جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید ذبیح الله اسقانیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید ذبیح الله  اسقانیان

با درود و رحمت خدا بر ارواح طيبه پاك شهدا و شفاي عاجل از خدا براي مجروحين و معلولين 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :ذبیح الله  اسقانیان
نام پدر :سیف اله
تاریخ تولد :۱۳۴۴/۰۹/۰۸
محل تولد :روستای نمکه دامغان 
شغل :دامدار - عشایر
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال 
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۴/۱۲/۲۵
محل شهادت :کوشک 
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به پا

شناسنامه تدفین

کشور :ایران 
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان 

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

آسمان روستای نمکه در لحظه‌‌های نمور و نوازشگر پاییز سال هزاروسیصدوچهل‌‌وچهار، شاهد گریه‌‌های نوزادی بود که در خانۀ ساده و پر از ایمان آقا سیف‌‌الله و همسرش پا به دنیا گذاشته‌‌ بود. نامش را ذبیح‌‌الله گذاشتند. چه کسی می‌‌دانست که ششمین فرزند خانوادۀ آقا سیف‌‌الله، سرنوشتی آمیخته با نامش خواهد داشت. آقا سیف‌الله، پاره تنش را از همان کودکی، نذر تمام صبوری‌‌های آقای شهیدان کرده بود.

وقتی که آمده‌‌ بود، آسمان اجابت خداوند پر از زمزمۀ ذکر رجبیون بود. پس ذبیح‌‌الله از همان کودکی انسی با ذکر خداوند و امید استجابتش داشت.

کودکی‌‌اش را در کنار دیگر اعضای خانواده گذراند و تحصیلات ابتدایی‌‌ را در نمکه به پایان برد. کشاورزی کار مورد علاقه‌‌اش بود و به آن مشغول شد.

مردم روزهای پیروزی انقلاب را پشت سر می‌‌گذاشتند که جنگ شروع شد. چند سال بعد نوجوانی ذبیح‌‌الله به‌‌ پایان رسیده‌‌ بود و آمادۀ خدمت به نظام می‌‌شد. سه ماه دورۀ آموزشی‌‌ را در پادگان چهل‌‌دختر گذراند. هجدهم اسفندماه شصت‌‌وسه سرباز لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه شد.

دستش در منطقه میمک مجروح شد اما دفاع از باورهایش سبب شد تا بدون تردید به راهی که انتخاب کرده‌‌ بود ادامه دهد.

منطقۀ کوشک لحظه‌‌های آخر ذبیح‌‌الله را رقم می‌‌زد. شانزدهمین‌‌ ماه خدمتش داشت به پایان می‌‌رسید که سرانجام در بیست‌‌وپنجمین روز اسفند شصت‌‌وچهار درحالی‌‌که ترکش‌‌های خمپاره مهمان جسم پاکش شده‌‌ بودند به خداوند خوبی‌‌ها سلام گفت. پیکرش در ششمین روز از فروردین شصت‌‌وپنج مهمان گلزار شهدای دامغان شد.

          “راهش جاوید باد”        

وصیت نامه شهید

بسمه تعالي

 با درود بر رهبر كبير انقلاب اسلامي و با درود فراوان به خانواده هاي معظم شهدا و با درود و رحمت خدا بر ارواح طيبه پاك شهدا و شفاي عاجل از خدا براي مجروحين و معلولين: ان‌شاءالله.

حضور محترم خدمت داداش گرامي و خواهر مهربان سلام عرض مي‌كنم. پس از تقديم عرض سلام اميدوارم كه حال همگي شما خوب باشد و نگراني نداشته باشيد.

باري عرض مي‌شود ذبيح‌الله خدمت برادر خود قربان سلام مي‌رساند. همچنين خدمت خواهر عزيز خود سلام و دعا مي‌رساند و توفيق شما را در زندگي از خداوند خواهانم .

ناگفته نماند كه داداش گرامي ما در باختران هستيم و نگران من نباشيد من و عبدالله و عليرضا پيش هم هستيم و جايمان فعلاً خوب است و ما به همين زودي‌ها مجدداً تقسيم مي‌شويم و فعلاً آدرس دقيقي من ندارم كه براي شما بنويسم انشاالله موقعي كه تقسيم شويم براي شما آدرس خود را مي‌نويسم خدمت همه دوستان و آشنايان سلام مي رسانم ديگر عرض ندارم جز سلامتي شما را از خداوند خواهانم .

خواهرم نوشته پشت پاكت ( به اميد پيروزي حق بر كفر جهاني) را نگهدار . اين چند كلمه را به عنوان وصيت براي تو خواهرم مي‌نويسم كه بعد از شهادت من آن را به مادرم بدهيد از همه تقاضاي حلاليت و بخشش دارم اگر من شهيد شدم مي‌خواهم پيش شما خواهرها  و دوستان باشم مرا در گلزار شهدا يعني فردوس رضا دفن كنيد خواهرم اين را به كسي نشان نده مگر اين‌كه من شهيد شدم اگر فرصتي شد يك وصيت‌نامه مفصل مي نويسم.

 خداحافظ . ذبيح الله اسقانيان ـ تاريخ 05/ 11/ 63

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.