جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید سید رضا شمسی پور

فرازی از وصیت نامه:
شهید سید رضا  شمسی پور

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :سید رضا  شمسی پور
نام پدر :سید اسماعیل
تاریخ تولد :۱۳۲۹/۰۱/۰۱
محل تولد :روستای مجید آباد دامغان
شغل :ارتشی
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۳۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۲/۱۴
محل شهادت :خرمشهر
نام عملیات :بیت المقدس
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر به سر و ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

سیدرضا فرزند سیداسماعیل، در تاریخ یکم فروردین‌‌ماه سال ‌هزاروسیصدوبیست‌ونه در روستای مجیدآباد دامغان چشم به جهان گشود.خانواده‌اش وی را رضا نامیدند. مادر بزرگوار و مؤمنش او را در حالی بزرگ کرد که برای چندین سال از نعمت نور چشم محروم شده بود ولی در اثر معجزه‌ای بینایی‌اش را دوباره به دست آورد.

سیدرضا رفته‌رفته با مراقبت‌های مادر و عنایت خداوند بزرگتر شد. قبل از انقلاب اسلامی در اکثر نقاط روستایی، مدارس ابتدایی زیر نظر سپاهیان دانش اداره می‌شد. خانواده سید فرزندشان را در مدرسه سپاه‌‌دانش خورزان در سال اول ابتدایی ثبت‌نام کردند و تا سال چهارم سیدرضا در همان مدرسه به فراگیری علم و دانش پرداخت و سرانجام برای ادامۀ تحصیل راهی شهر دامغان گردید و سال‌های پنجم و ششم ابتدایی را در دبستان منوچهری این شهر گذرانید.

شهید سیدرضا شمسی‌پور از همان دوران نوجوانی انسانی سخت‌کوش و زحمت‌کش بود. قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به خدمت زیر پرچم اعزام شد.

دوره آموزشی را در پادگان عجب‌شیر تبریز گذرانید و آنگاه به خدمت ارتش درآمد و مدتی نیز محل خدمت ایشان در گارد شاهنشاهی سابق بود و برای مدت کمی در واحد درمانی و بهداشتی بیمارستان رضاپهلوی سابق تهران مشغول کار شد.

چون فضای اجتماعی آن روز بیمارستان و عدم‌ رعایت حجاب با روحیات ایشان سازگار نبود، ترجیح داد محل کارش را از تهران به شهرستان شاهرود، پادگان چهل‌دختر انتقال دهد.

با شروع جنگ تحمیلی سید از سوی ارتش مأموریت یافت در منطقه جنگی خرمشهر حضور یابد. چهاردهم اردیبهشت‌‌ماه سال هزاروسیصدوشصت‌ویک در عملیات بیت‌المقدس در حوالی پاسگاه‌ زید بر اثر تیر و ترکش به ناحیه سر به فیض شهادت نایل گشت. مزار این شهید همیشه جاوید در فردوس‌‌‌رضای دامغان قرار دارد.

پدر و خواهر این شهید در سانحۀ تصادف در جاده دامغان-شاهرود جان سپردند و سیدرضا بعد از آن حادثه شهید شد.

شهید دو برادر به نام‌های سیدتقی و سیدجعفر دارد و نیز خواهری به نام سیده‌فاطمه داشت که دعوت‌ حق را لبیک گفته است.

از این شهید عرصۀ پایداری دو فرزند به نام‌های سیدمهدی و سیده‌نرگس به یادگار مانده ‌‌است.

سیدرضا انسانی صبور، قانع، خداشناس، مؤمن، فداکار، ولایت‌مدار و معتقد به اسلام اصیل بود که مردم این دیار به نیکی از او یاد می‌کنند.

پدر بزرگوار این خانواده مرحوم سیداسماعیل شمسی‌پور فرزندانش را به ‌‌‌نیکی پرورش داد. هر از چند گاهی برای تأمین مخارج و هزینه‌های زندگی و لقمه ‌نانی پاک، راهی کویر می‌شد و رنج و مشقت سفر را به جان می‌خرید تا از نعمت‌های خدادادی کویر بهره‌‌گیرد و بار نمکی را با شتر حمل و به درآمد و اقتصاد خانواده خویش کمک کند.

سیدرضا نیز اکثر اوقات، پدرش را در این مسیر طولانی و دشوار همراهی می‌کرد و به‌‌عنوان کمک‌ساربان سنگ صبور پدرش بود. در سال هزاروسیصدوپنجاه‌‌ودو با دختردایی‌اش در تهران ازدواج کرد. در احوالات روحی این شهید نقل شده ‌است که پسرعموی شهید تصمیم دارد به مناسبت ازدواج آن‌ها به عروس و داماد هدیه‌ای تقدیم نماید. به آن‌ها پیشنهاد هدیه یا مبلغ آن را می‌‌دهد که هر دو از طرف شهید رد می‌شود و تنها از پسرعموی خود می‌خواهد که رسالۀ امام‌ خمینی(ره) را به ایشان هدیه دهد.

شهید شمسی‌پور بارها از سوی رژیم سابق تحت تعقیب قرار گرفت. هنگامی که فرزند دوم ایشان متولد شد در اوج حرکت‌های مردمی و انقلابی در بازداشت به سر می‌برد.

چندین بار به‌‌‌ خاطر پخش اعلامیه‌های امام ‌‌‌‌خمینی(ره) دستگیر و راهی زندان شد. در بحبوحه انقلاب که مردم با کمبود مواد نفتی مواجه بودند، ایشان سوخت خانه خویش را به مردم می‌داد و خود و خانواده‌اش ریاضت می‌کشیدند تا انقلاب به ثمر نشیند.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسمه تعالی

اینجانب سیدرضا شمسی‌‌پور وصی نمودم برادر خودم آقای سیدتقی شمسی‌‌پور و ناظر قرار دادم دایی که پدرخانم خودم می‌‌باشد حاج‌‌اسماعیل هراتیان و قیّم بچه‌‌های خودم که عیال خودم که مرضیه هراتیان می‌‌باشد مشروط به آن‌‌که تا زمانی که سرپرستی بچه‌‌هایم را به عهده دارد و به این خانه زندگی می‌‌کند کسی حقی بر این خانه و حیاط ندارد و یک دانگ از شش دانک که از سهمیه خودم هست به او صلح نمودم در صورت آن‌‌که بالای سر بچه‌‌ها باشد تا بچه‌‌ها بزرگ شوند و از خانه بیرون روند.

یک دانگ مال خود ایشان می‌‌باشد مهریه زوجه خودم از اصل مال برداشت نماید. محل دفن دامغان. نماز وحشت بخواند برای خرج تعزیه داری مبلغ پانزده‌‌هزار تومان می‌‌باشد از رحمت خدا دور باشد هر که نقش وصیت‌‌نامه رفتار کند.

1 . سهم امام یک‌‌صدوپنجاه تومان 2. بدهکار به برادرم سیدجعفر مبلغ دوهزار و پانصد.

امضا. سیدرضا شمسی‌‌پور

61/02/11

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.