جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمد رشیدی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد رشیدی

بكوشيم از صراط مستقيم خطا نرويم كه راه برگشت سخت و نا هموار خود را تقويت كنيد و پرورش دهيد مغزتان را تربيت كنيد فرزندانتان را به اندرزهاي مكتب و ديگر اينكه ياري كنيد، تا دشمنان اسلام را در هم بكوبيم و پرچم لا اله الا الله را كه اساس مكتب است در تمام دنيا به اهتزاز درآوريم.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد رشیدی
نام پدر :حسین
تاریخ تولد :۱۳۳۶/۱۱/۰۱
محل تولد :دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :مسئول نیروهای اعزامی
سن :۲۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۹/۱۰/۲۲
محل شهادت :سر پل ذهاب
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

اول بهمن سال هزاروسیصدوسی‌‌وشش، محله خوریای دامغان شاهد شنیدن صدای گریه نوزاد دوم حسین‌‌آقا بود که او را محمد نامیدند. مادرش محمد را به‌‌همراه چهار برادر و یک خواهر در محیط صمیمی و مذهبی خانواده پرورش داد.

دیپلم خود را در رشته برق گرفت. سال پنجاه‌‌وشش به سربازی رفت. به او دستور تیراندازی به مردمی را دادند که علیه رژیم پهلوی به خیابان آمده بودند. از دستور، سرپیچی و به فرمان امام(ره) از پادگان فرار کرد و مدتی را در شاهرود ماند.

با پیروزی انقلاب و تشکیل نهاد مقدس سپاه، به استخدام رسمی سپاه پاسداران درآمد. با شروع ناآرامی در کردستان، برای بار اول در آبان سال پنجاه‌‌وهشت به کردستان رفت. بیش از هفت ماه سابقه حضور در جبهه دارد. در یک اعزام به کردستان از ناحیه دست مجروح شد و افتخار جانبازی را کسب کرد. در سال پنجاه‌‌ونه ازدواج کرد.

بار اول با تعدادی از پرسنل سپاه به شهر سنندج رفت. این شهر در دست گروهک‌‌های ضدانقلاب بود و درگیری زیاد منجر شد تا نیروها از طریق هوایی جابه‌‌جا شوند. دفعه دوم به غرب کشور، شهر کامیاران رفت. در مرحله سوم اعزام، همسرش او را همراهی کرد. جنوب کشور نیز دست عراقی‌ها بود. بعضی بچه‌ها می‌خواستند به جنوب بروند، به‌‌‌‌‌‌ناچار برای سازماندهی مجدد به دامغان برگشتند.

بار آخر به جبهه میانی رفت در منطقه سرپل‌‌ذهاب. بیست‌‌ودوم دی سال هزاروسیصدوپنجاه‌‌ونه، با اصابت ترکش مجروح شد و به شهادت رسید. جنازه‌اش پس از تشییع، در گلزار شهدای فردوس رضای دامغان دفن شد.

تنها فرزندش، چند ماه بعد از شهادت او به‌‌دنیا آمد. نامش را در شناسنامه محمد گذاشتند و او را میثم صدا می‌زدند.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

الذين امنو وهاجرو او جاهدو في سبيل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عند الله و اولئك هم الفائزون

آنان كه ايمان آوردند و از وطن هجرت كردند و در راه خدا مال و جان‌‌هاشان جهاد كردند آن‌‌ها را نزد خدا مقام سر بلندي است و آنان رستگاران و سعادت‌‌مندان در عالمند.

اين وعده خداست و چون نداي آن را شنيدم پيامش را لبيك گفته و براي رسيدن به او اين راه را برگزيدم باشد كه افتخار شهادت نصيبم شود كه ديگر آرزويي جز اين ندارم. اكنون كه عازم جبهه هستم با شما اي هم سنگران و دوستان چند كلمه‌‌اي صحبت دارم اسلام در طول 14 قرن هميشه در حال مبارزه بوده، حكومت الهي را بر گيتي پا برجا نماييد و چه نيك كه در دوران ما مكتب به اوج گسترش رسيده و هر لحظه دنيا را فرا مي‌‌گيرد و به خود مي‌‌باليم و خدا را سپاس كه مرا در اين موقع از زمان قرار داد تا بتوانيم دين خود را نسبت به اسلام ادا نماييم چون اين دنيا محل آزمايش است و امتحاني سخت و امتحاني در پيش داريم خيلي بايد مواظب بود كه در آخرت طبق وعده قرآن مثقال آن را حساب خواهد شد.

