جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید یحیی حیدری

فرازی از وصیت نامه:
شهید یحیی حيدري

خطاب به دوستان و همرزمان: امیرمومنان علی (ع) می‌فرماید خود را از تن دادن به پستی بر کنار دار. اگر چه تو را به مقصود برساند زیرا هیچگاه سرمایه ای را که در این راه از کف می‌دهی به چیزی جبران نتوانی کرد و بنده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفرید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :یحیی حيدري
نام پدر :مهدی
تاریخ تولد :۱۳۳۸/۰۱/۰۸
محل تولد :دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۸/۰۷/۳۰
محل شهادت :سردشت
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

به‌‌همراه مادربزرگ برای آموختن قرآن و نماز به مکتب می‌رفت و در همان سن کم، نماز و قرآن را یاد گرفت.

پس از گذراندن دوران پرفرازونشیب کودکی وارد مدرسه ابتدایی شد و با گذراندن این دوره به تحصیلات راهنمایی پرداخت؛ سپس وارد دبیرستان شد. با علاقۀ زیادی که به تحصیل داشت در رشتۀ ریاضی موفق به اخذ دیپلم شد.

در سال هزاروسیصدوسی‌‌وهشت هجری شمسی در دامغان به دنیا آمد و به خانۀ مشهدی مهدی گرما و صمیمیت بخشید. پدرش در ارتش خدمت می‌کرد و مادرش علاقۀ خاصی به اهل ‌بیت(ع) داشت و از همان دوران کودکی او را با مهر و محبت دینی بزرگ کرد.

مجرد بود و فرزند دوم خانواده. در تظاهرات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی شرکت بسزایی داشت. از پخش اعلامیه گرفته تا نصب آن در شهر و چسباندن عکس امام بر سینه دیوار و حمل بلندگو. تا صبح مشغول نگهبانی بود و در جلسات مخفی حجت‌‌الاسلام سیدحسن شاهچراغی۱ شرکت می‌کرد.

چهارده ماه از خدمت سربازی یحیی می‌گذشت. منطقه کردستان به دست اشرار، اشغال شده بود. با دلاوری رزمندگان، نیروهای منافقین از پا درآمدند و منطقه آزاد شد.

سی‌‌ام مهرماه پنجاه‌‌وهشت بود که روح یحیی به سوی بهشت پرواز کرد. پیکر پاکش از سردشت کردستان به دامغان انتقال داده شد و در خاک فردوس‌رضا آرام گرفت.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

خطاب به پدر و مادر:

آری به خدایی که من و تو را آفرید سوگند که خدا را حس می‌کنم و می‌روم به سویش خداوند به شما دو وظیفه داده و شما هرطوری که آن دو وظیفه را انجام دهید، خداوند شما را امتحان می‌کند.

امانتی به شما می‌دهد شما باید آن امانت را بزرگ کنید و راه الله را به آن بیاموزید و آن را تحویل جامعه دهید تا قدمی استوار برای اسلام بردارد که الحمدالله پیروز و سربلند شدید و من در لباس مقدس سربازی تا آخرین قطره خون خود مبارزه خواهم کرد علیه ظلم و دومین آزمایش این است: اگر من لیاقت شهادت داشتم و شهید شدم و شما در موقع پس دادن امانت ناراحت نشوید، به خدا نزدیک شده‌اید و در این آزمایش هم پیروز شده‌اید.

خطاب به دوستان و همرزمان: امیرمومنان علی (ع) می‌فرماید خود را از تن دادن به پستی بر کنار دار. اگر چه تو را به مقصود برساند زیرا هیچگاه سرمایه ای را که در این راه از کف می‌دهی به چیزی جبران نتوانی کرد و بنده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفرید.

والسلام. یحیی حیدری

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.