جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید یداله عبدالشاهی

فرازی از وصیت نامه:
شهید یداله عبدالشاهی

اي امت خداجو و اي امت مسلمان ايران روشن‌‌فكر نكند بازي در بياوريد و از امام جلوتر بيفتيد و پشت سر ايشان حركت كنيد نه آن قدر جلوتر از او برويد و نه آن‌‌چنان از او عقب بمانيد كه ديگر حرف ايشان به گوشتان نرسد هماهنگ و پشت سر امام باشيد تا بتوانيد حرفش را درست درك كنيد ، از سرنوشت مردم كوفه عبرت بگيريد و بدون چون و چند كردن حرف امام را موبه مو اجرا كنيد ، محكم و استوار به پيش برويد و امام را تنها نگذاريد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :یداله عبدالشاهی
نام پدر :سعدالله
تاریخ تولد :۱۳۴۳/۱۱/۰۵
محل تولد :نکا
شغل :کارمند آموزش و پرورش
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده دسته پیاده
سن :۲۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۷/۰۳/۲۳
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :بیت المقدس ۷
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به شکم

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

یدالله فرزند سعدالله، در بهمن‌‌ماه سال چهل‌‌وسه در نکا مازندران دیده به جهان گشود. در دوره راهنمایی مشغول تحصیل بود که انقلاب به اوج خود رسید. در کنار پدر و دیگر هموطنان خود در راه‌‌پیمایی‌ها شرکت می‌کرد و شب‌‌ها کشیک می‌داد.

در سال چهارم دبیرستان درس می‌خواند که راهی جبهه شد. وقتی برای گرفتن نمره‌های سالانه‌اش به دفتر مدرسه رفت، متوجه شد در کنکور پذیرفته ‌‌شده است. در شهر اصفهان ثبت‌نام کرد و همزمان با حضور در جبهه به استخدام آموزش‌‌وپرورش درآمد.

با این‌‌که در مرحله آخر به‌‌سختی مجروح شده بود، بار دیگر برای اعزام ثبت‌نام کرد و پس از پانصدوهفتادوسه روز حضور در جبهه، در جنوب شلمچه براثر ترکش به ناحیه شکم در بیست‌‌وسوم خرداد سال شصت‌‌وهفت عملیات بیت المقدس ۷ به شهادت رسید. گلزار شهدای دامغان، فردوس‌‌ رضا محل دفن او شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

« اللهم اجعلني من جندك فان جندك هم الغالبون اللهم اجعلني من حريك فان حريك هم

المفلحون اللهم اجعلني من اوليائك فان اوليائك لا خوف عليهم ولا يحزنون«

با سلام و درود بر يگانه منجي عالم بشريت و يكتا گوهر والاي آسمان امامت و ولايت حضرت بقيه‌‌الله الاعظم امام مهدي (عج الله تعالي فرجه الشريف) و با آرزوي  فرجش و سلام بر نائب بر حقش حضرت امام روح‌‌الله الموسوي الخميني و با سلام و درود بيكران بر ارواح مقدس و مطهر شهداي اسلام.

اينجانب يدالله عبدالشاهي اولاً شهادت مي‌‌دهم بر يگانگي خداوند متعال و بر حق بودن حساب و كتاب روز قيامت، ثانياً شهادت مي‌‌دهم كه محمد(ص) بنده و فرستاده خداوند و رحمت و بشارت است براي همه عالميان و ثالثاً گواهي مي‌‌دهم بر اين‌‌كه علي عليه‌‌السلام و يازده فرزند پاك ايشان بر ما ولايت دارند و لازمه قبول شدن اعمال ولايت آنان است.

اما بعد، ما خيلي كوچك‌‌تر از آن هستيم كه بخواهيم براي امت شهيدپرور پيام داشته باشيم كه ايشان خود درس شهادت و ايثار و فداكاري و استقامت و وفاداري را آموخته و خود به اين آموخته‌‌هاي خود ان‌‌شاءالله عامل هستند اما به عنوان وظيفه شرعي چند كلمه اي به عرض مي‌‌رسانم.

