جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید تقی فراتی

فرازی از وصیت نامه:
شهید تقی فراتی

با آل علی دوست و همدم بشوید که آن‌ها نزدیک‌ترین و ارزنده‌ترین افراد بشر نزد خدایند از آن‌ها استمداد بجویید و بخواهید که خداوند در ادامه حق به میمنت نام آن‌ها و تقوای خالصشان بر شما ببخشاید و شفاعت آن‌ها را در این جهان و آن جهان شامل حال شما باشد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :تقی فراتی
نام پدر :علی اکبر
تاریخ تولد :۱۳۳۲/۰۲/۱۴
محل تولد :روستای فرات دامغان
شغل :کارمند آموزش و پرورش
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۳۱ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۳/۰۴/۱۴
محل شهادت :بانه
نام عملیات :کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

علی‌اکبر و شهربانو سال هزاروسیصدوسی‌‌ودو در فرات یکی از توابع شهر دامغان نوزاد خود را در آغوش کشیدند. نامش را تقی نهادند. وی از همان کودکی عاشق اسلام بود. در دوران نوجوانی، شب‌‌ها هنگامی که همه خواب بودند، به رازونیاز و دعاخواندن می‌پرداخت. تحصیلاتش را تا  فوق‌‌دیپلم زبان انگلیسی ادامه داد.

سال پنجاه‌‌وشش با زهرا خلیل‌نژاد ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو دختر و یک پسر بود. بعد از اتمام درسش، در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و به‌‌عنوان دبیر راهنمایی شروع به کارکرد. مشوق اصلی دانش‌آموزان به رفتن جبهه، وی بود.

سال پنجاه‌‌وهفت با کمک چند نفر از دانشجویان، طبق قرار قبلی یکی از شراب‌فروشی‌های گرگان را به آتش کشیدند. بیست‌‌ودوم خردادماه هزاروسیصدوشصت‌‌وسه از طریق سپاه به کردستان رفت. بیست‌‌وسه روز در آنجا فعالیت نمود. سرانجام چهاردهم تیرماه هزاروسیصدوشصت‌‌وسه در بانه به علت اصابت تیر به سر به شهادت رسید. مسئولیتش، تک‌تیرانداز بود. مزارش در گلزار شهدای دامغان است.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان و مونس دل و یاور محرومان و مستضعفان گواهی می‌دهم که جز خدای یکتا و بی‌‌همتا خدایی نیست و محمد رسول او خاتم رسولان است و قرآن کتاب آسمانی ما می‌باشد و قیامت، بهشت، جهنم، حساب، لوح قلم، کرسی، ملائکه و پیامبران پیشین هم حقند و خداوند حاضر و ناظر اعمال ما و جوارح ما ثبات اعمالند او حاکم است و ما محکوم او دارای فضل گسترده است و رحمت واسعه و ما نیازمند و عصیان زده.

اسماء حسنه او در کمال بی‌‌نهایتند و ضعف و زبونی و بیچارگی ما در پیشگاه با عزتش بی‌‌نهایت. پس در مقابل عظمتش سر تسلیم فرود می‌آوریم و ثنای او را بر لب داریم که قدرتش مسلط هست بر همه عالم و اوست آفریننده ملائک و آدم. حلم و کرمش در علم احدی نگنجد و قهر و غضبش ملحدان را در اتش کیفر اندازد. شام تار محرمان به نور محبتش روشن و روز روشن بی‌‌خبرانش چون شب تار، همه مخلوق از رحمت وی سرشارند لیک در شکر نعمت بیکرانش قاصر.

ما گمگشتگان وادی حرمان از نور هدایت وی راه یافتیم و از نعمت نور هدایتش طریق اطاعت برگزیدیم و همه از او مسئلت داریم که در این راه همراه ما باشد تا مطرود وی از درگه بی‌‌چونش «ابلیس» افکار ما را مغشوش و منحرف نسازد «و ما کنا لنهتدی لولا ان هدینا الله»  خدا، ایمان رحمت فرماید. امیدوارم که این متن را در نظر داشته باشید و اعتقادتان را محکم و استوار گردانید.

