جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید غلامحسین فتحعلیان

فرازی از وصیت نامه:
شهید غلامحسین فتحعلیان

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :غلامحسین فتحعلیان
نام پدر :ولی الله
تاریخ تولد :۱۳۱۸/۰۹/۰۲
محل تولد :روستای رضی آباد دامغان
شغل :کپسول فروشی
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :امدادگر
سن :۴۷ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۲/۱۱
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش به سر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای امیریه

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

 

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

غلامحسین فرزند ولی‌‌الله متولد سال ‌هزاروسیصدوهجده در روستای رضی‌آباد دامغان چشم به جهان گشود. تحصیلات خویش را تا پنجم ابتدایی ادامه داد. آن‌گاه به‌‌اتفاق خانواده‌اش در شهر امیریه ساکن شدند. قبل از پیروزی انقلاب کاسب بود. از سال هزاروسیصدوچهل تا سال پنجاه‌‌وهفت در تهران ساکن شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شهر امیریه برگشت و مسؤولیت‌های اجتماعی را بر عهده گرفت؛ از جمله عضویت شورای اسلامی و عضویت در بسیج و کمیته انقلاب اسلامی را می‌توان نام برد.

غلامحسین از وضعیت جسمی خوبی برخوردار بود. در شهر امیریه برای اولین‌بار زورخانه‌‌ای تأسیس و راه‌اندازی گردید که زیر نظر اداره تربیت‌بدنی فعالیت می‌‌کرد. شهید فتحعلیان اوقات فراغت به زورخانه می‌رفت و به ورزش می‌پرداخت. دوستانش نقل کرده‌اند در هنرهای فردی به‌‌ویژه در ورزش باستانی مهارت داشت.

شهید غلامحسین فتحعلیان در یک خانواده پرتلاش و زحمت‌کش پرورش یافت. پدر بزرگوارش به کشاورزی اشتغال داشت و مادرش نانوا بود و به اقتصاد خانواده کمک می‌کرد. دو پسر و دو دختر از این شهید سرافراز به یادگار مانده‌ ‌است.

روحیات ظلم‌ستیزی از همان دوران نوجوانی در رفتارش آشکار بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت حقانیت راه و سیره امام‌خمینی(ره) در مسیر انقلاب قرار گرفت و با شروع جنگ تحمیلی و فرمان تشکیل ارتش بیست‌‌میلیونی از سوی امام، به عضویت بسیج درآمد. حضورش در جبهه‌ها بسیار چشم‌گیر بود. جمعاً دویست‌‌ویازده روز حضور وی در عرصه‌های نبرد به ثبت رسیده ‌‌است. از سوی سپاه پاسداران دامغان به جبهه اعزام و در تیپ ۱۲ قائم آل محمد(عج) به‌‌عنوان راننده بهداری، مشغول خدمت شد.

یازدهم اسفندماه هزاروسیصدوشصت‌‌وپنج در شلمچه در عملیات کربلای۵ بر اثر اصابت ترکش به ناحیه سر به فیض شهادت نایل گشت. پیکر مطهر این شهید با حضور مردم قدرشناس امیریه تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.