جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید محمدعلی حیدرزاده

فرازی از وصیت نامه:
شهید محمدعلي حيدرزاده

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :محمدعلي حيدرزاده
نام پدر :علي اصغر
تاریخ تولد :۱۳۳۴/۱۱/۰۲
محل تولد :دامغان
شغل :پاسدار
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :مربی آموزش
سن :۲۶ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۲/۱۹
محل شهادت :خرمشهر
نام عملیات :بيت المقدس 
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :تهران
شهر :تهران
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت زهرای تهران

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

محمدعلی فرزند علی‌اصغر در تاریخ دوم بهمن‌ماه سال ‌هزاروسیصدوسی‌وچهار در تهران متولد گردید. درس‌‌خواندن را از طریق کمیتۀ ملی پیکار با بی‌سوادی گذرانید. نامبرده موفق شد دوره دوم تحصیلات پیکار با بی‌سوادی را در مورخه پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال ‌هزاروسیصدوچهل‌وهشت به پایان رساند.

این مدرک تحصیلی معادل دیپلم نظامی برای ایشان محاسبه شد. قبل از آنکه به خدمت سربازی اعزام شود، به حرفۀ در و پنجره‌‌سازی و ریخته‌گری روی آورد و در این مسیر موفقیت‌هایی نیز کسب نمود. محمدعلی را در محیط خانوادگی به نام مجید صدا می‌زدند؛ چنان‌‌که بعد از شهادتش، فرزند شهید را مجید نام‌گذاری کردند.

محمدعلی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به سربازی رفت و خدمت نظام‌وظیفه را در شهرهای تربت‌حیدریه، قوچان و درگز گذرانید. در اوج قیام ملت ایران در سال  پنجاه وهفت، در راه‌‌پیمایی‌ها و تظاهرات علیه رژیم پهلوی حضوری پررنگ داشت و تا زمان شهادتش لحظه‌ای در دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی کوتاهی نکرد.

بعد از پیروزی انقلاب با ندای لبیک یا خمینی وارد ستاد کمیتۀ عملیات امام ‌‌خمینی(ره) شد و در عملیات‌های ضربتی که لازمۀ فضای آن روزهای به‌‌یادماندنی بود حضوری چشمگیر داشت. با شکل‌گیری نهاد سپاه پاسداران به خدمت سپاه درآمد و مدت زمانی را در سیمان آبیک و نیز در برهه‌ای دیگر در سمت محافظت از مجلس شورای اسلامی در کمیتۀ انتظامات مجلس به انجام وظیفه پرداخت.

با شروع جنگ تحمیلی از سوی سپاه پاسداران منطقه ده تهران عازم جبهه‌ها گردید. در جبهه مسؤولیت دسته و مربیگری آموزش نظامی را عهده‌دار بود. مدت حضورش در تمامی جبهه‌ها جمعاً سی‌‌ویک ماه به ثبت رسیده است.

محمدعلی تا آخرین نفس در راه میهن ایستادگی و مقاومت نمود. در عملیات‌های زیادی چون بازی‌‌دراز، فتح‌المبین و الی‌‌بیت‌المقدس حضور داشت. در تاریخ نوزدهم‌‌ اردیبهشت‌ماه سال هزاروسیصدوشصت‌ویک در عملیات بیت‌‌المقدس، آزاد‌‌سازی خرمشهر، به شهادت رسید و مزارش در بهشت‌زهرای تهران زیارتگاه اهل دل است.

محمدعلی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با سرکارخانم زهرا عباسیان ازدواج نمود که ثمره این ازدواج یک فرزند پسر به نام مجید است.

   “راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.