ای همسر و فرزندان و ای یاران و آشنایان و اقوام و همه کسانی که راهشان راه خداست امیدوارم دل‌‌های همه مؤمنین و مؤمنات را به نور قرآن و ایمان روشن فرماید. قرآن کتاب ما که در آن هیچ خشک و تری فراموش نشده‌‌است راهنمای ماست پس از آن شفا گیرید و مورد رحمت خداوند منان قرار گیرید راهتان را از این کتاب که قانون خداوند است برگزینید و در مشکلات به آن پناه برید.

با آل علی دوست و همدم بشوید که آن‌ها نزدیک‌ترین و ارزنده‌ترین افراد بشر نزد خدایند از آن‌ها استمداد بجویید و بخواهید که خداوند در ادامه حق به میمنت نام آن‌ها و تقوای خالصشان بر شما ببخشاید و شفاعت آن‌ها را در این جهان و آن جهان شامل حال شما باشد. پس هم اکنون که هر چه بگذرد دیر است (به حسابتان برسید قبل از اینکه به حسابتان برسند) هر روز کارهایتان را در نظر بیاورید و از آن نتیجه بگیرید و عبرت آموزید و سعی کنید که دم غنیمت است که علی(ع) می‌فرماید: (فرصت‌ها را غنیمت بشمارید که چون ابر بهارند)

پس مگذاریدکه غنیمت خدا از بین برود که در بعضی اوقات هست که آنان مورد لطف و شفقت خداوند قرار خواهید گرفت. به همسرم توصیه می‌کنم که در تربیت فرزند کوشا بوده و با آن‌ها با مهر و شفقت قرآن بیاموزد و آن‌ها را با متوجه کردن دل‌‌هایشان به عبادت خدا بگمارد و هرگز اجباری در کار برای عبادت خدا نباشد و با عمل خود راه خدا را که حق است به آن‌ها نشان بده که راه اصلی برای کودکان و نوجوانان در راه ارشاد به‌‌سوی حق همین است و بس که غیر از این به‌‌گفته ظاهری بدون اجرای عمل مفید و مؤثر نخواهد بود.

چون در حالی که ببینند بزرگان در عمل به گفته‌هاست و بی‌‌تفاوت باشند انتظار نباشد که آن‌ها از پدر و مادرها و مربی‌ها بهتر از این عمل بکنند زیرا انسان در پی اعمال دیگران است که یاد می‌گیرد نه به صورت قول و گفته و تا آنجا که برایشان استعدادی هست بگذار به درس و ادامه راه علمی و فرهنگی در به‌‌دست‌‌آوردن معیارهای اجتماعی و انسانی، سیاسی و اقتصادی راه خود را بیابند و به حل مسائلشان برسند

حجاب زن مایه عزت زن است و دژی نفوذ ناپذیر است حجاب خود را در همه حال رعایت کن (از مواضع و مکان‌‌هایی که تهمت زدن و غیبت کردن رایج است دوری کن) که مورد تهمت و غیبت آن‌ها واقع خواهی شد.

جز از خدا نترس و جز به او امیدوار نباش و از غیر او مترس هرگاه راه تو حق باشد ترس و بیمی و حزنی در دل نخواهد نشست که قرآن می‌فرماید : «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» سست و اندوهگین نشوید که شما برترید اگر مؤمن باشید و ایمان سه مرحله دارد : ایمان در زبان. ایمان در دل و ایمان در عمل که دو مرحله اخیر الذکر در مورد انجام وظایف ارزشمندتر است و مؤثرتر که انسان‌‌ساز است.

باری در این گوشه از نامه قدری توصیه دارم: 1- بدان تا تو با خدا مشغولی احدی کوچک‌ترین ضرری به تو نخواهد رساند که قرآن می‌فرماید: «واذکرونی اذکرکم.»

2-  تا خدا را یاری دهی خدا هم تو را یاری خواهد کرد «ان تنصروالله ینصرکم» آیه: «تا خدا را یاری کنید خدا هم یاریتان فرماید.»

