جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدحسن موقنیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدحسن موقنیان

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدحسن موقنیان
نام پدر :احمد
تاریخ تولد :۱۳۲۸/۰۴/۰۱
محل تولد :کلاته
شغل :کارمند شهرداری
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۳۶ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۲/۲۶
محل شهادت :حاج عمران
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به پهلو و پاها

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :خراسان رضوی
شهر :مشهد
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت رضای مشهد

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدحسن فرزند احمد، یکم تیر هزاروسیصدوبیست‌وهشت در روستای کلاته‌‌رودبار دامغان به دنیا آمد. پدرش حاج ‌شیخ‌احمد از روحانیون معتمد محل بود. محمدحسن از همان ابتدا نزد پدر به انسانی مؤمن و معتقد تبدیل شد. در چهارسالگی مادر خود را از دست داد و تحت سرپرستی همسر پدر قرار گرفت. دوران ابتدایی را در روستای کلاته‌رودبار گذراند و به‌‌همراه خانواده به مشهد مقدس عزیمت کرد.

بعد از مدتی در شهرداری مشهد مشغول به کار شد و تشکیل خانواده داد. حاصل زندگی مشترک او پنج فرزند بود. در دوران پرالتهاب انقلاب محمد بارها در تظاهرات شرکت کرد تا آن‌‌که در یکشنبه خونین مورد اصابت تیر مزدوران رژیم شاه قرار گرفت و پای خود را از دست داد و جزء جانبازان دوران شکوهمند انقلاب قرارگرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی حملات ضدانقلاب یکی پس از دیگری آغاز شد که اوج این دشمنی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. محمدحسن با عضویت در بسیج چندین بار به جبهه اعزام شد تا از این طریق هم دینش را به وطن و اسلام ادا کند. منطقۀ غرب به‌‌ویژه حاج‌‌عمران شاهد رشادت‌های این بسیجی مخلص بود. سرانجام در تاریخ بیست‌وششم اردیبهشت سال هزاروسیصدوشصت‌وپنج براثر اصابت ترکش به درجۀ رفیع شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید عزیز به مشهد مقدس منتقل و پس از طواف گرد ضریح مطهر حضرت علی‌ابن‌موسی‌‌الرضا) در گلزار شهدای بهشت رضا به خاک سپرده‌‌ شد.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.