جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمد حسین تولی

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمد حسین تولی

پروردگارا، تا ما را نيامرزيده‌‌اي از اين دنيا مبر و لحظه مرگ‌‌مان را لحظه شهادت‌‌مان قرار بده، خدايا دل‌‌هاي ما را از انوار ايمانت روشن بگردان. بارالها رهبر انقلابمان اين جان جانان و قهرمان قهرمانان و روح روح‌‌ها را تا ظهور حضرت مهدي(عج) نگهدار

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمد حسین تولی
نام پدر :ذوالفقار
تاریخ تولد :۱۳۴۶/۰۱/۰۱
محل تولد :گرگان - کردکوی
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۶/۰۱/۰۱
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به پهلو چپ

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

هم‌‌چون شاپرکی رقص‌‌کنان در آغوش زمین جای گرفت. به یمن آمدنش هزاران ستاره در دل پدر و مادر خندید. بهار سال چهل‌‌وشش خداوند گل وجود محمدحسین را به گلستان آقاذوالفقار عطا نمود. پدر از شوق تولد فرزند، پیشانی بر خاک نهاد و بارها و بارها سجدۀ شکر به‌‌جای آورد.

محمدحسین روزهای شیرین خردسالی و کودکی را با تمام وجود تجربه می‌‌کرد. کردکوی گرگان زادگاهش بود و زادگاه تمام خاطرات کودکی‌‌اش.

تحصیلات خود را تا پایان دبیرستان خواند و در امتحان تربیت‌معلم دانشگاه ساری قبول شد؛ اما برای ادای تکلیف عازم جبهه شد. دویست‌‌وهشتاد روز حضور مداوم او در کنار رزمندگان بی‌‌مدعا، در کنار خاک‌‌ریز‌‌هایی که محرابش بودند، در لحظه‌‌های ناب بندگی‌‌اش و نجوای رازهای مگویش با خداوند سبب شد که گام‌‌هایش جز به‌‌سمت اهالی شهادت حرکت نکند.

هر چند بارها به او پیشنهاد گرفتن مسؤولیت داده بودند اما نپذیرفت و دوست داشت به‌‌عنوان فردی عادی کنار دیگر یاران، کارهای سخت و معمولی را انجام بدهد.

سال شصت‌‌وشش منطقۀ شلمچه به تمام چشم‌‌انتظاری‌‌های او پایان داد؛ آن هنگام که گلوله دشمن ‌‌به جسم پاکش نشست و محمدحسین بر آستان شهادت بوسه زد.

و چه خوش او و خدایش به عهد خود وفا کردند؛ او تن و جان به راه دوست تقدیم کرد و خدایش او را میهمان رزق ربوبی.

پیکر غرق به خون این پرندۀ سبک‌‌بال در فردوس رضای دامغان به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم‌‌ الله الرحمن الرحیم

اللهم اني رضيت بهم ائمه فارضني لهم انك علي كل شي قدير

من مرگ و شهادت را بر زندگي با ظالمان ترجيح مي‌‌دهم و اين شهادت را جز سعادت

نمي‌‌دانم. امام حسين (ع)

خدايا بر محمد و آل او درود فرست و آن‌‌ها را از ما راضي و خشنود بگردان كه رضايت آن‌‌ها رضايت توست و غضب آن‌‌ها نيز غضب توست. خدايا به ما توفيق انسان كامل شدن، انساني كه خليفه‌‌الله است عنايت فرما.

خدايا شكر نعمات تو را نمي‌‌توانم بگذارم و از كثرت نعمت عاصي و نافرمان‌‌بردار شده‌‌ام، پروردگارا حب دنيا جلوي چشمانم را گرفته و مانع از ديدن عالم ملكوت تو شده، بارالها هواهاي نفساني و نفس اماره بر من غالب گشته و مانع از توفيق به ديدار تو شتافتن مي‌‌شود، معبودا با ما نه به عدالت كه با فضلت رفتار كن كه طاقت عدالت تو را نداريم و گناهان من آن‌‌قدر زياد است كه اگر به عدالت رفتار كني گرفتار دوزخ مي‌‌شوم. پروردگارا، تا ما را نيامرزيده‌‌اي از اين دنيا مبر و لحظه مرگ‌‌مان را لحظه شهادت‌‌مان قرار بده، خدايا دل‌‌هاي ما را از انوار ايمانت روشن بگردان.