3-  چون خدا با توست تو از همه کس بی نیازی. که « هو رقیب عقیده» آیه: پس دل به خدا داشته باش و در همه کارها از خدا بطلب.

4-   بنده ای باش که در جهت کمال رو به خدایی شدن است. که «تخلقوا با خلاق الله» (به خدا، صفات خدا خود را بیارایید)

5-   عبد کسی مباش و فقط عبد خدا باش حدیث : بنده کس (زبانا، عملا، قلبا) مباش چون خدایت تو را آزاد آفرید.

6-  نماز و قرآن تنها ارتباط با خداست آن را بی‌‌اعتنایی مکن به موقع نماز بجا آور و هر صبح تا حد امکان قرآن بخوان (نماز گفتگوی بنده با خداست و قرآن قول خداست با بنده)

7- ائمه طاهرین و معصومین مایه نجاتند که پیروی از قرآن و راه آن‌ها راه نجات است.. پیغمبر فرمود دو چیز در میان شما می‌گذارم که پس از من به آن‌ها متوسل شوید : قرآن و عترتم.

8- برای فرزندان مادر- مربی و استاد خوبی باش در امور (اخلاقی – عبادی- فرهنگی – سیاسی- اقتصادی- اجتماعی) مادی و معنوی راهنمای من الجمیع الجهات.

9- تا حد امکان در جهت کمال علمی و معنوی بگذار راهشان را ادامه بدهند که اطلب العلم من المهد الی اللحد. حدیث نبوی

10- با همسایگان – خویشان – والدین دو طرف و در برخورد های اجتماعی رعایت اعتدال را داشته باش و با آن‌ها با مهربانی و خونسردی و با توجه به خدا رفتار کن. «خیر الامور اوسطها» از حضرت علی(ع) 11- شیر زن باش. 12- آبروی خود را حفظ کن. 13- از مواضع و مکان‌‌های تهمت دوری کن. 14- حجاب تو برایم با اهمیت‌ترین چیزهاست آن را حفظ کن. 15- بدان خدا از دل بندگان آگاه است. 16- خدا حاضر و ناظر بر اعمال است. 17- الله اکبر: خدا بالاتر از آنست که ...

18- افرادی که از من ناراحت هستند به آن‌ها مخصوصاً برسانید که مرا عفو کنند و در غیر این صورت مظالم بپردازند شاید خداوند عفو فرماید.

19- نماز ترک نشود. از قرآن در همه روز فراموش نشود- ذکر خدا بالاترین گفتگوهاست پس رعایت گردد. واجبات انجام گیرد – از منکرات بپرهیزید که تقوی همین است و بس.

20-  در تربیت فرزندان سعی فراوان شود – با مهر و عطوفت آن‌ها را به وظایفشان راهنما باش –قرآن به آن‌ها بیاموز و در امر تحصیل تا آنجا که خودشان استعداد و علاقه نشان می‌دهند یاریشان کن و بگذار به تحصیل خود ادامه دهند و در این امر همیشه و در همه حال بیادشان بیاور که خدا در هر امری بالاتر است از منکرات با آشنا کردن آن‌ها بازشان دار. هیچگاه در امر دین با زور و اکراه و اجبار آن‌ها را وادار مکن بگذار مفهوم آن را بیابند تا مفهوم در قلب و روحشان جای کند که در آن حال خود وظائفشان را انجام خواهند داد (در این امر با عمل خود راهنمای آن‌ها باش)

21- صبر و استقامت در هر امری موجب خشنودی خدا و مایه رستگاری است پس صبر و استقامت را پیشه خود ساز و از سستی و کاهلی و بی حوصلگی و حزن و اندوه با تقوی و ایمان خود بپرهیز که قرآن می‌فرماید : «و لا تهنوا و لا تحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم مومنین.» اگر ایمان دارید برترید. پس حزن و اندوه و سستی و کاهلی به خود راه مده که خداوند دوست و یار مومنان است.

والسلام

 

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.