جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید اسماعیل علی آبادیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید اسماعیل علی آبادیان

انقلاب شكوهمند اسلامي ملت مسلمان ايران را كه با خون هزاران شهيد به ثمر رسيده با تمام وجودم تأييد مي‌كنم و آن را صددرصد اسلامي مي‌‌دانم و حضرت امام خميني را مرجع تقليد شيعيان جهان و اين بزرگ مرد تاريخ اسلام و سلاله پيامبر گرامي را رهبر واقعي و نايب بر حق حضرت مهدي مي‌‌دانم و او را كه سلام و درود خداوند بر او باد شايسته رهبري مسلمانان جهان مي‌‌دانم و از كساني كه عرايض حقير را قبول دارند مي‌‌خواهم اين رهبر عزيز را ياري و از دستوراتش پيروي كنند كه رضاي خداوند در آن است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :اسماعیل علی آبادیان
نام پدر :مححدقلی
تاریخ تولد :۱۳۱۹/۰۳/۰۱
محل تولد :روستای علی آباد دامغان
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۴۵ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۲/۲۹
محل شهادت :حاج عمران
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

هنوز سه بهار از عمرش سپری نشده بود که از نعمت پدرش محمدقلی محروم شد. از کودکی مهربان بود و مردم‌‌دوست و پشتکار عجیبی داشت. هر مسئولیتی را که می‌پذیرفت به نحو احسن آن را انجام می‌داد.

در سال هزاروسیصدونوزده چشم به جهان گشود. در روستای علی‌آباد مطلب‌خان از توابع شهرستان دامغان. از همان طفولیت معلوم بود که در آینده مرد بزرگی خواهد شد. علاقه‌اش به قرآن و نماز اول ‌‌وقت و جمعه ‌‌و جماعت بر این باور می‌افزود.

بعد از گذراندن دوره پرفرازونشیب ابتدایی آن هم با نبود پدر، وارد مدرسۀ راهنمایی شد و با گذراندن این دوره بعدها با داشتن زن‌‌ و فرزند بالاخره موفق به گرفتن دیپلم شد.

در فعالیت‌های انقلابی و بعد از انقلاب فعال بود. از پخش اعلامیه گرفته تا نصب پوستر و در تظاهرات علیه رژیم ستم‌‌شاهی نیز شرکت می‌کرد. همیشه عکس امام(ره) را همراه داشت.

مسئول ارتباط و علائم راه‌آهن ازنا از توابع استان لرستان بود و از تاریخ بیست‌‌ودوم تیرماه سال شصت‌‌ویک به عضویت بسیج درآمد و تا لحظۀ شهادت افتخار فرماندهی پایگاه‌ نجف ‌‌اشرف را داشت.

مدت سی‌‌وپنج روز توفیق حضور در مناطق جنگی را داشت. اولین اعزام او آخرین اعزامش شد و در همان امتحان اول با اقتدا به هم‌‌نامش اسماعیل ذبیح‌الله جانش را در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم دوست کرد.

جان چه باشد که فدای حرم دوست کنم  

 این متاعی‌‌ است که هر بی‌‌سروپایی دارد

تک‌تیرانداز بود که سرانجام بیست‌‌و‌‌نهم اردیبهشت‌‌ماه سال شصت‌‌وپنج مصادف با نهم ماه مبارک رمضان در منطقۀ حاج‌عمران براثر اصابت ترکش به مقام رفیع شهادت نایل آمد. پیکرش پس از تشییع در شهرستان ازنا به دامغان منتقل و بعد از تشییع باشکوه بر روی دستان ولایت‌مدار مردم، در گلزار شهدای فردوس‌رضای این شهر به خاک سپرده ‌‌شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم رب الشهداء والصديقين

به نام خداوند يكتا كه همه چيز در دست اوست. اينجانب اسماعيل علي‌‌آباديان فرزند محمدقلي متولد 1319 به شماره شناسنامه 5 صادره از دامغان در روز دوشنبه مورخ 25 فروردين ماه 1365 ساعت 6 بامداد در كمال صحت و سلامت وصيت نامه خويش را تنظيم مي‌‌نمايم. به نام خداوند و با ستايش بي‌‌كران از محبوبي كه نعمت اسلام را به ما ارزاني داشت و با درود بر رسول گرامي اسلام حضرت محمد(ص) كه با ابلاغ رسالت بشريت را از جهل و گمراهي رها ساخت و با درود بر دوازده اختر تابناك آسمان ولايت از حضرت علي(ع) تا حضرت مهدي(ع) كه با ظهور خويش جهان را مخزن عدالت خواهد ساخت و با درود بر حضرت زهرا(س) كه الگوي زنان مسلمان گرديد و با درود بر شهداي دين خدا از صدر اسلام تا كربلاي حسين(ع) و با درود بر گلگون كفنان و لاله‌‌هاي دشت‌‌هاي گرم و كوه‌‌هاي سر به فلك كشيده ايران اسلامي كه با قطعه قطعه شدن بدنشان و ايثار جان ننگ و ذلت را از دامن ملت مسلمان پاك كردند و با بيرون راندن دشمنان شكست خورده اسلام تاج فتح و پيروزي را بر سر ملت قهرمان و مسلمان خويش نهادند و ننگ شكست را بر دشمنان كافر اسلام چشانيدند و با درود بر اسيراني كه همانند حضرت موسي ابن جعفر(ع) در زندان‌‌هاي بعثيان كافر گرفتارند ولي دشمن زبون را به ستوه آورده‌‌اند.

