جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدحسن رمضانیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدحسن رمضانیان

هيهات هيهات مي‌‌بينم روزي را كه شما از هر ذليلي ذليل‌‌تر و از هر درمانده‌‌اي بيچاره‌‌تر خواهيد بود همين‌‌طور كه حالا معلوم است مي‌‌بينم كه سران و كفار امپرياليسم به التماس افتاده‌‌اند و خواهان دوستي با ما هستند اما ديگر دير شده است چون مانند دوستي گرگ و گوسفند مي‌‌شود بدانيد كه زود يا دير پشيمان مي‌‌شويد پس چه بهتر است دست از كارهايتان برداريد و به دين اسلام بياييد شما اميد فرداييد كه ما در برابر آمريكا و دشمن اسلام و قرآن سر اطاعت فرود آوريم. هرگز!

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدحسن رمضانیان
نام پدر :محمد
تاریخ تولد :۱۳۴۷/۰۱/۰۱
محل تولد :روستای بق دامغان
شغل :محصل
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :آر پی جی زن
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۶/۰۴/۲۹
محل شهادت :جزیره مجنون
نام عملیات :عملیات تک جنوبی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به گردن و سینه و کتف

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :بق
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای بق

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدحسن، روستازاده‌‌ای‌‌ است از دیار کهن دامغان. متولد یکم فروردین‌‌ماه هزاروسیصدوچهل‌‌وهفت و نهمین فرزند خانواده که با آمدنش شیرینی جشن عید را برای خانواده و بستگان مضاعف کرد. آمد تا همراه با نسیم بهاری زمینۀ نوازش جان‌‌ها را در سال‌‌های آینده فراهم کند. پدرش ساربان بود و با تلاش و زحمت فراوان همراه با گردش روزگار، چرخۀ زندگی را می‌‌چرخاند. فصل جمع‌‌آوری گندم و جو، شترهایش را به صاحبان خرمن کرایه می‌‌داد.

محمدحسن با وجود همه سختی‌‌هایی که در زندگی آن‌‌ها بود، دوران ابتدایی را در روستای بق گذراند و برای ادامۀ تحصیل در مقطع راهنمایی به شهر دامغان و سپس به هنرستان کشاورزی امیرآباد رفت.

مهربان بود و باگذشت؛ کینۀ کسی را در دل نگه نمی‌‌داشت. بیشتر اوقات فراغتش را در خانه می‌‌گذراند و معمولاً در کارهای کشاورزی به پدر کمک می‌‌کرد و خودش را نیز سرگرم.

با اوج‌‌گیری حملات وحشیانه مزدوران بعثی عراق در جنگ تحمیلی، تصمیم گرفت به یاری غیورمردان ایران اسلامی بشتابد؛ به همین خاطر پا به عرصۀ ایثار و مجاهدت در راه خدا و میهن گذاشت.

توفیق حضور نه ماه و نه روز در میدان جنگ را داشت. آرپی‌‌جی‌‌زن ماهری بود. از هیچ تلاشی برای خاموش‌‌کردن عربده تانک‌‌های دشمن دریغ نمی‌‌ورزید.

سرانجام در عملیات تک جزیزۀ مجنون در  تاریخ بیست‌‌ونهم تیرماه سال شصت‌‌وشش  با اصابت تیر به سینه و گردن و کتف به جمع آسمانیان پیوست و در زمرۀ شهدا قرار گرفت ولی به‌‌علّت شرایط منطقه و تسلّط دشمن روی جاده، جنازۀ ایشان و تعدادی شهدای دیگر جاماند. تا بعد از نه سال مقداری از استخوان‌‌هایش را به همراه پلاک به خانوادۀ بزرگوارش تحویل دادند.

دوبار تشییع شد. بار اول وقتی که معلوم شد شهید شده اما جسدش مفقود بود.

بار دوم بقایای بدنش، بعد از گذشت سال‌‌ها در جمع مردم ولایت‌‌مدار و عاشق شهادت شهرستان دامغان تشییع و در روستای بق به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون

مپنداريد آنان را كه در راه خدا كشته شده مردگان بلكه زنده‌‌اند و نزد پروردگار خويش روزي مي‌‌خورند.

به نام الله كه ذكرش سكينه قلوب است و مهرش غفران ذنوب و باز هم به نام او كه ملجأ و مأوي مومنين است و پناه مظلومان و نابودكننده ستمگران و جباران و رازق مرزوقين است و خالق مخلوقين و عاشق معشوقين و با استعانت از او كه مي‌‌ميراند و زنده مي‌‌كند حي است و قادر.