بارالها رهبر انقلابمان اين جان جانان و قهرمان قهرمانان و روح روح‌‌ها را تا ظهور حضرت مهدي(عج) نگهدار و دولت مردان ما را در كارهاي اسلامي‌‌شان موفق بدار و اگر خطايي از آن‌‌ها سر مي‌‌زند توفيق جبران نمودن آن خطا را به آن‌‌ها عطا بفرما و پدر و مادرم كه بعد از تو بيشترين محبت‌‌ها را به من داشته‌‌اند، خدايا خير و سعادت دنيا و آخرت و صبر جزيل به ايشان عطا بفرما و صبر و استقامت در كارهاي حق و نصرت پيروزي را بر قوم ما عطا بفرما پروردگارا به مردم ما شرف و شجاعت و آگاهي و استقامت عطا نمودي خدايا اين نعمت‌‌ها را افزون بفرما و آن‌‌ را از ملت ما مگير.

ملت عزيز اي ملت باشعور و قدردان عزم‌‌تان را در رسيدن به اهداف الهي و اسلامي آهنين‌‌تر نماييد. جوپانان سلحشور در دو سنگر رزم و دانش حضور داشته باشيد و شهيد چمران را الگوي رفتار خود در اين زمينه قرار دهید.

پدر و مادرم برادران و خواهرم؛ مبادا وقتي كه شهيد شدم براي شهادت من گريه كنيد. اگر گريه مي‌‌كنيد گريه‌‌تان براي جدايي ظاهري ما باشد و آن هم طوري نباشد كه دشمن از آن سوءاستفاده نمايد و صبر و استقامت را پيشه خود سازيد كه هر كس خود را به گروهي شبيه كنند اميد است.

كه از آنان باشد و هم‌‌چنين از شما حلاليت مي‌‌طلبم ا‌‌ن‌‌شاءالله بنده را حلال نماييد و نيز از همه فاميل و دوستان و آشنايان طلب حلاليت دارم و اما سخني هم با مسلمانان ديرفهم و كج‌‌فهم و بي‌‌تفاوت دارم ، شما اي كساني كه وقتي سؤال مي‌‌کنند از شما كه چه ديني را داريد مي‌‌گوييد مسلمانم و زماني از شما سؤال مي كنند اصول دين شما چند تا است مي‌‌گوييد توحيد ـ نبوت ـ معاد ـ امامت ـ عدل آيا به اين اصول دين واقعاً معتقديد آيا سخن خدا را در قرآن نمي‌‌بينيد كه مي‌‌فرمايد جهاد كنيد چه بسا چيزهايي كه شما از آن خوشتان نمي‌‌آيد و آن به ضرر شماست و چه بسا چيزهايي كه از آن بدتان مي‌‌آيد اما به نفع شماست پس سخن شما مسلمانان سطحي و ظاهري از اين‌‌كه صلح تحميلي را خواستاريد چه معنايي جز همان آيه قرآن دارد كه به ظاهر خوب و مفيد است اما در واقع نابود كننده‌‌تر است.

صلح با صدام همانند صلحيست كه به امام علي(ع) در جنگ صفين آن را تحميل كردند و ما ديگر به ابوموسي اشعري‌‌ها و عمروعاص‌‌هاي زمان‌‌مان اجازه اين كار نمي‌‌دهيم و اما از نبوت شما سؤال مي كنند و پيامبر اسلام محمد(ص) را رسول خدا و راستگو و امين وحي مي‌‌دانيد ولي آيا به اين سخن آن حضرت كه در جنگ احد يا بدر فرمودند اعتقاد داريد؟ آن هم از قول جبرئيل و جبرئيل از قول خداوند كه هيچ‌‌كس در اين جهان نمي‌‌ميرد مگر آن كه آخرين ذره روزي خود را بخورد شما اي مسلمانان ديرفهم براي چه از جنگيدن با جانوران موزي آدم‌‌نماي جنايتكار وابسته به عوامل استكبار جهاني و ارتجاع منطقه هراس داريد آيا از مردن مي‌‌ترسيد پس سخن پيامبر اسلام(ص) را چگونه قبول داريد؟ و از معاد از شما سئوال مي‌‌كنند مي‌‌گوييد آن را قبول داريم مي‌‌گويم چگونه و چطور به بهشت مي‌‌رويد و از جهنم خلاصي مي‌‌يابيد؟