و سلام و درود بر خانواده‌‌هاي محترم شهدا، اسرا، مفقودين، و معلولين و مجروحين كه با تحمل درد فراق عزيزانشان دشمنان اسلام را ديوانه كرده‌‌اند و هرگز لب به شكوه و شكايت نگشوده‌‌اند و اما با تمام وجودم به خداوند يكتا ايمان دارم و تا خود را شناخته‌‌ام تنها او را ستايش كرده‌‌ام  و تنها از او ياري جسته‌‌ام و تا ابد نيز چه در دنيا و چه در آخرت اين چنين خواهم بود.

ان‌‌شاءالله به رسالت پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد(ص) و دوازده وصي بر حق آن حضرت كه امامان دوازده‌گانه ما شيعيان مي‌‌باشند و به قرآن كريم كه از طرف خداوند بر پيامبر گرامي اسلام نازل گرديده و بر فرشتگان خداوند به روز رستاخيز و به همه چيزهايي كه خداوند امر فرمود ايمان كامل دارم و به حقانيت آن گواهي مي‌‌دهم و تا سر حد توانم از آن‌‌ها اطاعت كرده‌‌ام و همچنين به پاداش خداوند به نيكوكاران و عذاب الهي به بدكاران ايمان كامل دارم و با تمام وجودم و كمال باور بر اين عقيده‌‌ام كه حضرت مهدي امام زمان(عج) به امر خداوند در غيبت كبري به سر مي‌‌برد و ذخيره خداوند است براي روز موعود كه خود مصلحت بداند.

انقلاب شكوهمند اسلامي ملت مسلمان ايران را كه با خون هزاران شهيد به ثمر رسيده با تمام وجودم تأييد مي‌كنم و آن را صددرصد اسلامي مي‌‌دانم و حضرت امام خميني را مرجع تقليد شيعيان جهان و اين بزرگ مرد تاريخ اسلام و سلاله پيامبر گرامي را رهبر واقعي و نايب بر حق حضرت مهدي مي‌‌دانم و او را كه سلام و درود خداوند بر او باد شايسته رهبري مسلمانان جهان مي‌‌دانم و از كساني كه عرايض حقير را قبول دارند مي‌‌خواهم اين رهبر عزيز را ياري و از دستوراتش پيروي كنند كه رضاي خداوند در آن است،

و اما سخني با تو، با تو كه مي‌‌گويي بچه‌‌ام كوچك است، خانه‌‌ام ناتمام است و گرفتاري‌‌هاي ديگر را بهانه قرار مي‌‌دهي و از رفتن به جبهه خودداري مي‌‌كني آيا اگر همه چيزت كامل بود آيا به جبهه مي‌‌رفتي مگرجنايت‌‌هاي رژيم جنايتكار عراق اين دست نشانده استكبار جهاني را در خرمشهر هويزه بستان سوسنگرد و جاهاي ديگر نشنيدي آيا نمي‌‌داني اگر دشمن خداي نخواسته بر ما غلبه كند خانه نيمه‌‌كاره است را ويران، بچه‌‌هايت را مقتول و اموالت را كه به آن دلبسته‌‌اي به غارت خواهد برد اين بهانه‌‌ها را كنار بگذاريد و بدانيد اين مردانگي نيست كه در سايه ايثار ديگران به خوشي بپردازي، به سوي جبهه حركت كن و به ياري دين خدا بشتاب تا رستگار شوي و اما سخني با بعضي از محتكرين و گرانفروشان، براي چه به اين مردم اين‌‌قدر عرصه را تنگ مي‌‌كنيد آيا مي‌‌دانيد تا فردا زنده خواهيد بود هيچ مي‌‌دانيد امروز موقع گردآوري مال آن هم به قيمت اشك چشم يتيمان نيست پس خدا را رزاق خود بدانيد و از گرانفروشي و احتكار كه خشم خداوند و غضب او را در بر خواهد داشت دست برداريد كه قهر خداوند دامنگيرتان خواهد شد و سخني با كاركنان ادارات نه با آنهايي كه وظيفه خود را انجام مي‌‌دهند بلكه با كساني كه در چنين موقعيتي قصور و كم كاري مي‌‌كنند و ارباب رجوع بيچاره را سرگردان مي‌‌نمايند برادر از اين كار غير انساني دست بردار و گرنه اين مردم تو را نخواهند بخشد.

اما كارهايي كه تاكنون براي رضاي خدا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي انجام داده‌‌ام فقط هدفم خدمت به اسلام و رضاي خداوند بوده و هرگز هدف خودنمايي نداشته‌‌ام، اميد است خداي بزرگ بپذيرد، تا آن‌‌جا كه اطلاع دارم نماز و روزه بدهكار نمي‌‌باشم و به كسي هم بدهكار نمي‌‌باشم اما اگر كسي ادعا نمود و ثابت كرد راضيش كنيد.

والسلام

بنده حقير و ذليل خداوند اسماعيل علي‌‌آباديان 1365/01/25

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.