جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمود فراتی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمود فراتی

با سلام و درود فراوان به پیامبر اسلام و هم‌‌چنین درود بر سرور شهیدان حسین‌‌بن‌‌علی(ع) و به ویژه رهبر بزرگ انقلاب امام خمینی که این راه پرافتخار آمیز را به ما آموختند. و همچنین سلام گرم من بر شما باد ای پدر و مادر مهربانم که توانستید هم‌‌چون فرزندی مکتبی و وطن‌‌پرست در دامن خود پرورش دهید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمود فراتی
نام پدر :حسن
تاریخ تولد :۱۳۴۰/۰۶/۲۵
محل تولد :روستای حسین آباد دامغان
شغل :جوشکار
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۲/۱۰
محل شهادت :جاده اهواز - خرمشهر
نام عملیات :بیت المقدس
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :وامرزان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای وامرزان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در سال هزاروسیصدوچهل در حسین‌‌آباد (جوزستان) شهرستان دامغان به دنیا آمد و قدم به خانواده‌‌ای مذهبی و عاشق اهل‌‌بیت(ع) گذاشت. باآمدنش شوق ادامۀ زندگی خانواده را دوچندان کرد. پدربزرگ نامش را محمود برگزید.مجرد بود و فرزند پنجم خانواده. تحصیلاتش را تا پایان دورۀ ابتدایی گذراند و از آن به بعد برای این‌‌که در اقتصاد خانواده پشتیبان پدر باشد به جوش‌‌کاری روی آورد.

مدتی در این رشته شاگردی کرد و پس ‌‌از کسب تجربه و مهارت، راهی تهران شد. تا سن نوزده‌‌سالگی به این شغل ادامه داد و هرچه از ثمرۀ زحمت‌‌کشی دریافت می‌‌کرد در اختیار پدر قرار می‌‌داد.

نوبت سربازی‌‌اش که رسید به نیروی هوایی ارتش رفت. سپس داوطلبانه به ستاد پشتیبانی جنگ‌‌های نامنظم دکتر چمران پیوست.

مهربان بود و دلسوز؛ با ایمان و فداکار؛ نسبت به انجام واجبات مقید بود خصوصاً نماز اول وقت که خیلی روی آن تأکید داشت و سعی می‌‌کرد آن را به‌‌جماعت اقامه کند. اوقات بیکاری خود را با مطالعه کتاب‌‌های مذهبی و قرائت دعا پر می‌‌کرد. در تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی در تهران با انقلابیون همراه بود و دیگران را هم به شرکت در آن امر مهم تشویق می‌‌کرد.

سرانجام دهم اردیبهشت‌‌ماه سال شصت‌‌ویک، در جاده اهواز-خرمشهر (ایستگاه حسینیه)، در عملیات بیت‌المقدس هدف اصابت ترکش قرار گرفت و لبیک‌‌گویان به دیدار حق شتافت و به آرزوی دیرینه‌‌اش رسید و روح او در سایۀ فضل بی‌‌منتهای ربوبی آرام گرفت.

پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در جمع مردم ولایت‌‌مدار دامغان به روستای وامرزان انتقال داده شد و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن  الرحيم

و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون

گمان مبرید آنان را که در راه خدا شهید شده‌‌اند مرده‌‌اند، خیر آن‌‌ها زنده اند و نزد خدا روزی می‌‌خورند. با سلام و درود فراوان به پیامبر اسلام و هم‌‌چنین درود بر سرور شهیدان حسین‌‌بن‌‌علی(ع) و به ویژه رهبر بزرگ انقلاب امام خمینی که این راه پرافتخار آمیز را به ما آموختند.

و همچنین سلام گرم من بر شما باد ای پدر و مادر مهربانم که توانستید هم‌‌چون فرزندی مکتبی و وطن‌‌پرست در دامن خود پرورش دهید و باز هم ای پدر و مادر این را هم بدانید تنها شما نیستید که فرزند جوان خود را از دست داده‌‌اید بلکه خانواده‌‌های زیادی هستند که فرزندان رشید و برومند خود را از دست داده اند بعد از مرگ من افتخار بزرگی برای شما می‌‌باشد که هم‌‌چون فرزندی توانستید پرورش دهید که راه خدا را با آغوش باز انتخاب می‌‌کند که راه شهیدان است که آن راه هم راه اسلام است ( یا ایها الذین آمنوا لا تکونوا کالذین قالوا لاخوانهم اذا ضربوا فی الارض او کانوا غزئی لو کانوا عیدناما ماتوا و ما قتلوا لیجعل الله ذالک حسره فی قلوبهم)

ای کسانی که ایمان آورید شما همانند افراد بی‌‌دین نباشید که وقتی برادرانشان به مسافرتی می‌‌روند و یا در جنگی شرکت می‌‌کنند و در جنگ یا سفر کشته می‌‌شوند و یا می‌‌میرند می‌‌گویند اگر آنها نزد ما بودند نمی‌‌مردند و یا کشته نمی‌‌شدند شما این‌‌گونه سخنان نگویید تا خدا این حسرت را بر دل آن‌‌ها گذارد.

و باز هم این را بگویم که این راه را خودم انتخاب کردم و هیچ‌‌کس من را به زور یا طرق دیگر نفرستاده‌‌اند و خود من داوطلبانه رفته‌‌ام و امیدوارم بتوانم خدمتی به این مردم و مملکت کرده باشم. در پایان از تمامی قومان و خویشان و دوستان و آشنایانم از قول من طلب بخشش بخواهید و بگویید اگر از من بدی دیده‌‌اند به خوبی و بزرگواری خود مرا ببخشید.

پایدار و برقرار باد جمهوری اسلامی ایران

والسلام – محمود فراتی

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.