بعضي از شماها كتاب دعا را در  مي‌‌آوريد و فلان دعا را نشان مي‌‌دهيد كه هركس فلان دعا را بخواند بهشت از آن او مي‌‌شود و آتش جهنم بر او سرد مي‌‌شود و عده ديگري هم تسبيح چرخان و وردگويان و بعضاً نماز بدون علم خواندن بهشت را تصاحب مي‌‌كنيد و خيلي راحت از برزخ رهايي مي يابيد و به قول خودتان آدم‌‌هاي زرنگي هم هستيد و اين سخن معصومين كه بهشت در زير سايه شمشيرهاست را فراموش مي‌‌كنيد و سخن خدا را كه مي‌‌فرمايد تا رفع فتنه جهاد كنيد از ياد مي‌‌بريد و از آن سخن خدا كه مي‌‌فرمايد در راه خدا و در راه مردان و زناني كه مورد ظلم واقع شدند و مظلوم مي باشند قيام و جهاد كنيد اظهار بي‌‌اطلاعي مي‌‌كنيد و يا خود را به بي‌‌اطلاعي مي‌‌زنيد و البته بهانه‌‌هايي هم ممكن است داشته باشيد ولي به قول شهيد مظلوم بهشتي، بهشت را به بها مي دهند نه به بهانه و از امامت از شما سؤال مي‌‌كنند مي‌‌گوييد آن‌‌ها را قبول داريم و جان ما فداي آن‌‌ها، حب علي(ع) را داريم كه زمين و آسمان به هم برسد ما را باكي نيست.

آري فقط حب علي(ع) كه در اكثر جنگ‌‌هاي پيامبر اسلام(ص) شركت جسته و در جنگ احد 70 زخم كاري برداشته همان علي(ع) كه چهار هزار نفر را در يك جنگ از دم تيغ  مي‌‌گذراند و اوست كه مي‌‌فرمايد از دنياي شما سه چيز را دوست دارم ضربت با شمشير ـ اكرام به ضعيف وآري ضربت با شمشير و اكرام به ضعيف، علي (ع) به خاطر اين كه دست‌‌بندي از زني كه مسلمان هم نمي‌‌باشد كه عده‌‌اي ياغي به غارت مي‌‌برند  مي‌‌فرمايد اگر كسي از غصه اين كار بميرد مورد ملامت نيست آيا تو اي مسلماني كه بي اعتنا به مسائل جامعه هستي و اي كسي كه فقط حب علي(ع) را داريد آيا به آن چيزي كه امام علاقه دارد و آن را دوست دارد علاقه داري؟ آيا جوابت آري است آيا نمي‌‌بيني كه چه غارت‌‌هايي صدام و صداميان در كشورت كردند و آيا نمي‌‌بيني چه ظلم و ستم‌‌هايي در كشورهاي اسلامي توسط سران خائن به اسلام به مستضعفين مي‌‌شود آيا اين همه خفت و نكبت و ذلت و اسارت براي شما عده‌‌اي كه الحمدلله اندك و معدود مي‌‌باشيد براي تكان دادن و بيدار شدن از اين خواب غفلت كافي نيست؟

آيا اين سخن رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران را نشنيده‌‌ايد كه مكتبي كه شهادت دارد اسارت ندارد پس تن به ذلت دادن شما براي چيست اين بندهاي اسارت دنيوي كه به دست و پاهاي شما بسته شده و مانع از جهاد شما شده براي چيست وقتي از عدل خداوندي سؤال مي‌‌كنيم، مي‌‌گوييد قبول دارم اما در عمل باور نداريد اگر فقط همان يك آيه خداوند را قبول مي‌‌داشتيد و در مرحله اولش به معاد و توحيد اعتقاد راسخ داشتيد كه خداوند مي‌‌فرمايد هركس ذره‌‌اي خوبي كند سزايش را مي‌‌بيند و هركس ذره‌‌اي بدي كند سزايش رامي‌‌بيند.

اين همه ترديد ، شك و دودلي در آن‌‌ها وجود نمي‌‌داشت و راحت كارهاي خير را انجام مي‌‌داد خلاصه كلام اين كه كسي از مرگ آن هم مرگ شرافتمندانه (شهادت) مي‌‌ترسد بايد يك تجديد نظر در اعتقادش به اصول دين به توحيد، نبوت، معاد، عدل، امامت بكند در پايان اگر از كسي حقي دارم آن را   مي‌‌بخشم و اگر كسي از من حقي دارد اگر ببخشيد چه بهتر و اگر نبخشيد آن را از خانواده‌‌ام طلب نمايد پدر و مادرم صبر و استقامت را پيشه خود كنيد.

محمد حسين تولي

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.