با درود و سلام بر انبيا از نبي آدم تا نبي خاتم محمد مصطفي(ص) كه خداوند او را اسوه هستي بر خلایق قرار داد و با درود و سلام بر اوصيا از علي حيدر كرار(ع) تا مهدي(عج) منجي ابرار كه با شمشير مرصع خود مزين نموده و خلق را در اين نعمت خدادادي كه بعداً معلوم مي‌‌شود ارزاني مي‌‌بخشد و با درود سلام بر كليه شهدا از هابيل تا ابراهيم و از ابراهيم تا خاتم انبيا و از خاتم انبيا تا خاتم الاوصيا (سلام اله عليه وآله) و با درود و سلام بر كليه امت حزب‌‌الله كه با ايثارگري‌‌ها و هداياي پر محتوي و پر ارزش خود جوهره انقلاب را در تاريخ به نگارش در آورده‌‌اند و يگانه امت واحده شناخته شده‌‌اند.

با درود و سلام بر رهبران و راهنمايان جامعه اسلامي كه ملت اسلامي را به راه سعادت و نيكبختي راهنمايي مي‌‌كند در اين ميان دشمنان براي نابودي دين برخواسته و چون منافعشان در خطر است خواسته‌‌اند كه نام و نشاني از اسلام نباشد كه مبادا كسي دم از اسلام زند و ملت‌‌هاي مظلوم و ستم‌‌ديده را بيدار كند و آن‌‌ها را بر عليه دشمنانشان بشوراند بايد بدانند و دشمنان اسلام در حال حاضر چنين فكري درسر دارند بايد بدانيد كه به بزدلان از خدا بي‌‌خبر مي‌‌گوييم كور خوانده‌‌اند چون مسلمانان به خوبي آگاهند و براي مبارزه با ابرقدرت‌‌هاي آماده‌‌اند به همين خاطر و بر حسب وظيفه‌‌اي كه بر دوش خود احساس كردم براي مبارزه با دشمن آماده شدم و به جبهه آمدم چون كه حضرت امام جبهه و جنگ را در راس مسائل قلمداد كردند و  فرمودند كه مبارزه با دشمن و رفتن به جبهه يك واجب شرعي است.

بايد بگويم كه شما برادران عزيز و رزمنده نبايد در امر مبارزه كوتاهي كنيد شما برادران جبهه را خالي نگذاريد كه كفار در بين شما تفرقه‌‌اندازي كنند و حكومت كنند و حيثيت خود را حفظ كنيد چرا كه در كنار وحدت مي توان بر دشمنان و كفار و منافقين غلبه كرد بدانيد كه در جنگ با دشمن پيروز هستيد چون كه شما ايمان داريد و بزرگترين سلاح را در دست و هيچ‌‌كس ديگر و هيچ ملت و حكومتي از اين سلاح برخوردار نيستند هميشه براي مبارزه آماده باشيد نكند شيطان در ميان ما رخنه كند و شما را از اين فوز بزرگ دور نمايد بايد به اين منافقين كوردل بگوييد كه اگر ملت ما را بكشيد آماده‌‌تر خواهد شد من از همين‌‌جا به آن‌‌هايي كه در فكر ضربه زدن هستند مي‌‌گويم كه اي كانون‌‌هاي شر و فساد و بدنماي، اي مردم بدعاقبت و بدبخت، گوش‌‌هاي خود را باز كنيد كه براي چندمين بار به شما مي‌‌گوييم آيا گمان كرده ايد كه پس از كشتن ما در دنيا به نان و نوايي خواهيد رسيد؟ و يا كاخ‌‌هاي خود را مجلل‌‌تر خواهيد كرد؟

 هيهات هيهات مي‌‌بينم روزي را كه شما از هر ذليلي ذليل‌‌تر و از هر درمانده‌‌اي بيچاره‌‌تر خواهيد بود همين‌‌طور كه حالا معلوم است مي‌‌بينم كه سران و كفار امپرياليسم به التماس افتاده‌‌اند و خواهان دوستي با ما هستند اما ديگر دير شده است چون مانند دوستي گرگ و گوسفند مي‌‌شود بدانيد كه زود يا دير پشيمان مي‌‌شويد پس چه بهتر است دست از كارهايتان برداريد و به دين اسلام بياييد شما اميد فرداييد كه ما در برابر آمريكا و دشمن اسلام و قرآن سر اطاعت فرود آوريم. هرگز!

