جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید اسدالله افضلی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید اسدالله  افضلی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید اسدالله  افضلی
نام پدر :سید زین العابدین
تاریخ تولد :۱۳۲۴/۰۷/۲۰
محل تولد :روستای تویه دامغان
شغل :ارتشی
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :فرمانده دسته ادوات
سن :۳۶ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۰/۱۲/۱۱
محل شهادت :تنگه چزابه 
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش توپ

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :تهران
شهر :تهران
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت زهرای تهران

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

بیستم مهر هزاروسیصدوبیست‌وچهار، وقتی عطر باران فضای کوچه‌باغ‌های روستای تویه‌دروار را پر کرده‌ بود و برگ زرد درختان زمین سبز روستا را رنگین می‌کرد، خانواده کوچک و سادۀ زین‌العابدین افضلی صاحب فرزندی شد. پدر با همۀ عشق و ایمان فرزندش را در آغوش کشید و نامش را سیداسدالله نهاد و مادر با همۀ وجود درس مهربانی و ایثار را به او آموخت.

سیداسدالله روزهای قشنگ کودکی را در میان بوته‌زارها، مزارع گندم و کنار جوی‌های زلال آب روستا گذراند. سپس به دبستان رفت و با هوش و ذکاوتی سرشار دورۀ ابتدایی را در دبستان صاحب تویه پشت سر نهاد اما چون روستا مدرسۀ راهنمایی و دبیرستان نداشت از تحصیل بازماند و در مکتب پدر قرآن آموخت و به کشاورزی و دامداری پرداخت.

جوان سرو قد روستایی برای گذراندن دورۀ سربازی به تهران رفت. همان موقع به استخدام ارتش درآمد. در کنار کار، تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داد. همان‌‌جا ازدواج کرد و صاحب دو فرزند دختر شد. دوازدهمین سال خدمت اسدالله در ارتش بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی برای کسب درجۀ ستوانی، به دانشگاه افسری شیراز رفت. دورۀ مقدماتی را گذراند و وارد لشکر ۹۲ زرهی شد. صدای جنگ که بلند شد جوان غیور روستایی تاب نیاورد؛ به جبهۀ جنوب رفت و در گردان ۱۵۱ خرمشهر مردانه جنگید و مجروح شد.

مدتی در بیمارستان بود و پس از بهبود با وجود ترکش در بدن دوباره عازم جبهه شد. گردانش را سامان بخشید و این‌‌بار در تنگۀ چزابه در سنگر کمین، به کمین دشمن نشست.

سرانجام در غروب یازدهمین روز اسفند سال شصت، وقتی یکی از   هم‌‌سنگرانش زخمی شد، اسدالله چون شیر ژیان از سنگر بیرون پرید. همان موقع مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

مزار سیداسدالله در بهشت‌زهرای تهران خاطرۀ شیرمرد روستای تویه را تا ابد در دل‌ها زنده نگه خواهد داشت.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.