جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید عزیزاله رضایی

فرازی از وصیت نامه:
شهید عزیزاله رضایی

برای رسیدن به اسلام راستین باید صبر و استقامت داشت. باید شهید داد تا اسلام پاینده و درخشان بماند و از خدا می‌‌خواهم تا این قطرۀ خون ناقابل مرا و جان ناچیزم را برای گسترش اسلام در حضور بپذیرد و اگر جان ما آن ارزش را دارد که برای اسلام فدا شود و اسلام پیش برود. صدها بار به ما جان بده تا مبارزه کنیم و شهید بشویم و این را بگویم که من راه خود را انتخاب کردم و از شما می‌‌خواهم که برای من هیچ نگرانی نداشته ‌‌ باشید چون هدفم اسلام است.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :عزیزاله رضایی
نام پدر :محمدحسن
تاریخ تولد :۱۳۴۳/۰۸/۱۸
محل تولد :تهران
شغل :محصل
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۱۸ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۲/۰۱/۲۳
محل شهادت :شرهانی
نام عملیات :والفجر ۱
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :تهران
شهر :تهران
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :بهشت زهرای تهران

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

عزیزکردۀ خدا بود. ندیدم کسی از او به ‌‌بدی سخن گوید. چه خوب که نامش را عزیزالله نهادند. پدر بامعرفت و دین‌دارش (معلم قرآن و خیّر و نظامی بازنشسته) آقامحمدحسن و مرحوم مادر بزرگوارش فاطمه رضایی دل‌خوش به وجود عزیز عزیزالله بودند و او را به‌‌لطف و معنویت پروردند تا در روزگار جوانی دستی به پهلوانی برآورد و در زمرۀ فداییان دین و وطن درآید. کم‌‌تر از بیست سال همۀ فرصت این‌‌جهانی او بود.

هجدهم آبان‌ماه سال هزاروسیصدوچهل‌وسه زادروز فرخندۀ اوست و بیست‌وسوم فروردین‌ماه هزاروسیصدوشصت‌ودو، هنگامۀ باربستن از سراچۀ ترکیب؛ تا بی‌تعلق خاک در بزم آسمانی خویش در درگاه دوست حاضر آید.

رُستنگاه او، تهران در ‌جوار مسجد قدس رضوی و رَستنگاه او جبهه جنوب، منطقه شرهانی، عملیات والفجر۱ بود.

تا سوم دبیرستان خواند و عاشق‌ شد. عاشق دین و وطن و انقلاب. سر از جبهه و جنگ درآورد. پایه‌های این عاشقی از نوجوانی ریخته شده بود. از روزهای انقلاب، از مسجد قدس رضوی (مسجد دامغانی‌ها) و از روزهای مدرسه.

عضو انجمن اسلامی قاریان قرآن کریم بود و نمونه‌ای از یادداشت‌های قرآنی او موجود است. به شعر علاقه داشت و نمونه‌های زیبا را گردآوری می‌کرد.

وقتی پیکر پاکش را آوردند، همه آمده بودند؛ پیر و جوان، زن ‌و مرد، کاسب‌ و محصل؛ او را تا بهشت‌زهرا همراهی کردند تا مبادا نارفیقی کرده‌ باشند! یادمان زمینی او سنگ قبری‌ است که تاریخ آمدن و رفتنش را بر لوح سینه دارد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

به نام خدایی که با راهنمایی خود انسان را به راه راست هدایت می‌‌کند.

سلام بر پدر و مادر عزیز و مهربانم.

اگر من شهید شدم، برای من گریه نکنید. خداوند مهربان را شکر کنید. یقین خواست خدا این بود که من در سنگر اسلام به شما خدمت کنم. برای رسیدن به اسلام راستین باید صبر و استقامت داشت. باید شهید داد تا اسلام پاینده و درخشان بماند و از خدا می‌‌خواهم تا این قطرۀ خون ناقابل مرا و جان ناچیزم را برای گسترش اسلام در حضور بپذیرد و اگر جان ما آن ارزش را دارد که برای اسلام فدا شود و اسلام پیش برود. صدها بار به ما جان بده تا مبارزه کنیم و شهید بشویم و این را بگویم که من راه خود را انتخاب کردم و از شما می‌‌خواهم که برای من هیچ نگرانی نداشته ‌‌ باشید چون هدفم اسلام است.

می‌‌خواهم با خون خود درخت اسلام را آبیاری کنم و راه حسین(ع) را بپیمایم چون ماندن در این دنیا بی‌‌فایده است. و شما ای مادر و پدرم که سال‌‌ها برای من زحمت کشیدید و رنج‌‌ها بردید و برای این روز مرا آماده کردید تا بتوانم در اسلام کاری از پیش ببرم. به برادرانم و خواهرانم و دوستانم و همۀ کسانم بگویید که تولی و تبری را فراموش نکنند و آن را درست به کار ببرند که ما آنچه می‌‌کشیم از عدم همین مسائل است.

و به ایشان بگویید که پیرو خط امام باشند و عنایت، اطاعت و استفاده را در قبال رهبری از ایشان ببرند که بدانید همان راه انبیا می‌‌باشد و شما باید در برابر دشمنان اسلام چه داخلی از جمله منافقین و چه خارجی طبق آیۀ «اشداء علی الکفار» برخورد قاطع داشته‌‌باشید. و شما را باکی از شکست نباشد چون لشکر اسلام هیچ‌‌وقت شکست نمی‌‌خورد. اگر بماند پیروز است و اگر شهید شود باز هم پیروز است.در هر دو جهت.

و ملتی که شهادت برای او سعادت است شکستی نیست. (امام‌‌خمینی) با سلام و درود بر امت حزب‌‌الله و همیشه در سنگر و در صحنه ایران. برادران و خواهران حزب‌‌اللهی من، چون شهیدی از امت حزب‌‌الله هستم از شما می‌‌خواهم که ادامه دهندۀ راه تمام شهیدانمان باشید مخصوصاً بهشتی، شهید مظلوم و شهید رجایی و برادر باهنر. دیگر عرضی ندارم و شما را به خدای بزرگ و تعالی می‌‌سپارم.

خدانگهدار والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته....

شنبه 1362/10/20 ... ساعت 11:25 صبح

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‌‌دار.

شهید عزیزاله رضایی

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.