگ و در دبستان جامی تا پایان پایۀ چهارم گذراند اما به‌‌علت بیماری شدید و ناتوانی مادر، دیگر نتوانست به تحصیل ادامه دهد. تنها پسر و تنها عضو از خانواده بود که با پدر و مادرش زندگی می‌‌کرد. خواهرانش هرکدام ازدواج کرده و در شهر دیگری زندگی می‌‌کردند. در سال هزاروسیصدوپنجاه‌‌وشش در شرکت زغال‌‌سنگ البرز شرقی مشغول به کار شد. هم کار می‌‌کرد و هم در پرستاری از مادرش از هیچ کاری دریغ نمی‌‌کرد. حاصل ازدواجش دو دختر و یک پسر بود. با وجود مسؤولیت سنگین و مشقات فراوان زندگی از عقاید خودش دست نمی‌‌کشید.

در مجالس مذهبی و فعالیت‌‌های ضدرژیم شرکت می‌‌کرد. پس از آغاز جنگ تحمیلی در جنگ شرکت نمود. همسر و فرزندان خود را به رعایت حقوق مردم و احترام به پدر و مادر و اطاعت امر رهبری زیاد سفارش می‌‌کرد. از خصوصیات مهم ایشان مراقبت در امر حلال و حرام و حق الناس بود.

سرانجام در سال هزاروسیصدوشصت‌‌وپنج در عملیات کربلای ۴ بعد از صدوهشت روز ایثارگری در مرزهای میهن اسلامی در خاک شلمچه و در چهارمین روز دی‌ماه، خداوند بزرگ به پاس خدمتی که در حق مادر بیمارش با تمام کودکی‌‌اش کرده بود، ترکش‌ها را پیام‌آور شاد لحظه‌های شیدایی و شهادتش کرد و بالاترین مقام یعنی شهادت را هدیه‌اش نمود.

پیکر پاکش در گلزار شهدای زادگاهش به‌‌ خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

كل نفس ذائقه الموت

با حمد و سپاس فراوان بر خداوند متعال و با درود و سلام برپيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) و امامان معصوم و نائب برحق دوازدهمين امام معصوم، حضرت امام خميني و با سلام به ارواح پاك شهداي دشت‌‌هاي خوزستان وكوه‌‌هاي كردستان و با درود و سلام به جانبازان و مجروحين و مصدومين جنگ و با آرزوي شفاي عاجل براي آن‌‌ها و با آرزوي آزادي اسرا و بازگشت مفقودالأثرها به آغوش پر مهر خانواده‌‌هايشان.

اينك كه با ميل و رغبت خودم و احساس وظيفه شرعي و عرفي توفيق حضور در جبهه‌‌هاي نور عليه باطل را يافتم چند سطري من باب وصيت‌‌نامه به روي كاغذ مي‌‌آورم و اميدوارم كه به آن دقيقاً عمل شود. پدر ارجمندم از محضر شما تقاضا دارم كه مرا ببخشيد و مرا حلال كنيد زيرا احساس مي‌‌كنم در طول زندگي نتوانستم لحظه‌‌اي از زحمات طاقت‌‌فرساي شما را جبران نمايم و مي‌‌خواهم صبر و شكيبائي را پيشه خود سازيد و افتخار نمایيد كه تنها پسرتان را و تنها امانت الهي را خوب نگهداري كرده و به صاحبش پس داده‌‌ايد و به خواهرانم سفارش مي‌‌كنم كه زينب‌‌گونه پيام خون شهدا را به گوش كر استكبار جهاني و جنگ افروزان دنيا برسانيد و بگويند كه ما از كشته شدن در راه اسلام باكي نداريم، بلكه افتخار مي‌‌کنيم زيرا سرور شهيدان امام حسين(ع) هم افتخار كرده و شما اي مردم قهرمان و شهيدپرور چهارده، آفرين بر شما كه به حق دين خود را نسبت به اسلام ادا كرديد بر خود بباليد و افتخار كنيد زيرا عاقبت دنيا فنا شدن است و چه خوب كه با عشق به كربلاي حسيني و به سوي معشوق خود شتافتن.

من از شما تقاضا دارم كه هم‌‌چون گذشته پشت سر امام عزيز و خط سرخ شهادت گام برداشته و تا رفع فتنه در عالم از پاي ننشينيد و آرام نگيريد زيرا شرافت و عظمت اسلام در اين است. به همسرم سفارش مي‌‌كنم كه مانند زنان كربلاي حسيني پيام خون شهدا را به كج‌‌فهمان برسانيد و آنان را از خواب غفلت بيدار نمایيد و حقانيت جمهوري اسلامي را به جهانيان بفهمانيد و در تربيت فرزندانم كوشا باش و آن‌‌هارا طوري به بار بياور كه از زمره باقيات صالحات باشند. ان‌‌شاءالله  از شما تقاضا دارم كه  هم‌‌چون گذشته پشت سر امام عزيز و خط سرخ شهادت گام برداشته و تا رفع فتنه در عالم از پاي ننشينيد.

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.