جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدعلی طوسی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدعلی طوسی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدعلی طوسی
نام پدر :صفرعلی
تاریخ تولد :۱۳۴۱/۰۱/۲۸
محل تولد :دامغان
شغل :ارتشی
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده گروهان پياده
سن :۲۲ سال
خانواده چند شهید :دو شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۳/۱۱/۱۱
محل شهادت :سردشت
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله به سر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

 

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدعلی فرزند مشهدی صفرعلی و طیبه در بیست‌‌وهشتمین روز از بهار سال چهل‌‌ویک در یک خانوادۀ نظامی و متدین چشم به جهان گشود.

به مدرسه رفت و دوران ابتدایی و راهنمایی را تا دوم در دامغان خواند. در وسط سال تحصیلی پنجاه‌‌وسه به‌‌خاطر انتقال پدرش به سنندج همگی به آنجا کوچ کردند. درسش را در مدرسه جامع رجال سنندج ادامه داد. جایگاه عبادی و دینی خود را در حسینیه شیعیان که در نزدیکی آن‌‌ها بود، پیدا کرد. شد مکبر امام‌‌جماعت آنجا، شیخ نصرالله موحد.

پس از حدود دو سال اقامت در سنندج، پدرش به تهران منتقل و مجبور شد در دبیرستان غزالی واقع در خیابان نواب‌ ‌صفوی درسش را ادامه دهد. یکی دو سال بعد دوباره به دامغان مهاجرت کردند. دیپلمش را در دبیرستان شریعتی دامغان گرفت.

در سال پنجاه‌‌ونه وارد ارتش شد. دورۀ افسری را در دانشکدۀ امام‌‌علی(ع) تهران گذراند. با حمایت خانواده، همسر انتخاب کرد و به خواستگاریش رفتند.

بعد از آموزش افسری برای یک دوره چتربازی به شیراز رفت. همین امر باعث شد تاریخ عروسی‌‌اش با توافق دو خانواده به عقب بیفتد.

پس از آموزش به تهران برگشت و در لشکر ۲۳ نیروی مخصوص به‌عنوان فرمانده گروهان تکاور مشغول و داوطلب اعزام به منطقه جنگی شد. به کردستان اعزام گردید. قرار بود در ایام عید سال شصت‌‌وچهار ازدواج کند که در درگیری با ضدانقلاب در منطقه بانه و محور سردشت- نیسان براثر اصابت گلوله مستقیم به سر در روز یازدهم بهمن‌‌ماه شصت‌‌وسه شهید و پس از دوازده روز در گلزار شهدای فردوس رضای دامغان با تشییع عظیم مردم دفن شد.

برادرش محمدرضا هم در روز دوم آذرماه شصت‌‌وشش در منطقه ماووت عراق در عملیات نصر ۸ به شهادت رسید.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.