« يا ايها الذين امنوا هل ادلكم تجاره تنجيكم من عذاب اليم »

اي اهل ايمان آيا شما را به تجارتي سودمند كه شما را از عذاب دردناك آخرت نجات بخشد دلالت كنم آن تجارت اين است كه « تومنون بالله و رسوله و تجاهدون في سبيل الله باموالكم و انفسكم ذالكم خير لكم ان كنتم تعلمون »

به خدا و رسول او ايمان آريد و به مال و جان در راه خدا جهاد كنيد اين كار (از هر تجارت) اگر دانا باشيد براي شما بهتر است. اي مردم اين وعده به حق قرآن يعني كتاب خداوند كريم است، كه ما را به تجارت سودمند دعوت مي‌‌كند اولين مرحله اين تجارت ايمان به خدا و رسول گرامي ايشان است و البته ايماني مورد قبول قرآن است كه از مرحله حرف و كلام به مرحله عمل رسيده باشد يعني ايمان، ايمان واقعي باشد و بعد از اين مرحله مسئله جهاد در راه خدا پيش مي‌‌آيد پس بشتابيد به سوي تجارت سودمند.

طرف معامله شما خداوند سبحان و عظيم است، حالا كه به ما منت گذارده و درب جهاد را به سوي ما باز نموده است، بر ماست كه جان‌‌ها و ما‌‌ل‌‌ها در راه خدا بدهيم مبادا به بهانه‌‌هاي مختلف از زير بار جهاد شانه خالي كنيد، چرا بايد هميشه يك عده قليل به جبهه بروند مگر انقلاب و اسلام و امكانات مملكت، امام زمان(عج) را شما استفاده نمي‌‌كنيد؟

برادران بياييد تو را به خدا از اين بازي‌‌ها و سرگرمي‌‌هايي كه در پشت جبهه براي خود درست كرده‌‌ايم و آن را مهم‌‌تر از جبهه قلمداد مي‌‌كنيم كنار بگذاريم و به نداي امام كه فرموده‌‌اند: رفتن به جبهه‌‌ها از اهم واجبات الهي است و هيچ چيز مانع از آن نمي گردد، پاسخ كوبنده و سنگرهايي كه در پشت جبهه از قبيل حوزه ـ انجمن اسلامي ـ درس و دبيرستان ـ واحد و ترم و دانشگاه و غيره براي خود ساخته‌‌ايم كنار گذاشته و به جبهه بياييم چون در اين زمان حساس كه بازيگران جهاني كمر به نابودي اسلام بسته‌‌اند هيچ‌‌چيز جز جنگ به قول امام عزيز مسئله اصلي ما را تشكيل نمي‌‌دهد.

 اي امت خداجو و اي امت مسلمان ايران روشن‌‌فكر نكند بازي در بياوريد و از امام جلوتر بيفتيد و پشت سر ايشان حركت كنيد نه آن قدر جلوتر از او برويد و نه آن‌‌چنان از او عقب بمانيد كه ديگر حرف ايشان به گوشتان نرسد هماهنگ و پشت سر امام باشيد تا بتوانيد حرفش را درست درك كنيد ، از سرنوشت مردم كوفه عبرت بگيريد و بدون چون و چند كردن حرف امام را موبه مو اجرا كنيد ، محكم و استوار به پيش برويد و امام را تنها نگذاريد.

اي مردم شما را به خدا امام را ، امام را ، امام را ، فراموش نكنيد. اي امت شهيد پرور هميشه با روحانيت باشيد كه روحانيت حافظان قرآن و ناطقان و مروجان حقيقي اسلام هستند و اسلام منهاي روحانيت در واقع اسلام نيست و به قول امام بزرگوار مملكت بدون روحاني همانند كشور بدون طبيب است. مواظب توطئه‌‌هاي شرق و غرب باشيد هشيار باشيد دست‌‌هايي در كار است كه شما را از اسلام و در وهله اول از روحانيت جدا كنند، اي مردم گول اين روشن‌‌فكرهاي لامذهب را نخوريد دشمنان اسلام براي بيست سال آينده برنامه ريزي مي‌‌كنند.

اي امت خدا جو به عنوان آخرين حرف به شما سفارش مي‌‌كنم كه تاريخ را زياد بخوانيد و از تاريخ عبرت بگيريد تا از يك سوراخ دوبار گزيده نشويد و اشتباهات گذشتگان را تكرار نكنيد. و اما اي پدر و مادر گرامي و عزيز من به شما زياد علاقه مند بوده و هستم و اميدوارم كه روزي شايد خداوند به من توفيق عنايت كند كه بتوانم ذره‌‌اي از زحمات بيكران شما را پاسخ گويم و از زير خجالت شما بيرون بيايم.