اي ياران مدد كنيد رهبر انقلاب امام خميني را تا موقعي كه حكومت مهدي فرا رسد(ان‌‌شاءالله) قدر بدانيد. اين رهبر، به جرأت بگويم علي(ع) برشما حكومت مي‌‌كند و پيشاپيش در راه او قدم برداريد و ايثار كنيد و خود را بسازيد تا جامعه نوين اسلام را سر مشق ملل ديگر شود و بگسترانيد اسلام را تا همه از فضيلت آن بي بهره نمانند قرآن بارها گفته است كه از تو جواب خواهند.

و لا لو المن  بل احياء و لكن لا تشعرون  ( بقره 153)

و آن‌‌كس را كه در راه خدا كشته شد مرده نپنداريد بلكه او زنده ايست وليكن همه شما اين حقيقت را در نخواهيد يافت. پس بكوشيم از صراط مستقيم خطا نرويم كه راه برگشت سخت و نا هموار خود را تقويت كنيد و پرورش دهيد مغزتان را تربيت كنيد فرزندانتان را به اندرزهاي مكتب و ديگر اينكه ياري كنيد، تا دشمنان اسلام را در هم بكوبيم و پرچم لا اله الا الله را كه اساس مكتب است در تمام دنيا به اهتزاز  درآوريم. و خدا در آيه شريفه 73 سوره توبه مي‌‌فرمايد: اي پيغمبر با كافران و منافقان مبارزه كن بر آن‌‌ها بسيار سخت گير و مسكن آن‌‌ها دوزخ است.

و بر اين شدم كه براي چندمين بار پيكار ، اين بار هم به جنگ بشتابم و از خداوند بزرگ مي‌‌خواهم كه تنها هدفم و آرزويم كه شهادت في سبيل‌‌الله است نصيبم گرداند تا در ان دنيا رو سپيد باشيم و وقتي كه نامه اعمالم را بازكنند از ياران حسين(ع) خجالت نكشم.

آري هدف اوست و فقط بايد سعي كنيم با توشه‌‌اي  پر از اين دنياي فاني رخت برببنديم و در در آيه شريفه 104 سوره كهف مي‌‌خوانيم : زيانكارترين مردم آنان هستند كه عمرشان را در راه حيات دنياي فاني تباه كردند و به خيال غافل مي‌‌پنداشتند كه نيكوكاري مي‌‌كنند.

پس دل به اين دنيا نبنديد و سعي كنيد كه از آن دسته مردم نباشيد كه سخت گمراهند.اما تو اي همسرم كسي هستي كه هميشه مرا در انجام وظيفه‌‌ام ياري نمودي و پشتيبانم بودي تو را به فاطمه زهرا مي‌‌سپارم و از پروردگار تقاضاي كمك به تو را دارم و سعي كن فرزندم را در دامن پاكت تربيت كرده و او را از جمله ياران امام بزرگ‌‌مان قرار دهي.

ديگر عرضي ندارم از پدر و مادر كه هميشه مرا تشويق مي‌‌كردند و مرا با اسلام آشنا و تربيت نمودند قدراني و سپاس‌‌گذاري مي‌‌كنم و دعای خير از شما مي‌‌خواهم و همگي را به خداي قادر و متعال مي‌‌سپارم و از او مي‌‌خواهم كه ما را با سربازان صدر اسلام محشور گرداند. و از شما هم مي‌‌خواهم كه به مدت60 روز برايم روزه بگيريد و خواندن قرآن در مزارم فراموش نشود و هميشه به ياد خدا باشيد و دلهايتان را محكم و از اين كه فرزندي را هديه خدا نموديد خوشحال و شادمان باشيد هر چند تحفه‌‌اي ناچيز است.

والسلام محمد رشيدی

 

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.