به خدا پناه مي‌‌بريم كه به چنين خواري و ذلتي تن در دهيم همين‌‌طور كه من تن به ذلت نمي‌‌دهم و نخواهم داد اميدوارم كه ملت ما تن به ننگ نداده و نخواهند داد و تا سقوط رژيم منحط بعث عراق و تا نابودي دشمن كافر از پاي ننشينيد ما مسلمانان در دامان كرامت و آقايي پرورش يافته ايم و سيادت و سروري در روح و جان ما صبح مي‌‌زند و عزت و شرف ما به ما حكم مي‌‌كند كه براي مرگ آغوش باز كنيم.

 آه به خدا چقدر مشتاقم كه  هر چه زودتر به شهيدان صدر اسلام بپيوندم و آن‌‌ها را ملاقات كنم بر حسب وظيفه چند كلمه‌‌اي نصيحت به امت شهيدپرور بدانيد كه شما نيستيد كه اين پيروزي‌‌ها را به دست آورده‌‌اید و بدانيد خداوند لطفي بي پايان بر ما كرده و او است كه سربلندي و افتخار و عظمت بر ما داده است پس به خود مغرور نشويد ياد خدا را از دل بيرون نبريد و خداوند را شكر گوييد.

اي ملت مسلمان در همه جهات امر رهبري را اطاعت كنيد كه خداوند رهبري نمونه و بسيار بزرگ به امت ما داده است پس هميشه به پيام‌‌هاي حضرت امام لبيك گوييد كه او رضاي خداوند و رضايت و آسايش شما ملت و سربلندي اسلام را مي‌‌خواهد پس مردم كوفه نباشيد و همين‌‌طور كه تا به حال از ولايت فقيه پشتيباني كرديد بعداً نيز چنين باشيد و براي خود يعني راي به اسلام و جمهوري اسلامي داده‌‌ايد پاينده باشيد و مسلمان واقعي يعني با عمل ثابت كنيد نه فقط به شعار مسلمان باشيد.

و چند كلمه با خانواده‌‌ام: سلامي عرض مي‌‌كنم به شما پدر و مادر گرامي مبارك باد بر شما چنين افتخاري، افتخاري كه شما را در دنيا و آخرت سربلند خواهد كرد نباشد شما ناراحت باشيد چون كه خدا داده و خود او هم گرفته است. چه هديه‌‌اي بالاتر از اين كه در راه خدا و براي رضاي او باشد بايد خدا را شكر گوييد كه فرزندانتان در چنين راهي قدم بر مي‌‌دارند و براي اعتلاي كلمه حق كار مي‌‌كنند.

ان‌‌شاءالله خداوند اجري كه درخور آن‌‌هاست به انسان دهد بايد شما براي مردم الگو باشيد كسي فكر نكند كه خسته شده‌‌ايد بايد مردم را براي جهاد و كار خير تجهيز كنيد و وحدت را حفظ كنيد و شما اي مادرم وظيفه و مسئوليت شما همان‌‌طور كه تا حال حفظ كرده‌‌ايد.

مادرم وظيفه و مسئوليت شما همان‌‌طور كه تا حال حفظ كرده‌‌ايد چون كه پيكار در حال حاضر بر شما واجب نيست بايد بهتر كانون خانواده را گرم نگاه داريد و براي تربيت مجاهدان في سبيل‌‌الله و تجهيز و آمادگي و روحيه بخشيدن به مردان خانواده‌‌هايتان براي پيكار.

وظيفه شما خواهر مجاهد و خواهران مسلمان ديگر چنين است كه زينب‌‌وار با هر گونه بي حجابي و فساد و سختي مبارزه كنيد و خدا را از ياد نبريد و خدا را بيشتر عبادت كنيد سنگر مسجد را خالي نگذاريد از برادران شجاع خود مي‌‌خواهم كه اسلحه بزمين افتاده برادر حقيرتان و شهيدان ديگر را بر زمين نگذاريد كه دشمن خوشحال خواهد شد. در پايان پدر من وصي من است و خود بهتر مي‌‌داند كه انجام وظيفه كند خدا يار و نگهدار شما باشد.

خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار

برادر حقير شما محمدحسن رمضانيان 1365/09/29 جبهه جنوب

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.