اما اي عزيزان من امروز اسلام در خطر است و من به اسلام بيشتر از هر چيز ديگري علاقه دارم. از شهادت من غم به خود راه ندهيد و ناراحت نباشيد چون شهادت كمال انسانيت است و رسيدن به لقا حق تعالي، سخن از واژه شهادت گفتن كاري بس دشوار است و در اين مختصر نمي‌‌گنجد فقط شما را به صبر در راه خدا دعوت مي‌‌كنم نكند با كم صبري و ناشكري از اين فوز عظمي اجر خود را ضايع كنيد، كه صبر كردن در راه خداوند اجر و پاداش مجاهدان في سبيل‌‌الله را دارد خداوند را بسيار شكر كنيد كه شهادت را نصيب من كرد و سپاس خداي را زياد گوييد كه به شما فرزندي عنايت كرد كه خون ناقابلش در پاي درخت برومند اسلام ريخته شده.

خداوندا تو شاهد باش كه من در روز حساب از مولاي خود امام حسين(ع) خجالت مي‌‌كشم و شرمنده روي مبارك او هستم چون او قطعه قطعه شد و ما كه ادعاي شيعه بودن ايشان را داريم با بدني سالم وارد صحراي محشر شويم چون گفته‌‌اند :

از كعبه نشاني كه راه گم نشود

خدايا خدايا ما را شرمنده علي و اولاد علي (ع) نگردان.

اي خدا عاقبت اين امت خداجو را و امام اين امت را ختم به خير بگردان.

اي پدر گرامي ان‌‌شاءالله اگر در روز قيامت لايق شفاعت كردن باشم جبران زحمات طاقت‌‌فرساي شما را خواهم كرد. اي مادر عزيز و بزرگوارم مي‌‌دانم كه در زندگي چقدر سختي و گرفتاري كشيده‌‌اي و آگاه باش اي عزيز من كه خداوند دوستان خود را به گرفتاري و بلا آزمايش مي‌‌كند چون شرط دوستي و عاشقي اين است كه معشوق مي‌‌خواهد همه توجه عاشق را به خود جلب كند خداوند هم دوست مي‌‌دارد كه دوستان او فقط به او توجه كنند. مادر عزيزم قدر آن دل شكسته‌‌ات را بدان كه خداوند خود فرمود «من در دل‌‌هاي شكسته يافت مي‌‌شوم»

و آگاه باش كه انسان هيچ‌‌چيزش از خودش نيست اگر اولادي دارد يا ثروتي يا مالي و ملكي همه از آن خداست پس بدان كه ما هم در دست شما امانتي بوديم پس شما در پس دادن امانت از خود انعطاف نشان ندهيد رضا باشيد به رضاي خداوندمان و اجر خود را ضايع نكنيد. نمي‌‌گويم كه گريه نكنيد گريه كنيد چون گريه خود فلسفه‌‌اي عجيب در اسلام دارد گريه حق مسلم توست.

ولي زاري و اظهار عجز نكنيد گريه كنيد بر مصائب اهل بيت پيغمبر(ص) و فاطمه(س) و گريه كنيد بر فرق شكافته علي و جگر پاره پاره شده حسن و سربريده حسين و هميشه خود را با خانواده‌‌اي مقايسه كنيد كه در اصفهان 7 جوان را از دست داده است.

اما اي برادران كوچك من كه اميد براي آينده اسلام هستيد ان‌‌شاءالله شما را توصيه مي‌‌كنم به فرا گرفتن و خواندن قرآن و عمل كردن و تعليم دادن و اما خواهران گرامي شما را سفارش مي‌‌كنم به حفظ حجاب كه حجاب شما عزيزان از خون سرخ شهيدان بيشتر، دشمنان اسلام را مي‌‌ترساند حجابتان را آن‌‌چنان كه درخور خون يك شهيد است رعايت كنيد در زندگي حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهيد.

