جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدرضا گیلان

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدرضا گیلان

به خواهرانم سفارش مي‌‌كنم كه زينب‌‌گونه پيام شهدا را به گوش كر استكبار جهان و جنگ افروزان دنيا برساند و بگويند كه ما از كشته شدن در راه اسلام باكي نداريم بلكه افتخار مي‌‌كنيم زيرا سرور شهيدان امام حسين(ع) هم افتخار كرد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدرضا گیلان
نام پدر :علی
تاریخ تولد :۱۳۴۴/۱۱/۰۷
محل تولد :دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :فرمانده گروهان پياده
سن :۱۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۲/۰۲/۰۱
محل شهادت :بانه
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدرضا سال هزاروسیصدوچهل‌‌وچهار در دامغان به دنیا آمد. علی‌آقا و صدیقه خانم، پدر و مادرش هستند. ابتدایی را در مدرسۀ هاتف و راهنمایی را در مدرسۀ شهید اختری به پایان برد. مدت هفت ماه به‌‌عنوان شاگرد مکانیک به فعالیت پرداخت.

دوران انقلاب در راه‌‌پیمایی‌ها شرکت می‌کرد و خواهر و برادر خود را نیز تشویق می‌کرد تا در ساختن وسایلی مثل سه‌‌راهی و… به او کمک کنند.یازدهم اسفند هزاروسیصدوشصت‌‌ویک، به جبهه اعزام شد. مدت صدوچهل‌‌وهشت روز در جبهه فعالیت داشت.

سرانجام در یکم اردیبهشت هزاروسیصدوشصت‌‌ودو پس از مجروح‌‌شدن، در آتشی که دشمن برافروخت سوخت و به شهادت رسید. پیکر سوخته‌‌اش در گلزار شهدای فردوس‌‌رضای دامغان به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

كل نفس ذائقه الموت

با حمد و سپاس برخداوند متعال و با درود و سلام بر پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) و امامان معصوم و نائب بر حق دوازدهمين امام معصوم حضرت امام خميني و با سلام به ارواح پاك شهداي دشت‌‌هاي خوزستان وكوه‌‌هاي كردستان و با درود و سلام به جانبازان و مجروحين و مصدو مين جنگ با آرزوي شفاي عاجل براي آن‌‌ها و با آرزوي آزادي اسرا و بازگشت مفقودالأثرها به آغوش پر مهر خانواده‌‌هايشان اينك كه با ميل و رقبت خودم واحساس وظيفه شرعي و عرفي توفيق حضور در جبهه‌‌هاي نور عليه باطل را يافتم چند سطري من‌‌باب وصيت‌‌نامه به روي كاغذ مي‌‌آورم و اميد وارم كه به آن دقيقاً عمل شود.

پدر ارجمندم از محضر شما تقاضا دارم كه مرا ببخشيد و حلالم كنيد زيرا احساس مي‌‌كنم در طول زندگي نتوانستم لحظه‌‌اي از زحمات طاقت فرساي شما را جبران نمايم و ميخواهم صبر و شكيبايي را پيشه خود سازيد و افتخار نماييد كه تنها پسرش را و تنها امانت الهي را خوب نگهداري كرده و به صاحبش پس داده است.

و به خواهرانم سفارش مي‌‌كنم كه زينب‌‌گونه پيام شهدا را به گوش كر استكبار جهان و جنگ افروزان دنيا برساند و بگويند كه ما از كشته شدن در راه اسلام باكي نداريم بلكه افتخار مي‌‌كنيم زيرا سرور شهيدان امام حسين(ع) هم افتخار كرد.

و شما اي مردم قهرمان و شهيدپرور چهارده آفرين بر شما به حق كه شما دين خود را توانستيد به دينتان ادا كنيد. بر خود بباليد  وافتخار كنيد زيرا عاقبت دنيا فنا شدن است و چه خوب كه با عشق به كربلاي حسيني به سوي معشوق خود شتافتن.

من از شما تقا ضا دارم كه هم‌‌چون گذشته پشت سر امام عزيز و خط سرخ شهادت گام برداشته و تا رفع فتنه در عالم از پاي ننشينيد وآرام نگيريد زيرا شرافت و عظمت انسان در اين است.

و به همسرم سفارش مي‌‌كنم كه مانند زنان كربلاي حسيني پيام خون شهدا را به كج‌‌فهمان برسانيد و آنان را از خواب غفلت بيدار نمائيد و حقانيت جمهوري اسلامي را به جهانيان بفهمانيد و در تربيت فرزندانم كوشا باشي وآن‌‌ها را طوري به بار بياور كه از زمره باقيات الصالحات باشند   ان‌‌شاءا..

مدت يك سال نماز و روزه بدهكارم اميد است اجير گرفته وحق خداي كريم را ادا نمائيد.

والسلام

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.