جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید علی شعنی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید علی  شعنی

تنها توصيه‌‌اي كه به نزديكان و فاميل‌‌ها و دوستان و آشنايان دارم آن است كه راه سرخ حسين را ادامه دهنده باشند.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید علی  شعنی
نام پدر :سیدحسن
تاریخ تولد :۱۳۴۳/۱۱/۰۵
محل تولد :روستای قلعه دامغان
شغل :کارگر
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۲/۰۸/۲۸
محل شهادت :پنجوین
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :قلعه
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

زمستان چهل‌وسه با همۀ سردی و تلخی‌اش در پنجمین روز بهمن‌ماه گل به بار آورد. اولین فرزند سیدحسن و سیده‌مرضیه همۀ امیدشان بود و چلچراغ خانۀ گلی و محقرشان.اسمش را به عشق مولای متقیان «علی» گذاشتند و با همۀ وجود به تربیتش پرداختند.

سیدعلی در دل طبیعت روستا، صفا و سادگی را از جوی‌های روان و استقامت و ایستادگی را در قامت کوه‌ها آموخت و روزهای زیبای کودکی را ‌گذراند. برای آموختن خواندن و نوشتن راهی دبستان هدایت شد و پس از چند سالی به علت مشکلات اقتصادی خانواده و شرایط نامساعد تحصیل درس را رها کرد. در مکتب مادر درس عشق و صبوری گرفت و در کنار پدر با شرایط بد روزگار دست ‌و پنجه نرم کرد.

مردی بود با ظاهری کودکانه وقتی که در تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب هم یلی بود با کوله‌باری از عزم و اراده در قالب پسرکی پانزده‌ساله که راهی میدان نبرد با دشمن شد.

از پادگان آموزشی ۲۱ حمزه سیدالشهدا(ع) به پادگان دوکوهه لشکر ۱۷ علی‌بن‌‌‌ابیطالب(ع) اعزام شد. بعد از چهار روز به دشت‌‌عباس مقر تاکتیکی لشکر فرستاده شد و سرانجام در آخرین برگ‌ریز پاییزی سال هزاروسیصدوشصت‌ودو، بیست‌وهشت آبان‌‌‌ماه، در منطقۀ پنجوین، عملیات والفجر۴ بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و تنها یادگارش یک پلاک بود و چند تکه استخوان که بعد از دوازده سال چشم‌انتظاری در میان گریه‌های بی‌صدای مادر و ناله‌های یعقوب‌وار پدر در کنار مزار امامزاده‌ محمد دیباج به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهدا

به نام پروردگار به نام آفريننده آسمان به نام پروردگار محمد(ص) و علي(ع) و به نام پروردگار حسين سيدالشهدا و خميني بت‌‌شكن.

قسم به خداي حسين من راهم يافتم خون حسين جاري است و مكتب حسين ايثار و خون مي‌‌خواهد خوني كه با آن مكتب زنده شود و براي سيراب کردن بوته نهال انقلاب اسلامي هزاران مرد و زن جوان و حتي بچه‌‌هاي شش ماهه از جان خود گذشتند تا مكتب حسين و حماسه كربلا را زنده كنند.

آري به قول امام مكتبي كه شهادت دارد اسارت ندارد و پدر و مادر عزيز من با خودسازي و خودآگاهي اين مكتب را انتخاب كردم. در اين راه بر من تحميلي نيست چنان كه خود مي‌‌داني كه من زندگيم حسين بوده و پايانش هم‌‌چنين شد پس بر من نگريي، گريه براي حسين و يارانش لازم نيست گريه براي كسي است كه روي تختخواب گوشه خانه‌‌اش مي‌‌ميرد.

حسين كه در مقابل كفار ايستاد و تا دم آخر كفار را كشت و سپس راهي بهشت موعود گرديد. ديگر براي اين گريه و زاري نيست بايد در چنين مواقعي هر انسان با ايماني به چنين مكتبي ببالد كه چنين افرادي را در دامن فاطمه پرورش داد و تحويل جامعه داد. از چنين پدر چون علي(ع) و مادرت مثل فاطمه انتظار چنين اولادي را بايد داشت كه حسين كربلا باشد. پس پدر و مادر گرامي از شماها مي‌‌خواهم چنين باشيد، برايم مبادا گريه نكنيد تنها مسئوليتي كه شماها بعد از من داريد ادامه راه حسين و خميني است مبادا در مقابل منافقان خم به ابرو بياوريد تا آن‌‌ها شما را پريشان حال ببيند.

پدر و مادر بايد افتخار كنيد ممكن است حتي جسد من نيز به دستتان نيفتد چون جنگ است و جنگ اين چيزها را هم دارد باز بايد كوچك‌‌ترين ضعفي به خود راه ندهيد كه پريشاني تو روح مرا در بهشت عذاب خواهد داد. پدر و مادر بايد افتخار كنيد كه توانستيد پسري پرورش دهيد كه با خود آگاهي كامل راه شهادت را پيموده و خانواده تو نيز قرباني به پيشگاه خداوند كرد و خداوند عادل است مواقعي كه انقلاب در ايران شروع شد خداوند دو پسري به تو داد كه جاي پسر بزرگت را در آينده خالي نگذارد يعني قبلاً خداوند قبلاً زمينه‌‌سازي كرده بود.

مادر جان مي‌‌دانم تو بر من زحمت زياد كشيده‌‌اي ولي بايد حلالم كني چون دين خدا در خطر است و خداوند از شما راضي باشد و خواهران عزيزم اميدوارم شماها چون زينب عمل كنيد و بعد از برادرتان شماها نيز ادامه‌‌دهنده راه او باشيد و در راه هدفتان استوار و محكم باشيد و تو اي علي‌‌اكبر برادرم اميدوارم در نبود برادرت راه او را ادامه دهي و همواره مطيع اوامر پدر و مادر باش و خداوند تو را در هدفت ياري دهد و در آخر تنها توصيه‌‌اي كه به نزديكان و فاميل‌‌ها و دوستان و آشنايان دارم  آن است كه راه سرخ حسين را ادامه دهنده باشند.

شهيد قلب تاريخ است            شهيد شمع تاريخ است

حسين و خميني سازنده تاريخ هستند

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.