و سعي كنيد كه ناقل فرهنگ غني اسلام باشيد و در زندگي بكوشيد الگوهاي اسلامي را رعايت كنيد و به فرهنگ پر محتواي اسلام برگرديد و اين فرهنگ به ارث رسيده از بلاد كفر و استكبار را كنار بگذاريد خداوند نور خودش را در قلب‌‌هاي ما جايگزين فرمايد. ان‌‌شاءالله. اما سخني با دانشگاهيان و دانشجويان: اي عزيزان كمي در قبال خون شهيدان احساس مسئوليت كنيد انديشه كنيد چرا شهيدان رفتند. آن عزيزان براي اجراي احكام مقدس دين اسلام فقاهتي و ولايتي در جامعه قوام بگيرد رفتند تا دانشگاه را اسلامي كنند و ضوابط و روابط اسلامي و تفكر اسلامي را در فضاي دانشگاه‌‌ها و جامعه جاني دوباره بدهند نه اين‌‌كه دانشگاه به سمت شرق و غرب كشيده شود و هنوز تزهاي سرمايه‌‌داري و افكار شيطاني شرق محيط مقدس دانشگاه را آلوده سازند مبادا شما دانشجويان عزيز در واحدها غرق شويد و ذهن و فكر شما فقط رسيدن به معدل بالاي 17 باشد معدل بالا آوردن بر همه بچه‌‌هاي حزب‌‌ا لله واجب است اما به شرط آن كه شما را از اصل موضوع غافل نسازد.

از سرنوشت مردم اندلس عبرت بگيريد و نگذاريد كه واقعه تلخ آن‌‌جا باري ديگر در اين‌‌جا تجربه شود مسئله اصلي اين است كه فرهنگ غني و پر محتواي و ريشه‌‌دار اسلام در شريان‌‌هاي دانشگاه جريان پيدا كند چيزي كه در اندلس باعث شكست شد همين مسخ فرهنگي جوانان مسلمان و جايگزين كردن فرهنگ منحط اروپاي آن روز بود. مواظب توطئه‌‌هاي دشمنان اسلام باشيد و ساده و بي‌‌تفاوت از آن عبور نكنيد وقتي همه جاي كشور اسلامي يك نوع لباس در يك زمان مشخص بيرون مي‌‌آيد تصادفي نيست بلكه توطئه است.

و مسئله بعدي استقلال دانشگاه است كه به شما بستگي دارد ما قادر هستيم با ايمان و اراده و پشتكار زياد و با تعهد كامل در قبال اسلام ولو اين كه تخصص‌‌مان كم باشد با مسائل روبرو شويم و بر آنان فائق آيم و كمي حزب‌‌اللهي‌‌تر و منطقي‌‌تر برخورد كنيم. اي عزيزان تا كي اجازه مي‌‌دهيد شرق‌‌زده و غرب‌‌گرا مقدسات اين مردم شهيد پرور را به باد استهزاء گرفته و دانشگاه را جولانگاه افكار شيطاني و پليد خود كنند؟ اين برخوردهاي سازشكارانه و ليبرالانه را كنار بگذاريد.

سعي كنيد هم متعهد شويد و هم متخصص دست از روشن‌‌فكر بازي برداريد و تابع نظر امام و ولي فقيه باشيد نكند از امام مسلمان‌‌تر و انقلابي‌‌تر جلوه كنيد. ديگر اوقات شريف شما را نمي‌‌گيرم كه شما خود بقيه را از ما بهتر دانسته و عامل به آن خواهيد بود ان‌‌شاءالله.

اما اگر به شرف شهادت نائل آمدم مرا در گلزار شهداي دامغان دفن كنيد در ضمن از دوست و برادر عزيزم رمضان ملكي و بقيه بچه‌‌هاي پاك و انقلابي دامغان عاجزانه تقاضا مي‌‌كنم كه مرا در شب اول قبر تنها نگذارند و زيارت عاشورا را برايم در اين شب تلاوت كنند چون بسيار گناهكارم.

در ضمن 45 روز روزه بدهكارم كه مسئلت دارم از پول خودم برايم قضاي آن را به جاي بياورند. در ضمن مبلغ 1000 تومان براي رفع مظالم صدقه دهند. خداوند همه ما را از بندگان خود قرار دهد و به عنوان بنده بپذيرد. از همه دوستان وفاميل وآشنايان حلاليت مي‌‌طلبم از همه دوستان و آشنايان و همسايگان و ديگر عزيزاني كه با من آشنايي دارند حلاليت مي‌‌طلبم.

خداحافظ شما ـ  65/04/11

 

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.