جستجو در دایره المعارف شهدا

سید محمد حیدرهایی

فرازی از وصیت نامه:
شهید سيد محمد حيدرهايي

هر نفسی شربت مرگ را خواهد چشید پس چه بهتر که در راه خدا و در بستر نباشد. ما امروز امانتی بزرگ را بر دوش می کشیم که جز شهادت نیست که پیشوای سوم ما حسین ابن علی آن را به جهانیان آموخته است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سيد محمد حيدرهايي
نام پدر :سيد حميد
تاریخ تولد :۱۳۳۹/۱۰/۲۴
محل تولد :دامغان
شغل :کارگرصافکاري
وضعیت تاهل :مجرد 
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۹ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۹/۰۹/۱۹
محل شهادت :آبادان
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تير

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سیدمحمد بیست‌‌وچهارم دی‌‌ماه سال هزاروسیصدوسی‌‌ونه، در خانواده‌ای از سلالۀ سادات به دنیا آمد و پدر بهترین نام دنیا را برایش برگزید. آقاسید کارگر ساده و زحمت‌‌کشی بود که برای ادارۀ امور خانواده با سختی و تلاش فراوان کار می‌کرد اما چرخ زندگی بر وفق مرادش نمی‌چرخید.

 سیدمحمد در آغوش گرم و مهربان پدر و مادر قد کشید و بزرگ شد. سختی و رنج‌های پدر و مادر چیزی نبود که از تیررس نگاه‌های معصومانه او دور بماند. بیش از آن که در فکر بازی‌های کودکانه و شیطنت‌های شیرین بچگی باشد رؤیای بزرگانه در سر می‌پروراند. می‌خواست کاری کند کارستان تا هرچه زودتر عرق رنج را از پیشانی پدر برچیند و بر نامرادی‌های روزگار فائق آید. از این رو بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی تنها به کارکردن فکر می‌کرد و بس.

ده دوازده سال بیشتر نداشت که در مغازۀ صاف‌کاری شاگردی کرد تا استادی بیاموزد. با ذوق و شوق و جدیت فراوان هم کار می‌کرد و هم کار یاد می‌گرفت. احساس مسؤولیت فوق‌العادۀ او نسبت به خانواده بهترین انگیزۀ او برای کارکردن بود.

درآمد اندکش را از جان و دل تقدیم پدر می‌کرد و تنها مبلغی ناچیز را برای خود برمی‌داشت. سادگی و بی‌پیرایگی توام با تواضع و وقار و ادب، ویژگی بارزش بود. وسواس عجیبی در اقامۀ نماز داشت. معتقد بود که چون سادات، منتسب به پیامبر برگزیده خداوند هستند باید در پاس‌داشت شعائر الهی از دیگران مقیدتر باشند. با شروع انقلاب اسلامی ایران سیدمحمد نیز مانند بسیاری از جوانان غیور میهنش به صف انقلابیون پیوست. بعد از پیروزی انقلاب هم با آغوش باز به خدمت سربازی رفت. تنها چند ماهی دیگر از خدمتش نمانده بود که دشمن تا‌‌ دندان مسلح، شرق و غرب سرزمینی را که سیدمحمد بیشتر از جانش آن را دوست می‌داشت عربده‌کشان درمی‌نوردید.

دیگر جای درنگ نبود. او جزء اولین افراد داوطلب و جلودار ژاندارمری بود. از غرب به جنوب «منطقه آبادان» اعزام شد. در اولین حمله به دشمنان وطنش تمامی هستی خویش را تقدیم خدا کرد و روح بزرگش در ساحل دریای وصال حق برای همیشه آرام گرفت. پیکر پاکش در گلزار شهدای دامغان فردوس رضا به خاک سپرده شد. 

       “راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

« کل نفس ذائقه الموت و انما توفون اجورکم یوم القیامه فمن یخرج عن النار و ادخل الجنه فوز

فاز و ماالحیواه الدنیا الا متاع الغرور » ( قرآن کریم )

من سید مهدی حیدرهائی فرزند سید محمد ، ش ش 7501 دامغان

اینجانب با آگاهی کامل و قبول خداوند بزرگ به عنوان خالق یکتا و قادر متعال و قبول حضرت محمد و دوازده فرزندش و بعد از آن « اطیعوا الله و اطیعو الرسول اولوالامر منکم » که همانا به عقیده اینجانب در این زمان امام خمینی می باشد.

بزرگترین مشوق من در راه حق جزئی و حق پرستی پدر و مارم می باشد نماز را در دامان گرم مادری و خانه ی پدری آموزش گرفته و از همه اقوام می خواهم که نماز را به عنوان یک اصل در اسلام تلقی نمایند.

از پدر و مادرم می خواهم که مرا ببخشند و برایم دعا کنند . از برادرهایم می خواهم که راه امام را پیشه کرده از مرگ نهراسند که زندگی دنیا متاعی فریبنده بیش نیست.

هر نفسی شربت مرگ را خواهد چشید پس چه بهتر که در راه خدا و در بستر نباشد. ما امروز امانتی بزرگ را بر دوش می کشیم که جز شهادت نیست که پیشوای سوم ما حسین ابن علی آن را به جهانیان آموخته است.

از خواهرانم می خواهم که فرزندانی مؤمن و خداجوی تحویل جامعه بدهند تا از انقلاب اسلامی و خون شهیدانمان پاسداری نمایند.

والسلام

سید محمد حیدرهایی

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.