جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید رضا ترابی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید رضا ترابی

اگر چه دنيا بسيار زيباست ولي خانه آخرت هرچه كه دنيا زيبا باشد از آن زيباتر است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید رضا ترابی
نام پدر :سید علی اصغر
تاریخ تولد :۱۳۴۱/۰۲/۰۲
محل تولد :دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :آرپی جی زن
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۰/۰۹/۱۳
محل شهادت :بانه
نام عملیات :پاکسازي جاده بانه - سردشت
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

دنیا تو را فریاد می‌‌زد، وقتی که آمدی و گام‌‌هایت نشان پرواز داشت نه ماندن و اقامت‌‌گزیدن بر پهنۀ این خاک. از این جهت بود که سیدعلی‌‌اصغر نامت را به حرمت آفتابی‌‌ترین معنای آفتاب و خورشید مشرق‌‌زمین رضا نهاد. هنگامی‌‌که در دومین روز اردیبهشت چهل‌‌ویک چشم در چشم مادر گذاشتی، هم‌‌چون گام‌‌های مردانه و استوار پدر قدم در راه زندگی نهادی و توکل و صبر آموختی. در زادگاهت دامغان درس خواندی و بزرگ شدی.

سیدرضا! تو نوجوان انقلابی‌‌ای بودی که در راه انقلاب قدم برداشتی و شکوفاییت با انقلاب همراه شد و پس از پیروزی انقلاب در شرایطی که منافقین برای ضربه‌‌زدن به مردم، مزارع گندم را به آتش می‌‌کشیدند تو با دیگر جوانان برای چیدن گندم راهی مزارع می‌‌شدی و دست در دست آن‌‌ها گندم درو می‌‌کردی.

اما چه صدای مهیبی داشت جنگ و چه بی‌‌رحمانه بر دل‌‌های مهربان شما گلوله‌‌های سربی باریدن گرفت و گندم‌‌زارهای طلایی با خون شما جوانان به رنگ سرخ درآمد و کربلایی دیگر در ایران تکرار شد.

و این‌‌بار تو سیدرضا، همراه خود را یافتی، هم‌‌زبانت را، گروه شهید چمران را. در جنگ‌‌های نامنظم همراهی نمودی. آن زمان بی‌‌سیم‌‌چی بودی. بی‌‌سیم‌‌چی گروه. شاید آنتن بی‌‌سیم تو گاهی تا خدا وصل می‌‌شد و این را فقط تو می‌‌دانستی و گروهت.

سرانجام در سیزدهم آذرماه شصت، بانه تو را به خود خواند و قلبت در سکوت ضربان‌‌هایش و گام‌‌های استوارت در کوه‌‌های برافراشتۀ بانه – شهری مظلوم و بی‌‌دفاع و سرد- آماج تیر گروهک منافقین قرار گرفت و تو عاشقانه برفراز قبله‌‌های کردستان رسیدی تا خدایت. در لبخند و سکوت چشم فرو بستی. سه روز بعد در کنار دوستان شهیدت در گلزار شهدای شهر کویری و پرستاره‌‌ات مقیم شدی.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسمه تعالی

ولا تحسبن الذين قتلوا في سيبل ا... امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون

مپنداريد آنانكه در راه خدا كشته شده‌‌اند مردگانند بلكه آنان زنده‌‌اند و نزد پروردگارشان روزي مي‌‌خورند.

وصيت‌‌نامه اينجانب سيد رضا ترابي فرزند سيد علي اصغر شماده شناسنامه 47 صادره از دامغان اول با گفتاري از استاد شهيد آيت‌‌ا… مطهرى درباره ا امام حسين(ع) شروع مي‌‌كنم امام حسين(ع) مرگ در راه امر به معروف و نهي از منكر زينت بخشيد و به آن شكوه و جلال داد. اگر چه دنيا بسيار زيباست ولي خانه آخرت هرچه كه دنيا زيبا باشد از آن زيباتر است.

با سلام گرم بر پدر و مادرم مهربانم، حال فرصتي پيش آمده كه به ياري جبهه‌‌هاي حق عليه باطل بروم و از ياران حسين(ع) باشم زیرا سيدالشهدا براي احياء دين اسلام و مكتب قيام كرد و ما هم به فرمان امام و رهبر عزيزمان و قوت قلب براي احيای دين اسلام و مكتب و پايداري آن قيام مي‌‌كنم اگر مي‌‌خواهيد ياد شهيدان زنده بماند بكوشيد، چرا؟ چون خدا مي‌‌گويد شما را به سختي‌‌ها و حتي با خوشحالي ها امتحان مي‌‌كنم و در آخر هم تكرار مي‌‌كنم كه دست از امام و رهبر نكشيد و هميشه يار و ياور امام باشيد و من مي‌‌خواهم كه سلاح بر زمين گذارده نشود بلكه به جاي من ده‌‌ها نفر سلاح برگيرند و راه شهيدان را ادامه بدهند من حدود يك ماه در جبهه بودم و روزه نگرفتم و روزه بدهكار هستم و اگر ممكن بود مقداري نماز بدهيد براي من بخوانند.

والسلام

اللهم ايد امام الخميني ،اللهم احفظ قائدنا الخميني. اللهم انصر السلام و المسلمين و اخذل

الكفار و المنافقين. اللهم اخلص نياتنا و الرزقنا الشهادت في سبيلك.

سيد رضا ترابي

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.